Researchers Database

Yamashita Naoko

  • Faculty of Education
  • Teacher Training Courses
  • Graduate School of Science for Creative Emergence
  • Division of Science for Creative Emergence
  • Professor
Last Updated :2025/04/24

Researcher Information

Degree

  • Master of Arts Degree(Ochanomizu University)

J-Global ID

Research Interests

  • 日本語教育   第二言語習得   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Japanese language education

Academic & Professional Experience

  • 2011/04 - Today  Kagawa UniversityFaculty of Education
  • 2004/04 - 2007/03  Kagawa UniversityFaculty of Education
  • 2002/04 - 2004/03  Kagawa UniversityFaculty of Education
  • 1999/04 - 2002/03  Kagawa UniversityFaculty of Education

Education

  • 1997/04 - 1999/03  Ochanomizu University  人間文化研究科  言語文化専攻

Association Memberships

  • 大学日本語教員養成課程研究協議会   日本教育工学会   教育システム情報学会   The society of technical Japanese education   第二言語習得研究会   日本言語文化学研究会   The society for teaching Japanese as a foreign language   

Published Papers

  • 地方自治体の広報誌で用いられるカタカナ語の使用実態-香川県広報誌「THEかがわ」を一例として-
    藤原史織; 山下直子
    日本語教育連絡会議論文集 日本語教育連絡会議 56 - 65 2436-3715 2024/03
  • Acquisition of the meanings of medical terms with katakana counterparts
    Tomoko Yamashita Smith; Yoko Amagase; Naoko Yamashita; Judy Noguchi
    Journal of Medical English Education 日本医学英語教育学会 22 (2/3) 64 - 67 2023/10 [Refereed]
  • カタカナ語とその類義の和語・漢語の文脈による使い分け-日本語学習者と母語話者に対する調査の比較から-
    山下直子; 畑ゆかり; 轟木靖子
    香川大学教育学部研究報告 香川大学教育学部 (9) 45 - 53 2435-2020 2023/09
  • 英語医療用語における多義語の習得と学習者の意識調査
    スミス 朋子; 天ヶ瀬 葉子; 山下 直子; 野口 ジュディー
    大阪医科薬科大学薬学部雑誌 (2) 5 - 20 2023/03 [Refereed]
  • 「やさしい日本語」を使った JSL 児童向けの読み物作成-大学の日本語教員コースでの試み-
    山下直子; 藤原史織
    日本語教育連絡会議論文集 (35) 155 - 164 2023/03
  • 小学校の総合的な学習の時間における防災教育-多文化共生の視点から-
    轟木靖子; 山下直子
    香川大学教育実践総合研究 (45) 49 - 55 2022/09
  • 日本語学習者のカタカナ語サ変動詞の使用実態-日本語学習者コーパスI-JAS の分析から-
    藤原史織; 山下直子
    日本語教育連絡会議論文集 (34) 91 - 100 2022/03
  • 訳語付き narrow reading による語彙導入の実践
    山口紗季; 山下直子
    香川大学教育学部研究報告 (5) 49 - 54 2021/09
  • 日本語母語話者のカタカナ語とその類義語の使用実態-BCCWJコーパスの分析から-
    山下直子; 平田史織
    日本語教育連絡会議論文集 (33) 109 - 118 2021/03
  • 日本語教育における語彙指導の重要性-訳語付きnarrow readingによる語彙導入の提案-
    山口紗季; 山下直子
    香川大学教育学部研究報告 (2) 83 - 92 2020/09
  • A
    スミス山下朋子; 天ケ瀬葉子; 山下直子; 野口ジュディー
    大阪薬科大学紀要 (14) 77 - 86 2020/03 [Refereed]
  • 日本語学習者のカタカナ語と類義語の使い分け-産出文と自由記述の分析から-
    山下直子; 畑ゆかり
    日本語教育連絡会議論文集 (32) 90 - 99 2020/03
  • 防災・減災のための「やさしい日本語」-チラシの作成タスクの分析からー
    轟木靖子; 山下直子
    香川大学地域連携・生涯学習センター研究報告 (25) 33 - 41 2020/03
  • 外国人生活者のための基本カタカナ語彙について
    平田史織; 山下直子
    香川大学教育学部研究報告 (2) 83 - 92 2020/03
  • 大学のシラバスにみるカタカナ語-全学共通教育の主題科目と学問基礎科目の分析から-
    西崎紗彩; 平田史織; 山下直子
    香川大学教育学部研究報告第Ⅰ部 (151) 57 - 68 2019/03
  • 地域の日本語教室における日本語学習者と支援者の意識-香川県における日本語学習支援活動に関する調査より-
    畑ゆかり; 山下直子; 轟木靖子
    比較文化研究 (134) 159 - 168 2019/01 [Refereed]
  • 日本人学生と留学生の防災に対する意識について-アンケート調査の分析-
    轟木靖子; 髙橋志野; 山下直子
    香川大学生涯学習教育研究センター研究報告 (23) 75 - 81 2018/03
  • JSL児童の読書に適切な読み物とは-日本語母語話者向けの童話の分析から-
    西崎紗彩; 山下直子
    香川大学教育学部研究報告第Ⅰ部 (149) 53 - 64 2018/03
  • 日本語母語話者のカタカナ語と類義語の使い分け-カタカナ語とその類義の和語・漢語の調査から-
    山下直子; 畑ゆかり; 轟木靖子
    香川大学教育学部研究報告第Ⅰ部 (149) 45 - 52 2018/03
  • Natural disaster prevention of foreigners in Shikoku : a survey analysis
    轟木靖子; 髙橋志野; 山下直子
    香川大学生涯学習教育研究センター研究報告 香川大学生涯学習教育研究センター (22) 69-74 - 74 1342-0534 2017/03
  • On Support System for Foreign People During Natural Disasters : An Analysis of Voluntary Work by Students
    轟木靖子; 山下直子
    香川大学教育実践総合研究 香川大学教育学部 (33) 135 - 140 1345-708X 2016/09 [Refereed]
  • 日本語指導が必要な児童・生徒に対する支援について
    轟木靖子; 山下直子
    柴田昭二先生御退職記念論文集 35-42  2016/03
  • Japanese Language Education for JSL Students: Relating to Kagawa and Ehime Prefectures
    轟木靖子; 髙橋志野; 山下直子
