Researchers Database

Reiko Isshiki

  • Faculty of Education
  • Teacher Training Courses
  • Associate Professor
Last Updated :2025/04/24

Researcher Information

Degree

  • Master of Education(Hiroshima University)

J-Global ID

Research Interests

  • Home economics education   Lesson study   教育評価   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Primary/secondary education and curricula
  • Humanities & social sciences / Education - general

Academic & Professional Experience

  • 2021/10 - Today  Kagawa UniversityFaculty of EducationAssociate Professor
  • 2019/04 - 2021/09  Shimane UniversityFaculty of EducationVisiting Researcher
  • 2017/04 - 2019/03  Yasuda Women's UniversityFaculty of Human Ecology Department of Lifestyle DesignAssistant Professor
  • 2014/04 - 2017/03  St. Catherine Junior CollegeDepartment of Early Childhood Education and CareAssistant Professor
  • 2011/04 - 2014/03  Hiroshima UniversityGraduate School of Education助手

Education

  • 2007/04 - 2010/03  Hiroshima University  Graduate School of Education  博士課程後期
  • 2005/04 - 2007/03  Hiroshima University  Graduate School of Education  博士課程前期
  • 2001/04 - 2005/03  Hiroshima University  School of Education

Association Memberships

  • The World Association of Lesson Studies (WALS)   International Federation for Home Economics(IFHE)   日本教育大学協会全国家庭科部門   日本家庭科教育学会四国地区会   日本家庭科教育学会   日本家政学会   日本教科教育学会   

Published Papers

  • Features, Purposes and Structure of Japanese Lesson Study in Home Economics: Focus on Characteristics of Research Organizations
    KISHI Noriko; ISSHIKI Reiko; ARAI Noriko; IMOTO Rie; KAMEI Yuko; KANZAWA Shino; SUZUKI Mayuko; HANE Yuko
    福岡教育大学紀要 第五分冊 (72) 85 - 97 2023/03 [Refereed]
  • 諸外国の家庭科カリキュラムの視点と構造―2010年代の教育改革を背景とした比較考察―
    荒井紀子; 貴志倫子; 井元りえ; 一色玲子; 羽根裕子; 鈴木真由子; 亀井佑子; 神澤志乃
    日本家庭科教育学会誌 64 (4) 2022/02 [Refereed]
  • Analysis of Academic Ability in Home Economics Class Practice Reports in the National Organizations
    井元 りえ; 羽根 裕子; 亀井 佑子; 神澤 志乃; 荒井 紀子; 貴志 倫子; 鈴木 真由子; 一色 玲子
    日本家庭科教育学会誌 = Journal of the Japan Association of Home Economics Education 日本家庭科教育学会 ; 1960- 62 (3) 160 - 169 0386-2658 2019/11 [Refereed]
  • Isshiki Reiko; Kanzawa Shino; Arai Noriko; Kishi Noriko; Suzuki Mayuko; Imoto Rie; Kamei Yuko; Hane Yuko
    Research abstracts on the annual meeting, regular meeting and seminar of the Japan Association of Home Economics Education The Japan Association of Home Economics Education 60 47 - 47 2017
  • A study of Japanese Lesson Study in Home Economics
    Noriko KISHI, Noriko ARAI, Rie IMOTO, Yuko KAMEI, Yuko HANE, Reiko ISSHIKI, Mayuko SUZUKI, Shino KANZAWA
    International Journal of Home Economics 10 (2) 86 - 98 2017/01 [Refereed]
  • Isshiki Reiko
    Research abstracts on the annual meeting, regular meeting and seminar of the Japan Association of Home Economics Education The Japan Association of Home Economics Education 58 111 - 111 2015
  • Isshiki Reiko; Arai Noriko; Kishi Noriko; Imoto Rie; Kamei Yuko; Suzuki Mayuko; Hane Yuko; Kanzawa Shino
    Research abstracts on the annual meeting, regular meeting and seminar of the Japan Association of Home Economics Education The Japan Association of Home Economics Education 58 89 - 89 2015
  • Outcomes and Problems of Seminar for Teaching Practice for Kindergarten and Nursery Teachers in St. Catherine Junior College : Focusing on the Students' Self-assessments
    一色 玲子; 小幡 章子; 中島 紀子
    聖カタリナ大学・聖カタリナ大学短期大学部研究紀要 聖カタリナ大学 (26) 79 - 97 1349-9270 2014 [Refereed]
  • 藤井志保; 村上かおり; 一色玲子; 谷原千代
    学部・附属学校共同研究紀要 広島大学学部・附属学校共同研究機構 (40) 147 - 152 1346-5104 2011
  • The effect of food education activities in junior high school by the survey of dietary lifestyles for students
    KAJIYAMA Yoko; ISSHIKI Reiko; TOMINAGA Mihoko; SUZUKI Akiko; IKAWA Yoshiko
    Journal for the integrated study of dietary habits 日本食生活学会 21 (1) 24 - 35 1346-9770 2010/07
  • 村上 かおり; 鈴木 明子; 一色 玲子; 藤井 志保; 林原 慎
    The Annals of educational research 広島大学学部・附属学校共同研究機構 (39) 225 - 230 1346-5104 2010
  • 一色 玲子
    広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 = Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. 2, Arts and science education 広島大学大学院教育学研究科 (58) 309 - 315 1346-5554 2009 [Refereed]
  • 家庭科の製作実習に関する評価研究の動向と展望--個の学びを支える評価法の検討に向けて
    一色 玲子
    教育学研究紀要 中国四国教育学会 54 (1) 185 - 190 0287-1114 2008

