Researchers Database

Fukumori Satoshi

  • Faculty of Engineering and Design
  • Department of Engineering and Design
  • Graduate School of Science for Creative Emergence
  • Division of Science for Creative Emergence
  • Associate Professor
Last Updated :2025/04/24

Researcher Information

Degree

  • Ph.D. in Engineering(2015/03 Okayama University)

J-Global ID

Research Interests

  • Human-computer Interface, virtual reality, open science, cognitive science   

Research Areas

  • Informatics / Biological, health, and medical informatics
  • Informatics / Human interfaces and interactions
  • Humanities & social sciences / Cognitive sciences

Academic & Professional Experience

  • 2019/09 - Today  Kagawa UniversityFaculty of Engineering and Design講師
  • 2015/04 - 2019/03  Kwansei Gakuin UniversitySchool of Science and Technology契約助手

Education

  • 2010/04 - 2015/03  岡山大学大学院  自然科学研究科 産業創成工学専攻
  • 2008/03 - 2010/04  岡山大学大学院  自然科学研究科  機械システム工学専攻
  • 2004/04 - 2008/03  Okayama University  Faculty of Engineering  Department of Systems Engineering

Published Papers

Works

  • Good_UI project
    Satoshi Fukumori Database 2021
  • Deatail information about an experimental method
    Satoshi Fukumori; Saizo Aoyagi Software 2019
  • A documsnt for a workshop to learn how to use git and github.
    Satoshi Fukumori; Saizo Aoyagi Software 2019

MISC

  • 知識構築システム ornb を利用した学習過程の考察
    河野大登; 福森聡; 西谷滋人  ヒューマンインターフェースシンポジウム2019 論文集  294  -298  2019
  • テスト駆動学習:名前付き loop の重要性
    西谷滋人,河野大登; 内田 啓太郎; 福森聡  RIMS 共同研究(公開型)「数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究」  2019
  • 身体認識研究に関する再現性の実験的検討
    池田 直弥; 福森 聡; 山本 倫也  ヒューマンインタフェース学会研究報告集  650  -656  2019
  • Hayato Hirose; Ken Minamide; Satoshi Fukumori; Saizo Aoyagi; Michiya Yamamoto  the 21st International Conference on Human-Computer Interaction (HCII 2019)  11570 LNCS-  141  -150  2019
  • 広視野角HMDを用いた仮想の肢の視覚刺激が身体所有感に与える影響
    福森 聡; 加瀬 雄哉; 山本 倫也  計測自動制御学会システム・情報部門学術講演会2017  GS12-4  2017/11
  • Development of pair ski jump system focusing on improvement of experience of video content
    南出 健; 山本 倫也; 福森 聡  電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報  117-  (29)  75  -78  2017/05
  • 映像コンテンツの体験性向上に着目したペアスキージャンプシステムの開発
    南出 健; 山本 倫也; 福森 聡  ヒューマンインタフェース学会研究報告集  19-  (2)  81  -84  2017/05
  • 遠隔ミーティングにおける発話権取得のための挙手動作ロボットの開発
    櫻井 亜彩子; 福森 聡; 山本 倫也  情報処理学会第79回全国大会講演論文集  4-199  -4-200  2017/03
  • 光軸と視軸のズレを用いた個人認証システムの開発
    酒井 大貴; 山本 倫也; 長松 隆; 福森 聡  ヒューマンインタフェースシンポジウム2016 DVD-ROM論文集  519  -522  2016/09
  • A Study on Interaction Techniques of a Parener Robot Which Provides Voice and Touch Panel Operations
    奥田 悠資; 山本 倫也; 福森 聡; 青柳 西蔵  電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報  116-  (31)  63  -66  2016/05
  • Measurement of gaze cone for realizing eye tracking in smiling
    松尾 良磨; 酒井 大貴; 福森 聡; 山本 倫也; 長松 隆  電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報  116-  (32)  179  -182  2016/05
  • Measurement of gaze cone for realizing eye tracking in smiling
    松尾 良磨; 酒井 大貴; 福森 聡; 山本 倫也; 長松 隆  電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報  116-  (31)  179  -182  2016/05
  • 音声とタッチパネルで操作可能なパートナーロボットとのインタラクション手法の検討
    奥田 悠資; 山本 倫也; 福森 聡; 青柳 西蔵  ヒューマンインタフェース学会研究報告集  18-  (2)  63  -66  2016/05
  • 広視野角HMDを用いたリハビリシステムにおける仮想の肢の視覚情報が使用者に与える影響
    加瀬 雄哉; 福森 聡; 山本 倫也  第16回計測自動制御学会システムインテグレーション部門講演会講演論文集  1596  -1597  2015/12
  • AlwaysFresh! HISTreetJournal(This is number 7)あなたの気持ちを伝えるポーズ 結果大放出
    Fukumori Satoshi; Kitamura Takayoshi; Aoyagi Saizo  ヒューマンインタフェース学会誌 = Human interface = Journal of Human Interface Society  17-  (1)  55  -58  2015
  • 0725 Development of an immersive therapy system for phantom pain and chronic pain
    KAWAKAMI Sayumi; FUKUMORI Satoshi; GOFUKU Akio; SATO Kenji  バイオエンジニアリング講演会講演論文集  2009-  (22)  297  -297  2010/01
  • 0724 Development of a Treatment system equipped with a web camera for chronic pain by applying virtual reality.
    Fukumori Satoshi; GOFUKU Akio; Sato Kenji  バイオエンジニアリング講演会講演論文集  2009-  (22)  296  -296  2010/01