    香川大学生涯学習教育研究センター研究報告 香川大学生涯学習教育研究センター (21) 1-6 - 6 1342-0534 2016/03
  • A listening test on words written in katakana, in taken by Korean, Thai and Chinese learners of Japanese, and their responses to a questionnaire on their attitudes to such words
    山下直子; 畑ゆかり; 轟木靖子
    比較文化研究 日本比較文化学会 ; 1984- (119) 81-90 - 90 0914-0247 2015/12 [Refereed]
  • The present situation of ALTs' frustrations : based on interviews with ALTs
    田村駿; 山下直子
    香川大学教育学部研究報告第Ⅰ部 香川大学教育学部 (143) 71-82 - 82 0454-9309 2015/03
  • Regional tonal differences in sentence final particles "yo" and "ne" in Japanese
    轟木靖子; 山下直子
    香川大学教育学部研究報告第1部 香川大学教育学部 (142) 75-83 - 83 0454-9309 2014/09
  • Practical study of support the human networks for fostering of children and youth in community (2)
    竹森元彦; 三宅岳史; 山下直子; 寺尾徹
    Memoirs of the faculty of education Kagawa University Part I (141) 79-99  0454-9309 2014/03
  • 韓国語・タイ語・中国語母語話者に対するカタカナ語の聞き取りテストと意識調査
    山下直子; 轟木靖子; 畑ゆかり; スニーラット・ニャンジャローンスック
    英語と英文学と 田村道美先生退職記念論文集 83-90  2014/03
  • Sentence final particles in Japanese: Interpretation of 'yo' and 'ne' by Chinese and Korean native speakers
    轟木靖子; 山下直子
    Studies in Comparative Culture 日本比較文化学会 (109) 27-39 - 39 0914-0247 2013/11 [Refereed]
  • Trial instruction: Listening test of Katakana-words and Korean students' attitudes toward learning Katakana- words
    山下直子; 畑ゆかり; 轟木靖子
    Japanese Language Education お茶の水女子大学日本言語文化学研究会 (45) 20-29 - 29 0917-4206 2013/06 [Refereed]
  • On the tones of sentence final particles "yo" and "ne" in Japanese
    轟木靖子; 山下直子
    香川大学教育学部研究報告第Ⅰ部 第139号,香川大学教育学部 香川大学教育学部 (139) 103-112 - 112 0454-9309 2013/03
  • Katakana-words-listening test and learners’ attitudes: a case study of Chinese-speaking learners
    山下直子; 畑ゆかり; 轟木靖子
    Bulletin of educational research and teacher developement of Kagawa university 香川大学教育学部 (26) 41-48 - 48 1345-708X 2013/03
  • 語彙指導を目指したカタカナ語の指導の試み-韓国人学習者の場合-
    畑ゆかり; 山下直子
    日本文化学報 (48) 99 - 115 2011/02 [Refereed]
  • How do foreign students understand the tones of sentence final particles in Japanese?
    轟木靖子; 山下直子
    Studies in comparative culture 日本比較文化学会 (94) 261-276 - 276 0914-0247 2010/11 [Refereed]
  • An Analysis of Katakana Errors in Vocabulary Learning: Foreign Students’ Dictation Ability
    山下直子; 畑ゆかり
    Bulletin of educational research and teacher developement of Kagawa university 香川大学教育学部 (20) 25 - 32 1345-708X 2010/03
  • On the relationship between tone and communicative function of sentence final particles in Japanese: comparing three groups of Asian students
    轟木靖子; 山下直子
    香川大学教育学部研究報告第1部 香川大学教育学部 (133) 89 - 100 0454-9309 2010/03
  • Lu Sa; Wang Bin; Naoko Yamashita; Toshihiro Hayashi; Toshinori Yamasaki
    Proceedings - 2010 IEEE International Conference on Intelligent Computing and Intelligent Systems, ICIS 2010 2 215 - 219 2010 [Refereed]
  • Foreign students' strategies of understanding lectures in Japanese: a longitudinal study
    山下直子; 品川直美
    言語文化と日本語教育 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会 (37) 1 - 10 0917-4206 2009/07 [Refereed]
  • 日本語学習者に対する音声教育についての考え方 ー教師への質問紙調査よりー
    轟木靖子; 山下直子
    香川大学教育実践総合研究 (18) 45-51  2009/03 [Refereed]
  • Intelligent Japanese Learning System for Chinese Students-Development of Database for Katakana Word Listening
    Sa Lu; Bin Wang; Meiying Piao; Jie Ruan; Naoko Yamashita; Toshihiro Hayashi; Toshinori Yamasaki
    2009 IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE ON MECHATRONICS AND AUTOMATION, VOLS 1-7, CONFERENCE PROCEEDINGS IEEE 2281 - + 2009 [Refereed]
  • An Analytical Study of Katakana Errors based on Dictation
    畑ゆかり; 山下直子
    Studies in Comparative Calture (84) 103-110  2008/11 [Refereed]
