Researchers Database

Takemori Motohiko

  • Faculty of Medicine
  • Department of Clinical Psychology
  • Professor
Last Updated :2025/04/19

Researcher Information

Research funding number

  • 50304564

J-Global ID

Research Interests

  • 臨床心理学   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Clinical psychology

Academic & Professional Experience

  • 2018/04 - Today  Kagawa UniversityFaculty of Medicine教授
  • 2002/02 - 2018/03  Kagawa University教育学研究科・教育学部教授・准教授
  • 1999/04 - 2002/01  Ehime UniversityFaculty of Education講師・准教授
  • 1998/04 - 1999/03  Naruto University of Education学校教育研究科幼児教育講座助手

Education

  • 2017/04 - 2020/03  京都大学  教育学研究科博士後期課程  臨床教育学専攻臨床実践指導学 単位取得退学
  • 1989/04 - 1991/03  Naruto University of Education  Graduate School of Education

Association Memberships

  • 香川県臨床心理士会   日本心理臨床学会   日本コミュニティ心理学会   

Published Papers

  • 竹森 元彦
    Japanese Journal of Community Psychology Japanese Society of Community Psychology 23 (1) 22 - 28 1342-8691 2019/09 [Refereed]
  • Characteristics and Practical Wisdom from Case Reports on School Counseling in Japan
    TAKEMORI, Motohiko
    Kyoto University Research Studies in Education 京都大学大学院教育学研究科 65 67 - 79 1345-2142 2019/03 [Refereed]
  • The structure of Supervision and Psychological Attitudes of Supervisors
    竹森元彦
    心理臨床スーパーヴィジョン学 (第4号) 112頁-128頁  2018/03 [Refereed]
  • アイデンティティ危機としての中年期男性の職場不適応の事例 : "職場への適応"から"生き方の模索"へ: A Case of middle‐aged male with workplace maladaptation as an identity crisis — From “adaptation to workplace” to “grope a way of life”
    内原 香織; 竹森元彦
    香川大学教育学部 研究報告 第Ⅰ部 香川大学教育学部 149 (第149号) 83頁-91頁 - 91 0454-9309 2018/03
  • 特集 医学部に臨床心理学科開設 医学部臨床心理学科のご紹介
    竹森元彦
    讃樹會 (第55号) 18頁-19頁  2018/02
  • The Function as the Psychotherapy of Shikoku-Henro and Henro Community
    竹森元彦; TAKEMORI MOTOHIKO
    香川大学教育学部研究報告. 第1部 香川大学教育学部 (147) 79‐95 - 95 0454-9309 2017/03
  • 習い事が多すぎる子 (特集 我慢する子・しすぎる子) -- (我慢しすぎている子の理解と援助)
    竹森 元彦
    児童心理 金子書房 69 (14) 1232 - 1236 0385-826X 2015/10
  • "Pair Activity" as the Ideal Collaboration of School Counselor and School Social Worker
    竹森元彦; 合田 盛人
    香川大学教育学部研究報告第Ⅰ部 香川大学教育学部 (143号) p97-105 - 106 0454-9309 2015/03
  • Diverse Aspects of the School Refusal Phenomenon of School Refusal and to be Absent from School, and Psychological Clinical Support
    竹森元彦; 山田俊介
    香川大学教育学部研究報告第Ⅰ部 香川大学教育学部 (143) 83-95 - 95 0454-9309 2015/03
  • Difficult of Empathic Understanding in Basic Learning of Counseling : through Counseling Role Playing
    山田俊介; 竹森元彦
    香川大学教育学部研究報告第Ⅰ部 香川大学教育学部 (143) 43-54 - 54 0454-9309 2015/03
  • Practical study of support the human networks for fostering of children and youth in community (2)
    竹森 元彦; 三宅 岳史; 山下 直子; 寺尾 徹
    Memoirs of the faculty of education Kagawa University Part I 香川大学教育学部 (141) 79-99 - 99 0454-9309 2014/03
  • 青少育成支援団体活性化事業委託研究報告書 未来を創る地域支援のかたち -香川モデルの発信:青少年育成支援ネットワーク研修講座-
    竹森元彦
    2013/03
  • 青少年育成における地域ネットワーク形成支援の実践的研究(1)
    竹森元彦
    香川大学教育学部研究報告Ⅰ 139 125 -138  2013/03
  • The Concept of Interiority and the Externality of the Counseling in Community and Comprehensive Function of Counseling
    竹森 元彦
    香川大学教育学部研究報告. 第1部 香川大学教育学部 138 (138) 51‐61 - 61 0454-9309 2012/09
  • ADHDの小1男児と保護者と学校全体を統合的に支援したスクールカウンセリングの1事例—A case study of integrated school counseling for a first grader boy who was diagnosed with ADHD, his parent and the entire school
    竹森 元彦
    心理臨床学研究 / 日本心理臨床学会学会誌編集委員会 編 = Journal of Japanese clinical psychology / Association of Japanese Clinical Psychology 日本心理臨床学会 30 (1) 51 - 62 0289-1921 2012/04 [Refereed]
  • Present Problems of HIKIKOMORI, Practices of Supports and Community Supports
    竹森 元彦; 川井 富枝; 鷲見 典彦
    香川大学教育学部研究報告. 第1部 香川大学教育学部 0 (137) 97 - 110 0454-9309 2012
  • Support to Hikikomori core model and viewpoints of support
    竹森 元彦
    香川大学教育学部研究報告 第1部 香川大学教育学部 (第136号) 35-46 - 46 0454-9309 2011/09
  • クライエントにとっての面接の意味
    竹森元彦
    香川県精神保健 (72) 2011/01
  • スクールカウンセラー 学校という場での支援を問う
    竹森元彦
    日本心理臨床学会、心理臨床の広場 3 (1) 34-35  2010/08
