詳細検索はこちら

趙 命来 チョウ ミヨンレ

所属
経済学部
経済学科
職名准教授
Last Updated :2021/08/27

研究者基本情報

学歴

  • 2005年04月 - 2010年03月, 流通科学大学流通科学研究科

学位

  • 博士(流通科学), 流通科学大学

経歴

  •   2016年,  - 2017年, University of Stirling, 客員研究員

研究活動情報

研究分野

  • 人文・社会 / 商学 / 国際マーケティング論、商業論

研究キーワード

    小売企業の国際化, サービス企業の国際化, 中小商業

Misc

  • A search for sustainable competitive advantage factors in a hyper-competition scenario, 2019 International Conference on Business and Economics (ICBE2019) Proceeding,   2019年07月, [査読有り]
  • 新興国発コングロマリット小売型小売国際化の分析視点, 趙命来, 崔相鐵, 柳到亨, The Institute of Economic Research Working Paper Series, Kagawa University, NO.190,   2019年03月
  • Analytical Framework for Promoting Customer Participation in Benefit Delay Type Services, The Journals of Economics, Marketing & Management, 6, (1), 9-16,   2018年03月, [査読有り]
  • The mechanism of new retail format creation in the Japanese eyeglasses industry: the case of JINS inc., 13Th International conference of KODISA, Proceeding, (Proceeding),   2017年12月, [査読有り]
  • Conceptual Framework of Reverse Retail International: From the Perspective of Retail Innovation and Retail Format, Myungrae Cho, Masao Mukoyama, Journal of Distribution Science, 14, (11), 5-17,   2016年11月, [査読有り]
  • Analytical Framework of Reverse Internationalization in Retailing, Cho Myungrae, Mukoyama Masao, The 12th SARD Workshop Proceedings,   2014年11月, [査読有り]
  • ケース・中国における味千ラーメンのビジネスモデル再構築, 趙命来, The Institute of Economic Research Working Paper Series, Kagawa University, NO.189,   2014年04月
  • ケース・公文教育研究会-アジア・オセアニア公文の顧客価値実現のプロセス-, 趙命来, The Institute of Economic Research Working Paper Series, Kagawa University, No.190,   2014年03月
  • サービス企業の国際化プロセス-ヤマハ音楽教室のケース, 趙命来, 香川大学経済論叢, 第83巻, (第4号), 243-272頁,   2011年03月
  • 韓国における私教育市場の実態分析-学習紙市場を中心に-, 趙命来, 香川大学経済論叢, 第83巻, (第3号), 105-128頁,   2010年12月
  • サービス業の国際化研究の現状と課題, 趙命来, 流通科学大学論集, 21, (2),   2009年
  • KUMON, 趙命来, 向山雅夫, 日本企業のグローバル・マーケティング,   2009年
  • サービス業の国際化研究とサービスの特性, 趙命来, マーケティング・ジャーナル, 29, (2), 148-156,   2009年, [査読有り]
  • 高度成長期における総合スーパーのNB戦略, 趙命来, 流通科学大学論集, 20, (2),   2008年
  • Retail functions and skills of venture merchants-A case study of Lunuganga-, Myungrae Cho, Journal of Distribution Science, 19, (3),   2021 03 , [Refereed]
  • Global service innovation: A case study of Ajisen Ramen, Myungrae Cho, Journal of Asian finance, Economics and Business, 8, (3),   2021 03 , [Refereed]
  • “Retail skill” as a competitive advantage for small-sized retailers, Myungrae Cho, Koichiro Watanabe, 3th International Conference on China-Japan-Korea FTA law Form Proceedings, Shandong University of Political Science and Law,   2019 12 , [Refereed]
  • The process model of retail format creation in the Japanese eyeglasses industry: The case study of JINS inc., Myung-Rae Cho, Masao Mukoyama, Journal of Distribution Science, 16, (2), 5 - 18,   2018 02 01 , [Refereed]
    Purpose: -In recent years, new retail innovations have emerged in the Japanese eyeglasses industry and grown as a retail format. The purpose of this study is to establish the process model of retail format creation by examining how a retailer creates a retail format and under what kind of environmental conditions. Research design, data, and methodology: -This study pointed out the weakness of the concept of the retail format in existing research on the retail format in existing research on the retail format variation theory and suggested the concept of "Formula" to analyze an individual retailer. This study categorized the subjects categorize the subjects of retail format creation into four categories, and analyzed JINS which is the retail format leader in the Japanese eyeglass industry. This study used secondary data because it is valid. Results: -This research found "product handling skill," "changes to consumer purchasing patterns," and "competitive interaction" as environmental factors influencing retail format creation. This study highlighted how JINS adapted those environmental factors to create their original formula and suggested the process model of retail format creation through the JINS case study. Conclusions: -This study discussed two theoretical implications and three managerial impressions which were derived from the JINS case study. This study also discussed limitations and further research issues.

講演・口頭発表等

  • 中小小売業における小売技能概念の検討, 渡邉孝一郎, 趙命来, 日本商業学会九州部会,   2021年03月07日
  • 小売国際化研究の理論と現実のギャップ-中国の現状を通じて−, 王 碩, 趙命来, 中四国商経学会大61回大会,   2020年12月
  • A search for sustainable competitive advantage factors in a hyper-competition scenario, Cho Myungrae, Watanabe Koichiro, 2019 International Conference on Business and Economics, in Korea,   2019年07月
  • The mechanism of new retail format creation in the Japanese eyeglasses industry: the case of JINS inc., 13Th International conference of KODISA,   2017年12月
  • Analytical Framework of Reverse Internationalization in Retailing, The 12th SARD Workshop, Kasetsart University,,   2014年11月
  • 医療サービスにおける患者のサービス・デリバリー・システムへの参加度促進要因, 趙命来, 日本商業学会関西部会,   2012年11月
  • サービス企業の国際化-KUMON-, 趙命来, 向山雅夫, 日本商業学会関西部会,   2008年06月
  • “Retail skill” as a competitive advantage for small-sized retailers, Myungrae Cho, Koichiro Watanabe, 3th International Conference on China-Japan-Korea FTA law Form Proceedings, Shandong University of Political Science and Law,   2019 12

受賞

  •   2019年07月, Korea Distribution Science Association, Best paper award, A search for Sustainable Competitive Advantage Factors in a Hyper-Competition Scenario

競争的資金

  • 小売技能に基づく競争優位獲得とその移転可能性分析ー中小小売商業研究の新視角探 求ー,   2020年 - 2023年
  • アジアのコングロマリット型小売企業の国際化戦略に関する理論的・実証的研究,   2018年 - 2020年
  • 国際化におけるリバースイノベーション・サイクル探求–小売とサービスの比較研究−,   2015年 - 2018年
  • 流通システム変動メカニズムに関する包括的研究,   2015年 - 2018年