  • 香川における日本語学習支援の現状とネットワークの可能性
    山下直子; 畑ゆかり
    比較文化研究 (81) 81 - 89 2008/03 [Refereed]
  • Data analysis of Katakana listening errors in a drill based learning system "KataLis" of Katakana listening for international students who speak Chinese
    盧颯; 山下直子; 富永浩之; 林敏浩; 山崎敏範
    Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education 教育システム情報学会編集事務局 25 (1) 93 - 97 1341-4135 2008/01 [Refereed]
  • Regional differences and common features in tones of sentence final particles: Dialects in Tokyo, Osaka, Okayama and Kagawa
    轟木靖子; 山下直子
    日本語教育 日本語教育学会 (136) 68 - 77 0389-4037 2008/01 [Refereed]
  • KataLis:中国人留学生のカタカナ語聞き取りの弱点に着目したドリル型学習システム
    蘆颯; 山下直子; 富永浩之; 林敏浩; 山崎敏範
    教育システム情報学会 和文誌 Vol.24 (No.4) 323 - 332 2007/10 [Refereed]
  • KaLeSy-CJ: Kanji learning system focusing on differences between Chinese and Japanese
    Sa Lu; Naoko Yamashita; Hiroyuki Tominaga; Toshihiro Hayashi; Toshinori Yamasaki
    HUMAN-COMPUTER INTERACTION, PT 4, PROCEEDINGS SPRINGER-VERLAG BERLIN 4553 302 - + 0302-9743 2007 [Refereed]
  • On the relationship between tone and communicative function of sentence final particles in Japanese -with a focus on research in Okayama, Kagawa and Tokushima-
    轟木 靖子; 山下 直子; TODOROKI; Yasuko; YAMASHITA, Naoko
    Memoirs of the Faculty of Education Kagawa University(Part1) Kagawa University 125 (125) 43-61 - 61 0454-9309 2006/03
  • DrilLs-M: Multimedia Testing System with Operation-Style Answering - Application to Kanji Letter Shape Learning
    Hiroyuki Tominaga; Yu Kinugasa; Naoko Yamashita; Toshihiro Hayashi; Toshinori Yamasaki
    TOWARDS SUSTAINABLE AND SCALABLE EDUCATIONAL INNOVATIONS INFORMED BY LEARNING SCIENCES IOS PRESS 133 476 - 483 0922-6389 2005 [Refereed]
  • Operation-style answering in multimedia testing system DrilLs-M for Kanji letter shape learning
    Y Kinugasa; N Yamashita; T Hayashi; H Tominaga; T Yamasaki
    5th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Proceedings IEEE COMPUTER SOC 647 - 649 2005 [Refereed]
  • Sa Lu; Naoko Yamashita; Hiroyuki Tominaga; Toshihiro Hayashi; Toshinori Yamasaki
    Proceedings - 5th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2005 IEEE 536 - 537 2005 [Refereed]
  • On the relationship between tone and communicative function of sentence final particles in Japanese
    轟木靖子; 山下直子; TODOROKI; Yasuko; YAMASHITA, Naoko
    Memoirs of the Faculty of Education Kagawa University(Part1) Kagawa University 122 (122) 29-45 - 45 0454-9309 2004/09
  • A support system for Japanese language teaching materials based on a multimedia Kanji database
    N Yamashita; M Shimada; H Tominaga; T Yamasaki
    ED-MEDIA 2004: World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications, Vols. 1-7 ASSOC ADVANCEMENT COMPUTING EDUCATION 5503 - 5511 2004 [Refereed]
  • K. Ando; T. Yamasaki; N. Yamashita
    Proceedings - International Conference on Computers in Education, ICCE 2002 Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc. 867 - 871 2002 [Refereed]
  • 講義の理解に影響を与える要因と理解のためのストラテジー
    山下 直子; YAMASHITA, Naoko
    香川大学教育学部研究報告第1部 (113) 67-76  2001/07
  • Foreign students' ability and strategies for understanding lecture in Japanese: Survey results and analysis
    山下 直子
    日本語教育 日本語教育学会 (107) 95 - 104 0389-4037 2000/10 [Refereed]
  • An analysis of foreign and Japanese students' note-taking at a Japanese University
    山下 直子
    専門日本語教育研究 (1) 24 - 31 1999/11 [Refereed]
  • The development of linguistic competence in view of the relative clause
    小熊 利江; 品川 直美; 山下 直子; 米沢 久美子; GUMA, Rie; SHINAGAWA, Naomi; YAMASHITA, Naoko; YONEZAWA, Kumiko
    Japanese language education お茶の水女子大学日本言語文化学研究会 16 (16) 70-79 - 79 0917-4206 1998/12 [Refereed]