  • A way of learning and situations in basic trainings for certified clinical psychologists (1)
    竹森 元彦; 藪添 隆一; 山田 俊介
    香川大学教育学部研究報告 第1部 香川大学教育学部 (133) 19 - 29 0454-9309 2010
  • A way of learning and situations in basic trainings for certified clinical psychologists (2)
    山田 俊介; 竹森 元彦
    香川大学教育学部研究報告 第1部 香川大学教育学部 (133) 31 - 47 0454-9309 2010
  • A welfare-clinical study of how to practice in child protective institution: a new model of child protective institution treating child abuse
    竹森 元彦; 宮竹 恒; 吉田 耕平
    香川大学教育学部研究報告 第1部 香川大学教育学部 (134) 31 - 53 0454-9309 2010
  • A clinical study on social welfare supports in child welfare facilities: a structural problem between child supervising instructors and clinical psychologists in the facilities
    竹森 元彦; 吉田 耕平
    香川大学教育学部研究報告 第1部 香川大学教育学部 (133) 49 - 69 0454-9309 2010
  • カウンセラーによる援助の独自性について
    竹森元彦; 内原香織; MOTOHIKO; TAKEMORI; UCHIHARA KAORI
    香川大学教育学部研究報告第Ⅰ部 (第128号) 77-96  2007/09
  • School Counseling toward aJunior High School Girl Who Repeats Running Away from Home
    竹森元彦; MOTOHIKO TAKEMORI
    Jopanese Jornal of Counseling Science 日本カウンセリング学会 40巻 (2) 169-181 - 181 0914-8337 2007/06 [Refereed]
  • スクールカウンセラーが出会った子どものこころ 動物虐待と動物による癒しの心理
    竹森元彦
    地球人 (9号) 2006/12
  • Schoolcounseling to Parents of Junior High School Student who act His feeling out in Bad behavior
    竹森 元彦
    香川大学教育学部研究報告第Ⅰ部 Kagawa University 124 (第124号) 35-48 - 48 0454-9309 2005/10
  • The case conference as the place for Creation story
    竹森 元彦
    MEMOIRS OF THE FACULTY OF EDUCATION KAGAWA UNIVERSITY 香川大学 124 (第124号) 27-33 - 33 0454-9309 2005/10
  • A Trial Production of the Access Limitation System Using SSL of the School Education Site
    宮﨑, 英一; 竹森, 元彦
    香川大学教育実践総合研究 = Bulletin of Educational Research and Teacher Development of Kagawa University 香川大学教育学部 11 69 - 75 2005/09
  • Practical research on child rearing support
    Fukada syozo; Kaneko Seiko; Sato Atsuko; Aoi Tomoko; Takemori Motohiko; Yamamoto Makio; Watanabe Hirozumi
    Bulletin of the Faculty of Education, Ehime University. Section I, Educational sciences 愛媛大学 48 (1) 35 - 46 0389-8539 2001/09
  • A Study of the Counseling in teh School Life : How to establish the relationship among the student, school and family
    Takemori Motohiko
    Bulletin of the Faculty of Education, Ehime University. Section I, Educational sciences 愛媛大学 47 (1) 47 - 56 0389-8539 2000/09
  • PSYCHOTHERAPY PROCEDURE USED WITH A YOUNG WOMAN WHO SUFFERED DEPRESSIVE SYMPTOMS
    TAKEMORI Motohiko
    児童青年精神医学とその近接領域 41 (4) 415 - 424 0289-0968 2000/08 [Refereed]
  • The therapeutic role of psychological test in psychological assessment : From "diagnosis of personality" to "therapeutic intervention"
    Takemori Motohiko
    Bulletin of the Faculty of Education, Ehime University. Section I, Educational sciences 愛媛大学 46 (2) 41 - 52 0389-8539 2000/02
  • Adolescence when overfood was presented woman's three cases -From "Good child" to "It seems to be myself": Conflict to own establishment of woman-, (single edit), Counseling research, Vol.33, No.2, Japanese Association of Counseling Science, 2000, pp.75-8
    竹森 元彦; TAKEMORI Motohiko
    カウンセリング研究 日本カウンセリング学会 33 (2) 211 - 222 0914-8337 2000 [Refereed]
  • The Role of Ibasho in the Development of Mind
    Takemori Motohiko
    Research bulletin of educational sciences Naruto University of Teacher Education 鳴門教育大学 14 127-136 - 136 1343-4403 1999/03 [Refereed]
  • Boy junior high school student's who presents domestic violence mother interview example, (single edit), Family Therapy Research, Vol.15, No.3, Japan Association of Family Therapy, 1998, pp.48-55.
    竹森 元彦; TAKEMORI Motohiko
    1998/12 [Refereed]
  • P28 1歳6カ月児健診における発達スクリーニングテストの視点
    竹森 元彦
    日本保育学会大会研究論文集 日本保育学会大会準備委員会 (48) 808 - 809 1995
  • 竹森 元彦
    日本教育心理学会総会発表論文集 日本教育心理学会 36 (0) 526 - 526 1994
  • 竹森 元彦
    日本教育心理学会総会発表論文集 日本教育心理学会 35 (0) 273 - 273 1993
  • 263 社会性の発達に関する研究(2) : 幼児の仲間関係の発達と保育の集団化に関する研究
    竹森 元彦
    日本保育学会大会研究論文集 日本保育学会大会準備委員会 (44) 526 - 527 1991