Books etc

  • 新・教職課程演習第22巻 教育実習・教職実践演習
    一色 玲子 (Contributor第5章Q49 教科等の指導力に関する事項を学ぶ意義について説明しなさい ,第6章Q53 ロールプレイングを行う際の留意点について述べなさい)協同出版 2021/07 9784319003631 153p
  • アクティブラーニングを活かした家庭科の授業開発ー「深い学び」に向けて
    一色 玲子 (Contributor中学校技術・家庭 家庭分野の衣生活学習で学ばせたい本質的な問いの検討―パフォーマンス評価を取り入れた実践を通して―)教育図書 2017/06

Conference Activities & Talks

  • Comparison of Self-evaluation, Peer-evaluation, and Teacher-evaluation in Lesson Study of Home Economics Teacher Training  [Not invited]
    Reiko Isshiki
    WALS(World Association of Lesson studies) Conference 2023  2023/11  Nieuwe Buitensociëteit Zwolle  Windesheim University
     
    世界授業研究学会に参加し、家庭科教員養成の授業研究をテーマにポスター発表を行った。
  • Performance assessment in home economics education: Focus on contents of clothing
    ReikoISSHIKI; ShinoKANZAWA
    20th ARAHE Biennial International Congress 2019  2019/08
  • 家庭科レッスン・スタディをテーマとした国際会議の成果と課題-協議と共有による国際交流の可能性を視点として-
    羽根裕子、荒井紀子、貴志倫子、一色玲子、井元りえ、亀井佑子、鈴木真由子、神澤志乃
    日本家庭科教育学会第60回大会  2018/07
  • A Lesson Study Model Proposed for Home Economics Education
    Mayuko SUZUKI, Noriko ARAI, Noriko KISHI, Rie IMOTO, Yuko KAMEI, Yuko HANE, Shino KANZAWA, Reiko ISSHIKI
    19th ARAHE Biennial International Congress 2017  2017/08
  • 家庭科研究グループによる授業研究と教師の変容
    一色玲子、神澤志乃、荒井紀子、貴志倫子、鈴木真由子、井元りえ、亀井佑子、羽根裕子
    日本家庭科教育学会第59回大会  2017/06
  • 教員養成系学部の教育の質向上を目指した日墺シンポジウム・セミナー  [Invited]
    一色 玲子
    教員養成系学部の教育の質向上を目指した日墺シンポジウム・セミナー  2017/01
  • The learning model of hand sewing education: Focus on educational objectives and learning theories in Denmark and Finland
    Reiko ISSHIKI
    XXIII IFHE World Congress 2016  2016/08
  • Lesson improvement through lesson studies and effects of improvements: Ideas for cooking practice emphasizing language activities
    Mayuko SUZUKI, Noriko ARAI, Rie IMOTO, Yuko KAMEI, Noriko KISHI, Yuko HANE, Reiko ISSHIKI, Shino KANZAWA