Books etc

  • 社会を築くことばの教育 : 日本語教員養成のこれまでの30年、これからの30年
    大学日本語教員養成課程研究協議会 (Contributor第11章 日本語教員養成における子どもの教育・支援)ココ出版 2022/12 9784866760605 iv, 297p
  • 香川県における外国人住民に対する日本語学習支援活動に関する研究-多文化が共生する街づくりに向けて- 研究成果報告書
    山下直子 2016/12

Conference Activities & Talks

  • 地域の広報誌にみるカタカナ語-香川県広報誌「THEかがわ」を中心に-  [Not invited]
    藤原史織; 山下直子
    第36回日本語教育連絡会議  2023/08  ヴィータウタス・マグヌス大学  日本語教育連絡会議
  • 伝統的なアクセントと共通語のアクセント:香川方言話者の例
    轟木靖子; 山下直子
    第43回日本語日本文化教育研究発表会  2023/03
  • 大学の化学の教科書にみるカタカナ語の使用の分析  [Not invited]
    山下直子; スミス朋子
    第1回タイ国日本語教育国際シンポジウム  2024/03  カセサート大学  タイ国日本語日本文化教師協会,国際交流基金バンコク日本文化センター
  • カタカナ語の対応がある医療専門語彙の発音の学習  [Not invited]
    スミス朋子; 天ヶ瀬葉子; 山下直子; 野口ジュディー
    2022年度大学英語教育学会(JACET)関西支部大会  2023/03  オンライン  大学英語教育学会関西支部
  • 「やさしい日本語」を使った読み物作成の試み
    山下直子; 藤原史織
    第35回日本語教育連絡会議  2022/08
  • 四国の地域日本語教育各県の取り組み: 香川県の日本語支援の現状と香川にほんごネットの活動について
    山下直子; 畑ゆかり
    日本語教育学会支部活動四国支部  2021/12
  • 日本語学習者のカタカナ語サ変動詞の使用の分析
    藤原史織; 山下直子
    第34回日本語教育連絡会議  2021/08
  • カタカナ語とその類義語の文脈による使い分け-質問紙調査の結果から-
    山下直子; 畑ゆかり; 轟木靖子
    2021年度日本語教育学会春季大会  2021/05
  • 外国人住民支援を考慮した四国における地域防災についての研究
    轟木靖子; 髙橋志野; 山下直子
    ダイバーシティ推進研究交流発表会  2021/02
  • 日本語母語話者のカタカナ語とその類義語の使用の分析
    山下直子; 平田史織
    第33回日本語教育連絡会議  2020/08
  • 多文化共生社会の防災について
    轟木靖子; 山下直子
    日本語教育学会 2019年度第2回支部集会  2019/10
  • 日本語学習者のカタカナ語と類義語の使い分け-質問紙調査の結果から-  [Not invited]
    山下直子; 畑ゆかり
    第32回日本語教育連絡会議  2019/09
  • 総合的学習の時間における地域防災教育の試み-多文化共生の視点から-  [Not invited]
    轟木靖子; 山下直子
    日本比較文化学会関西・中国四国・九州三支部合同研究集会  2019/03
  • 日本語母語話者にとっての「やさしい日本語」-ストーリーテリングによる調査の分析-  [Not invited]
    轟木靖子; 山下直子
    第34回日本語日本文化教育研究会  2019/03
  • モデルプログラムを活用した地域の日本語学習支援団体での研修-香川にほんごネット研修会「子どもの日本語学習支援入門」から-  [Not invited]
    山下直子
    外国人児童生徒等の教育を担う教員の養成・研修モデルプログラム開発事業2018シンポジウム  2019/02
  • カタカナ語とその類義語の使い分けー日本語学習者と母語話者に対する調査の比較からー  [Not invited]
    山下直子; 畑ゆかり
    CAJLE 2018カナダ日本語教育振興会  2018/08
  • 現場から発信!四国の日本語教育研究事情 外国人住民の防災について考える-地域・学校との連携を中心に-  [Not invited]
    轟木靖子; 山下直子
    日本語教育学会支部集会四国支部  2017/12