Awards & Honors

  • 2023/03 情報処理学会 第85回全国大会 学生奨励賞(共著, 講演者が受賞)
     優れたUser Interfaceを推薦するためのシステム開発にむけた検討 
    受賞者: 小川大樹;山路伊吹輝;福森聡
  • 2023/03 情報処理学会 第85回全国大会 学生奨励賞(共著, 講演者が受賞)
     VR技術を用いた展望記憶トレーニングシステムの開発 
    受賞者: 杉浦翔真,重松亜夢,福森聡,三浦佳代子,大塚貞男
  • 2022/12 HCGシンポジウム2022運営委員会 優秀インタラクティブ発表賞
     場所同一性の提案と仮想現実技術による実現の試み 
    受賞者: 青柳西蔵;福森聡
  • 2015 ROMAN2015実行委員会 Best interactive presentation award
     Oneself-robot: A framework for Forwading a User's Presence via a Robot to a Partner during Video Communication 
    受賞者: Takanori Tatsumi;Satoshi Fukumori;Saizo Aoyagi;Michiya Yamamoto

Research Grants & Projects

  • Development of an innovative vision therapy system that can be deployed globally: Advancing Japanese language supported system to one with no language dependence
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2023/09 -2028/03 
    Author : 山本 倫也; 青柳 西蔵; 福森 聡; 上田 樹美; 長松 隆; 廣江 葵
  • How far is there? Interactive area determination in place porting using XR technology
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2024/04 -2027/03 
    Author : 青柳 西蔵; 福森 聡; 北村 尊義; 廣瀬 健司
  • Study of support information display technique according to the cognitive conditions of operators in an emergency situation of industrial plants
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2023/04 -2026/03 
    Author : 五福 明夫; 福森 聡; 中澤 篤志; 水原 啓暁
  • Elucidation of relationship between emotions and crossmodal perception elicited by visiomotor in body perception
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2022/04 -2025/03 
    Author : 福森 聡
  • バーチャルリアリティを活用した展望記憶トレーニングシステムの開発と効果検証
    日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(B)
    Date (from‐to) : 2020/04 -2024/03 
    Author : 三浦 佳代子; 福森 聡; 大塚 貞男
     