    XXIII IFHE World Congress 2016  2016/08
  • Comparative Analysis of Current Home Economics Curriculums in the World: Focusing on Competencies and Peer Learning among Teachers
    Noriko ARAI, Noriko KISHI, Reiko ISSHIKI, Rie IMOTO, Yuko KAMEI, Shino KANZAWA, Mayuko SUZUKI, Yuko HANE
    XXIII IFHE World Congress 2016  2016/08
  • General Academic Ability Fostered by Home Economics Lessons Developed in ‘lesson study’: Evidence from Elementary, Junior High and High School Reports
    Rie IMOTO, Yuko HANE, Yuko KAMEI, Shino KANZAWA, Noriko KISHI, Noriko ARAI, Reiko ISSHIKI, Mayuko SUZUKI
    XXIII IFHE World Congress 2016  2016/08
  • How Japanese Teachers Improve their Teaching Skills through Lesson Study: A Case Study of Home Economics Education in Fukuoka
    Noriko KISHI, Mayuko SUZUKI, Noriko ARAI, Yuko HANE, Rie IMOTO, Reiko ISSHIKI, Yuko KAMEI, Shino KANZAWA
    XXIII IFHE World Congress 2016  2016/08
  • イングランドにおける「レッスン・スタディ」の動向―ロンドン市の教育委員会及び中等学校の食関連授業などの事例研究を基に―
    井元りえ、荒井紀子、一色玲子、亀井佑子、神澤志乃、貴志倫子、鈴木真由子、羽根裕子
    日本家庭科教育学会第59回大会  2016/07
  • デンマークの教科「手工とデザイン」における教育目標と評価基準の特質
    一色 玲子
    日本家庭科教育学会2015(平成27)年度例会  2015/12
  • 「レッスン・スタディ」の国際的動向と日本における家庭科の授業研究
    一色玲子、荒井紀子、貴志倫子、井元りえ、亀井佑子、鈴木真由子、羽根裕子、神澤志乃
    日本家庭科教育学会第58回大会  2015/06
  • デンマーク国民学校の教科「手工とデザイン」について
    一色 玲子
    日本家庭科教育学会第57回大会  2014/06

Research Grants & Projects

  • 協働型授業研究を軸とした家庭科教員養成カリキュラムの開発
    日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2024/04 -2028/03 
    Author : 一色 玲子; 笹屋 孝允; 松井 剛太
  • 責任ある暮らしの探究を目指す小学校家庭科の題材開発(継続)
    香川大学学部・附属共同研究プロジェクト
    Date (from‐to) : 2023/04 -2024/03 
    Author : 一色玲子; 鉛口梢
  • 責任ある暮らしの探究を目指す小学校家庭科の題材開発ー高松市の保多織を取り上げてー
    香川大学学部・附属共同研究プロジェクト
    Date (from‐to) : 2022/04 -2023/03 
    Author : 一色玲子; 鉛口梢
  • パフォーマンス評価を取り入れた家庭科製作学習の授業モデルの開発
    日本学術振興会:科学研究費助成事業 若手研究
    Date (from‐to) : 2018/04 -2023/03 
    Author : 一色 玲子
     