  • 地域の日本語教室における支援者の意識-香川県での日本語学習者と支援者への調査から-  [Not invited]
    山下直子; 畑ゆかり
    2017年度日本語教育学会秋季大会  2017/11
  • 25年の変遷から考える香川県の日本語学習支援-充実した活動をめざして  [Not invited]
    山下直子; 畑ゆかり
    2016年度日本語教育学会秋季大会  2016/10
  • カタカナ語とその類義の和語・漢語の使い分け-日本語母語話者に対する14ペアの分析結果から-  [Not invited]
    山下直子; 畑ゆかり; 轟木靖子
    ICJLE2016 日本語教育国際研究大会  2016/09
  • カタカナ語とその類義語の使い分けに関する調査  [Not invited]
    第7回日本語教育学会研究集会四国地区  2015/10
  • 日本語指導が必要な児童・生徒に対する支援について-学生ボランティアの活動をとおして-
    轟木靖子; 山下直子
    日本語日本文化教育研究会第23回研究発表会  2015/07
  • 視聴覚効果を生かした教材の試案-終助詞の音調を中心に-  [Not invited]
    轟木靖子; 山下直子
    日本語日本文化教育研究会第22回研究発表会  2015/03
  • プレゼンテーションソフトを利用した終助詞の音調の指導法について  [Not invited]
    轟木靖子; 山下直子
    第7回日本語教育学会研究集会四国地区  2014/11
  • カタカナ語の聞き取りテストと意識調査-韓国語・タイ語・中国語母語話者の場合-  [Not invited]
    ICJLE2014 日本語教育国際研究大会  2014/07
  • カタカナ語の聞き取りテストにおける表記と意味理解-タイ語母語話者の場合-
    山下直子; 畑ゆかり; 轟木靖子
    日本語教育学会2013年度第9回研究集会  2013/11
  • 日本語教育における終助詞の音調の指導について-教師用テキストの作成を目指して-  [Not invited]
    轟木靖子; 山下直子
    2013度日本語教育学会秋季大会  2013/10
  • 韓国語・タイ語・中国語母語話者に対するカタカナ語の聞き取りと意識調査  [Not invited]
    2013年度日本語教育学会秋季大会  2013/10
  • 中国語母語話者に対するカタカナ語の聞き取りと意識調査-語彙指導をめざして-  [Not invited]
    ICJLE2012 日本語教育国際研究大会  2012/08
  • 語彙指導を目指したカタカナ語の指導と意識調査  [Not invited]
    ICJLE2011 日本語教育国際研究大会  2011/08
  • 語彙指導を目指したカタカナ語指導の試み-韓国人日本語学習者の場合-
    畑ゆかり; 山下直子
    韓国日本文化学会 第38回国際学術大会  2010/10
  • 講義理解のためのストラテジーに対する留学生の意識の変化-学部留学生のケーススタディから-
    山下直子; 品川直美
    日本語教育国際シンポジウム  2008/10
  • 中国語母語話者のための日本語学習システム‐熟語データベース構築とその利用‐
    蘆颯; 山下直子; 富永浩之; 山崎敏範
    教育システム情報学会2004年度全国大会  2004/08
  • 漢字データベースを利用した日本語学習支援システム
    山下直子
    日本語教育学会 2003年度第6回研究集会  2003/07
  • 日本語教育から見た漢字学習に関するコンピュータ支援教育システム
    山下直子; 松原行宏; 山崎敏範
    教育システム情報学会2002年度全国大会  2002/08
  • 日本人の一生すごろく‐コンピュータソフトを利用して学ぶ日本事情
    山下直子; 品川直美; 中道陽子
    2000年度日本語教育学会春季大会  2000/05
  • 意識調査からみた留学生の講義理解
    山下直子
    日本語教育学会平成10年度第12回研究集会  1999/03
  • 日本人小学生・中学生・高校生・大学生 と日本語学習者の作文における連体修飾節の発達過程に関する一考察
    小熊利江; 品川直美; 山下直子; 米沢久美子
    お茶の水語彙研究会  1998/03