    本研究課題の目的は、VR技術を活用した展望記憶トレーニングシステムを開発し、高齢者、脳損傷患者、及び統合失調症患者を対象にその効果を検証することである。 2020年度は、webミーティングを重ね、展望記憶トレーニングの内容を検討し、システムの開発に着手した。国内外の文献精査および分担者との協議により、展望記憶トレーニングは、視覚イメージトレーニングとVRトレーニングで構成することとした。視覚イメージトレーニングは、ストラテジーの獲得を目的としたもので、視覚イメージによって手がかりと行動の結びつきを強化し、意図した行為の自発的想起を促すことを目的としている。VRトレーニングは、展望記憶課題であるミニデー課題とVirtual Weekの課題構成を参考に設計した。具体的には、手掛かり+動作を表す動詞で構成される日常行為をVR環境内で行う課題となっている。なお、トレーニングは1回50分×8セッションで行うこととした。 また、実験装置の選定や効果検証で使用するための検査および尺度の選定を行なった。自己報告式の展望記憶尺度(Brief Assessment of Prospective Memory:BAPM)については、日本語版の作成に取り組んだ。原著者から日本語版作成の許可を得て、心理学を専門とする2名の研究者がそれぞれ独立にBAPMを和訳した。翻訳後、協議を行いBAMP-J原案を作成し、英文校正会社に逆翻訳を依頼した。その後、逆翻訳を原文と比較し原文との等価性を確認した後、原著者に逆翻訳の結果を送り、原文と意味の相異がないことの確認を得た。 繰越申請により延長して取り組んだ2021年度は、展望記憶トレーニングシステムの開発を進め、完成の目途がたった。また、作成したBAPM-Jの信頼性・妥当性を検証するため、地域在住高齢者および高次脳機能障害者とその家族を対象に質問紙調査を実施した。
  • Improvement of reproducibility in cognitive science by a publication process of source code in computer engineering
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2018/04 -2021/03 
    Author : Fukumori Satoshi
     
    This study was conducted using two different approaches.In the first approach, we recorded the process of reproducing the experiments with a version control service on the web. The analysis showed that there were differences in the complementary content depending on knowledge and skill in the field. In addition, we visualized and showed recorded works and thinking in the reproducing to a directed graph.In the second approach, we introduce a citizen-participatory study called citizen science on user interface (UI) field, and confirmed that good UI can be collected through the citizen science. In addition, we showed that researchers and citizens can establish a mutually beneficial relationship in field research on the UI field.
  • Elucidation of influences to negative emotions and body perceptions on visual stimulus in a mirror visual feedback
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    Date (from‐to) : 2016/04 -2019/03 
    Author : Fukumori Satoshi
     
    We performed three kinds of experiments. In the first experiment, we found that prediction error was perceived when a sensorimotor incongruence was felt between a visual prediction and visual feedback. In addition, our result showed interindividual variability in a synchronous finger movement between the prediction and visual feedback in the mirror visual feedback. We used an immersive VR from the second experiment to investigate and develop an MVF with VR technology which had a new concept. The concept is that the intensity of the sense of ownership is changed flexibly by controlling visual feedback in one MVF. we showed that the intensity could control by changes angle of view in the immersive VR. In the last experiment, we investigated the relationship between negative emotions and visual-sensorimotor incongruence. Results suggested that negative sensations were caused by an incongruent judged when conflict between sensorimotor and visual information.
  • Understanding mechanism of a chronic pain with functional neuroimaging
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    Date (from‐to) : 2011 -2012 
    Author : GOFUKU Akio; SATO Kenji; FUKUMORI Satoshi; MIYAKE Kantaro
     
    This study aims at understanding the mechanism of a therapy system with virtual reality technology for patients who have chronic pain. The hypothesis of the mechanism is that the patients who have treatment effect feel sense of agency (SA) when they use the therapy system. This study investigates the existence of SA in using the therapy system by means of fMRI and a questionnaire. As the result, the existence of SA in using the therapy system was confirmed by the results of fMRI measurements and the questionnaire.

Others

  • 2019 GitHubを使った模擬共同実験の体験
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