    本研究は,対象国の授業実践と比較検討を行い,パフォーマンス評価を取り入れた製作学習の授業モデルを開発することを目的としている。そのために,1)家庭科製作学習で育成する資質・能力および評価項目の整理,2)パフォーマンス評価を取り入れた製作学習の授業実践の視察,分析,3)以上をもとにした,製作学習の授業モデルの開発と実践を行う。 今年度は前年度に視察した授業実践の分析を行い,3)のルーブリックの作成および授業モデルの試案,検討を行った。
  • Lesson study model for responsible living based on international collaboration
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2015/04 -2019/03 
    Author : KISHI Noriko; KANZAWA Shino
     
    The following was done through this study. 1) To grasp trend of lesson studies, 2) to organize abilities necessary for consumers to realize “responsible living” and analyze 32 cases of Japanese lessons, 3) to conduct surveys of home economics professionals in 14 countries and analyze the characteristics of academic abilities and learning contents, 4) to organize a multi-layered and versatile embodiment of lesson studies in Japanese home economics and grasped situations in other countries. Furthermore, 5) as a proposal of a lesson study model for fostering of a responsible consumer and an international examination, an international conference was held in August 2017 by inviting experts in home economics education from Ireland, Sweden, and Singapore. With the aim of fostering responsible consumers, we have disseminated papers on lesson studies for improving the teaching skills of teachers, a Japanese-English version of the international conference report, and a web site.
  • Development of the learning model of hand sewing education focusing on educational assessment in nordic countries
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    Date (from‐to) : 2012/04 -2016/03 
    Author : Isshiki Reiko
     
    This research analyzes the current curriculums and learning theories regarding hand sewing in schools in Denmark and Finland and to develop a learning model. The main items and findings of this research are as follows: The common points between Denmark and Finland are that they do not emphasize on basic skills, and that the design-make-reflect process helps make students develop learn problem- solving skills. There are two points of learning model: Learning objectives on each stages, and to define the subjects which students reflect themselves on each stages.

Teaching Experience

  • Responsible Living and Inquiry-Based LearningResponsible Living and Inquiry-Based Learning Kagawa University
  • Curriculum and Instruction in Early Childhood Education and Care: EnvironmentCurriculum and Instruction in Early Childhood Education and Care: Environment Kagawa University
  • Seminar in Teaching Home EconomicsSeminar in Teaching Home Economics Kagawa University
  • Reflective Research to Cultivate Teaching MaterialsReflective Research to Cultivate Teaching Materials Kagawa University
  • Home Economics Content ConstructionHome Economics Content Construction Kagawa University
  • Clothing Study PracticeClothing Study Practice Kagawa University
  • Clothing Study ⅠClothing Study Ⅰ Kagawa University
  • Teaching Methods for Home EconomicsTeaching Methods for Home Economics Kagawa University
  • Home economics education for elementary schoolHome economics education for elementary school Kagawa University
  • Teaching as a ProfessionTeaching as a Profession Kagawa University
  • Introduction to TeachingIntroduction to Teaching Kagawa University
  • Startup Seminar on Academic LiteracyStartup Seminar on Academic Literacy Kagawa University

Social Contribution

  • 香川大学教育学部附属坂出中学校 令和6年度研究発表会 技術・家庭(家庭)部会
    Date (from-to) : 2024/06/07
    Role : Advisor
  • 令和5年度香川大学教育学部附属高松小学校 初等教育研究発表会 家庭科部
    Date (from-to) : 2024/02/01
    Role : Advisor
  • 香川大学教育学部附属坂出中学校 校内研究授業
    Date (from-to) : 2023/11/15
    Role : Advisor
  • 令和5年度高松地区中学校研究大会(南ブロック)高松市立木太中学校
    Date (from-to) : 2023/10/26
    Role : Advisor
  • 香川大学教育学部附属高松中学校 令和5年度研究発表会 技術・家庭(家庭)部会
    Date (from-to) : 2023/06/09
    Role : Advisor
    Category : Research advise


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.