MISC

  • 学校防災論での「やさしい日本語」を使った防災クイズの作成
    山下直子  防災と「やさしい日本語」2, 科学研究費による研究基盤研究(C)地域防災・減災のための「やさしい日本語」の教育と普及に関する研究  27  -32  2022/03
  • 「やさしい日本語」を使った地震クイズの作成
    山下直子; 平田史織  科学研究費助成事業基盤研究 (C)地域防災・減災のための「やさしい日本語」の教育と普及に関する研究 研究成果中間報告書  1  -3  2019/03
  • 日本語を母語としない児童・生徒に対する日本語支援について
    轟木靖子; 山下直子  「日本語を母語としない児童・生徒に対する日本語支援のあり方に関する研究」成果報告書  2-3  2015/03
  • Development of Integrated Kanji Learning Environment : Learning Support Functions on the Kanji Learning Portal
    HAYASHI Toshihiro; TARUMI Hiroyuki; LU Sa; TOMINAGA Hiroyuki; YAMASHITA Naoko; YAMASAKI Toshinori  IEICE technical report  110-  (453)  103  -106  2011/02
  • Support Functions Based on Roles in the Integrated Kanji Learning Environment
    HAYASHI Toshihiro; TARUMI Hiroyuki; LU Sa; TOMINAGA Hiroyuki; YAMASHITA Naoko; YAMASAKI Toshinori  研究報告コンピュータと教育(CE)  2010-  (10)  1  -7  2010/09
  • Kanji Learning Environment Focusing on Differences between Japanese and Learners's Mother Languages
    HAYASHI Toshihiro; TARUMI Hiroyuki; LU Sa; TOMINAGA Hiroyuki; YAMASHITA Naoko; YAMASAKI Toshinori  IEICE technical report  109-  (453)  131  -136  2010/02
  • KaTaCom:コンピュータ用語を対象とした中国人留学生のためのカタカナ語学習システム (新しいメディア/デバイスを活用した学習支援環境)
    盧 颯; 山下 直子; 富永 浩之  教育システム情報学会研究報告  21-  42  -49  2006/12
  • DrilLs-M : Multimedia Testing System based on Operation-Style Answering : Implementation and Experiment about Marking Method for Area and Trace Type Answering
    KINUGASA Yu; YAMASHITA Naoko; HAYASHI Toshihiro; TOMINAGA Hiroyuki; YAMASAKI Toshinori  IEICE technical report  105-  (632)  1  -6  2006/03
  • 日本語音声教育についての考え方 -教師へのアンケート調査より-
    轟木 靖子; 山下 直子  終助詞の音調の分析と日本語教育への応用  75-84  2006/03
  • DrilLs-M : Multimedia Testing System based on Operation-Style Answering : Implementation and Experiment about Replying Action Support
    KINUGASA Yu; YAMASHITA Naoko; HAYASHI Toshihiro; TOMINAGA Hiroyuki; YAMASAKI Toshinori  IEICE technical report  105-  (488)  7  -12  2005/12
  • Design and Development of Kanji Learning Point Checker for Native Speaker of Chinese
    LU Sa; YAMASHITA Naoko; TOMINAGA Hiroyuki; HAYASHI Toshihiro; YAMASAKI Toshinori  IEICE technical report  105-  (336)  35  -40  2005/10
  • Japanese Learning System for Native Speakers of Chinese : Analysis and Arrangement for Japanese Learning
    LU Sa; YAMASHITA Naoko; TOMINAGA Hiroyuki; HAYASHI Toshihiro; YAMASAKI Toshinori  IEICE technical report. Education technology  104-  (703)  79  -84  2005/02
  • DrilLs-M : Multimedia Testing System based on Operation-Style Answering : Kanji Shape Learning using Area and Trace Type Answering
    KINUGASA Yu; YAMASHITA Naoko; HAYASHI Toshihiro; TOMINAGA Hiroyuki; YAMASAKI Toshinori  IEICE technical report. Education technology  104-  (703)  43  -48  2005/02
  • DrilLs-M : Multimedia Testing System based on Operation-Style Answering : Implementation and Application to Kanji Learning
    KINUGASA Yu; YAMASHITA Naoko; HAYASHI Toshihiro; TOMINAGA Hiroyuki; YAMASAKI Toshinori  IEICE technical report. Education technology  104-  (534)  13  -18  2004/12
  • Japanese Learning System for Chinese Native Speakers : Development of Database for Learning Kanji Which Have Different Meaning between Chinese and Japanese
    LU Sa; YAMASHITA Naoko; HAYASHI Toshihiro; YAMASAKI Toshinori  IEICE technical report. Education technology  104-  (342)  51  -56  2004/10
  • Kanji Database and its Application : Retrieval System for Shape Structure and Multimedia View by SVG
    SHIMADA Masafumi; INAMI Nozomu; YAMASHITA Naoko; TOMINAGA Hiroyuki; MATSUBARA Yukihiro; YAMASAKI Toshinori  IEICE technical report. Education technology  103-  (697)  119  -124  2004/02
  • Kanji Database and its Application : Teaching Material Examples by Using SVG
    SHIMADA Masafumi; INAMI Nozomu; YAMASHITA Naoko; TOMINAGA Hiroyuki; MATSUBARA Yukihiro; YAMASAKI Toshinori  IEICE technical report. Education technology  103-  (368)  53  -58  2003/10
  • XML上のマルチメディア漢字データベースと日本語学習のための教材作成支援システム (第二言語の学習支援--母国語以外の文字・音声言語の習得を支援する方法とシステム)
    富永 浩之; 島田 雅史; 山下 直子  教育システム情報学会研究報告  18-  (3)  17  -22  2003/09
  • Multimedia style Japanese language learning system : Applications for Japanese language proficiency test
    SHIMADA Masafumi; YAMASHITA Naoko; TOMINAGA Hiroyuki; MATSUBARA Yukihiro; YAMASAKI Toshinori  IEICE technical report. Education technology  102-  (697)  85  -90  2003/02
  • CAI System for Training of Handwriting Japanese Characters
    ANDO Kazuaki; YAMASHITA Naoko; YAMASAKI Toshinori  IEICE technical report. Education technology  101-  (706)  115  -120  2002/03
  • Leaning Nihon-jijo through sugoroku (board game) that simulates life in Japan
    品川 直美; 山下 直子; SHINAGAWA, Naomi; YAMASHITA, Naoko  Journal of Nihon-jijo in 21century  (2)  2000/10  [Refereed]

Research Grants & Projects

  • Construction and verification of a model to teach English specialized vocabulary to support disciplinary education
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2022/04 -2026/03 
    Author : スミス 朋子; 山下 直子; 野口 ジュディー津多江; 天ヶ瀬 葉子
  • 方言調査における調査協力者選定のための新しい手法に関する研究
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2021/04 -2025/03 
    Author : 轟木 靖子; 山下 直子
  • 語彙知識に着目したカタカナ語学習教材の開発およびその効果の検証
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2020/04 -2024/03 
    Author : 山下 直子; 轟木靖子
  • 地域防災・減災のための「やさしい日本語」の教育と普及に関する研究
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2017/04 -2021/03 
    Author : 轟木 靖子; 山下 直子
     
    本年度は,前年度におこなった地震および防災に関するアンケートの結果の分析をもとに、(1)外国人住民にあまり知られていない防災対策について考えるとともに、(2)「やさしい日本語」の知識のない日本語母語話者が「やさしい日本語」を使って文章を書く場合の注意点についての調査分析、および(3)地域の防災において外国人住民を視野に入れることについての重要性を知ってもらう取り組みについての提案をおこなった。 (1)のアンケートでは、地震に関する用語の理解について(地震、津波、避難、危険)、自宅近くの避難所について、普段からの備えについて等の質問の回答を留学生と日本人大学生で比較したところ、「普段からの備え」について大きく差が見られ、そもそも「普段からしておくこと」自体の理解が難しいことがわかった。(2)では漢字のルビや分かち書き等、ある程度テクニカルな面で対応できる部分はあっても、「重要な部分」を見極める力によって回答者間で差が見られることが伺えた(日本語日本文化教育研究会にて発表)。(3)では、小学校の総合的な学習の時間で地域の防災をテーマに学習活動をおこなう場合を想定し、自力で避難が困難な人・避難に補助が必要な人(お年寄り、子ども、傷病者、障がいのある人等)に日本語が十分に理解できない外国人住民を含めて考えることを盛り込んで防災対策について考える活動をおこなう提案をおこなった(比較文化学会にて発表)。以上については研究成果中間報告書に記載した。
  • カタカナ語の語彙知識に関する研究‐意図的学習のための教材開発をめざして‐
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2017/04 -2020/03 
    Author : 山下 直子; 轟木 靖子
     
    本研究では,語彙知識の「使用」に焦点をあて,外来語などのカタカナで表記されるカタカナ語とその類義語との使い分けに関する調査を行う。従来,カタカナ語は周辺的な存在とされてきたが,一部は基本語彙として定着し,これまで使われていた類義語と共存するようになったことが先行研究で指摘されている。カタカナ語がどのような文脈で使われるのか,また,どのような語と共起するのかを明らかにし,それらの結果をカタカナ語学習のための教材開発にいかすことをめざす。 2018年度は,前年度に引き続きカタカナ語とその類義の和語および漢語との使い分けに関する質問紙調査を実施し,調査結果の分析を行った。調査語彙は,日本語母語話者を対象として行ったカタカナ語と類義語との使い分けの調査で,日本語母語話者に一定の使用基準がみられることが明らかになった12ペア(24語)である。これらのカタカナ語は,類義語と使い分けられている基本外来語のサ変動詞で,使用頻度が高い語である。カタカナ語と類義語を提示して得られた産出文から共起する語をそれぞれ抽出して比較し,また,辞書で記述された語義を用いて意味的に分類した。さらに,カタカナ語と類義語の違いに関する自由記述も分析して,日本語学習者と日本語母語話者の使い分けの違いを探った。その結果,日本語学習者は産出文でカタカナ語も類義語も共起する語が同じ,あるいはカタカナ語と類義語に違いがないなどの自由記述も多く,使い分けに困難をともなうことが明らかになった。
  • 香川県における外国人住民に対する日本語学習支援活動に関する研究-多文化が共生する街づくりに向けて-
    一般財団法人百十四銀行学術文化振興財団:産業・学術部門助成
    Date (from‐to) : 2015/12 -2016/11 
    Author : 山下直子; 轟木靖子; 畑ゆかり
  • On a teaching method of sentence final tones in Japanese speech education
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2011/04 -2015/03 
    Author : TODOROKI Yasuko; YAMASHITA Naoko
     
    The aim of this study is to show a method of teaching sentence final tones in Japanese, especially the tones of the sentence final particles “yo” and “ne”. Sentence final particles are important in Japanese conversations, not only with regard to choice but also intonation used. We described a teaching tool for SFP tones, using an iPad with the presentation software “Keynote”. The intonation of a sentence is shown by the movements of the hiragana characters of a sentence in this software. A model recording can be heard after the movement of the hiragana characters by tapping the screen. The advantage of this tool is that it is possible for every Japanese teacher to be able to teach SFP tones using this tool even if the teacher is not so well acquired with phonetics or phonology. Moreover, a foreign student can learn sentence final tones by him/herself and check his/her pronunciation.
  • A study of acquisition of Katakana words by Chinese and Korean learners and their attitudes toward learning said words
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2011 -2013 
    Author : YAMASHITA Naoko; TODOROKI Yasuko; HATA Yukari
     
    Seeing the difficulty of L2 learners of Japanese in studying katakana words (i. e., those written in katakana, e. g., loanwords), it cannot be said that teachers give enough guidance concerning katakana words. Learners of Japanese as a second language need to understand katakana words on many occasions. More research should be carried out to accumulate data to develop methods and materials for teaching and learning katakana words more effectively. The purpose of this study is to analyze learners' difficulties in learning katakana words and their attitudes towards learning katakana words. We conducted katakana word listening tests focusing on notation and meaning and then conducted questionnaires to Korean and Chinese learners of Japanese on their attitudes toward learning katakana words. We also examined the effects of katakana word instruction. The results show that such instruction is effective and can improve learners' attitudes.
  • Development of a new human-friendly input method for education by eye movement and hand action
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2003 -2005 
    Author : YAMASAKI Toshinori; HATTORI Tetsuo; TOMINAGA Hiroyuki; YAMASHITA Naoko; HAYASHI Toshihiro; MATSUBARA Yukihiro
     
    Possibility of pointing devices using eye movement - Eye movement information for reading documents and appreciating pictures - Existing eye cameras are hard to use, because users must fix their heads. In this research, we introduced an improved eye camera which users can move their heads. We measured eye movements for reading documents and appreciating pictures. With regard to reading documents, the eye movement followed the document order. With regard to appreciating pictures, the eye movement concentrated into specific parts and the interesting points of users could be estimated. Through the results, it is revealed that our eye camera can be used as a pointing device which roughly indicates parts. Measurement of writing letters using a stereo camera - Video tablet - Computer supported writing exercise systems generally use a pen tablet. However, Tablets with special pens and special pads cannot be used with common writing materials and papers. In this research, we proposed a video tablet and evaluated it. The video tablet gets handwriting data and the process by observing them with a pair of CCD cameras (a stereo camera) on real time. We confirmed that our video tablet could be used for stroke extraction and could apply to writing materials of which the stroke width is changeable such as a brush. Application to a multimedia style Kanji learning system for international students from Chine International students from China who learn Japanese can use Kanji. However, Kanji used in both Chine and Japan has subtle differences in pronunciations, meanings, and letter shapes. These differences confuse Chinese students in Japanese learning. In this research, we developed a multimedia style Kanji learning system focusing on the differences of Kanji between Chinese and Japanese. In addition, we tried to adopt our new input method to the system and confirmed its effectiveness.
  • The analysis of the tones at sentence final particles in Japanese and its application to Japanese language education
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2003 -2005 
    Author : TODOROKI Yasuko; YAMASHITA Naoko
     
    The aims of this study are : (1)to investigate the correspondences of tones of the sentence final particles to communicative functions in modern standard Japanese, and (2)to make a framework of teaching tones of sentence final particles for education of Japanese as a foreign language. 1.The results of the listening test administered to native Japanese speakers show that some types of tones are applied to sentence final particles in the same way in any areas in Japan, despite the fact that in a few areas the accentual conjunctions of sentence final particles differ from those in the other areas ; (1)'yo' in a low level tone is used for expressing a speaker's opposite idea or complaint against the addressee, (2)'ne' or 'na' with an interrogative rise for expecting a reaction of the addressee, (3)'ka' with an interrogative rise for requiring an answer from the addressee, and (4)'yo', 'ne', and 'na' in a falling tone for the speaker's emotion. 2.The analysis of the questionnaire given to Japanese language teachers shows that they think it the most important subject to teach segmental pronunciation and that the second importance is given to sentence final tones. The third is sentential intonation, the fourth is word accent, and tone of sentence final particles has the least importance. The number of teachers who have ever taught tones of sentence final particles ranked the third after that of segmental pronunciation or dictation and sentence final tones. It seems that topics concerned with Japanese phonetics or phonology are made temporarily, not successively in class.
  • Kanji Factory - Development of Japanese Language Learning System based on the Observation of Handwriting Behavior
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2001 -2002 
    Author : YAMASAKI toshinori; OOWADA akikuni; MATSUBARA hiroyuki; HATTORI tetsuo; YAMASHITA naoko; TOMINAGA hiroyuki
     
    The purpose of this study is to develop the Japanese learning system for the foreigner, Japanese that contain the Chinese character and hirakana, katakana, have the complicated structure further than the Europe language using the alphabet. The practice through the handwriting character actually is effective for acquiring like this complicated Japanese. In this study, we construct Japanese writing method learning system using the on-line character recognition technique. We construct the handwritten reference character database of daily use Kanji character, hirakana and katakana about 2000 character including the writing order of the character. The radicals such as "Hen", "Tsukuri" and the fair handwriting rule are also contained in this database. The learner inputs the practice character in the handwriting using the tablet. The system detects and evaluates letter shape, stroke shape, stroke order and the writing speed of the input character. After evaluating the input character, the system returns the instruction on the writing method with the right character to the learner. This system is developed on Web. We prepare evaluation module of the input character and the reference database on Web server. The learner can practice how to write Japanese properly from Web client of the input unit.


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.