Books etc

  • こころを晴らす55のヒント : 臨床心理学者が考える悩みの解消・ストレス対処・気分転換
    竹田, 伸也; 岩宮, 恵子; 金子, 周平; 竹森, 元彦; 久持, 修; 進藤, 貴子 遠見書房 2020/08 9784866161082 240p
  • ナラティヴ・アプローチと多職種連携 : ナラティヴをプラットフォームとしたつながりと創造 : シンポジウム : ナラティヴとは?心理×教育×看護の対話=つながりと創造の記録
    森岡, 正芳; 竹森, 元彦 美巧社 2020/02 9784863871106 74p
  • ナラティブ・エデュケーション入門
    竹森, 元彦 美巧社 2017/03 9784863871113 66p
  • 生きる力が湧いてくる環境
    美巧社 2017
  • 里親等委託推進のための地域基盤づくりに関する研究
    美巧社 2016
  • 児童心理・習い事が多い子
    金子書房 2015
  • 未来を創る地域支援のかたち
    美巧社 2013
  • 学校臨床心理学を考える
    美巧社 2009
  • 心の生まれる場所―カウンセリング希望の生まれる瞬間―
    ふくろう出版 2005
  • メランコリーチェア : カウンセリング・ルームからの出発 : 17 heartwarming stories of counseling
    竹森, 元彦 西日本法規出版,星雲社 (発売) 2003/05 4861861500 221p
  • メランコリーチェア
    ふくろう出版 2003
  • 心の発達と教育の心理学
    保育出版社 2001
  • 現代の悩める子どもたち
    徳島出版 1993
  • 現代ひずみ業書6 幼年期家庭教育のひずみ
    高文堂出版社 1991

Conference Activities & Talks

  • 地域コミュニティを支える『認知症デイケア』の構想について -建築学と臨床心理学(大学)、脳科学が協働する地域づくりのコンセプト-  [Not invited]
    日本コミュニティ心理学会第20回記念大会  2017
  • 被虐待児への心理治療とスーパーヴィジョンに関する実践的研究 児童養護施設と心理相談室の連携事例を通して  [Not invited]
    日本子ども虐待防止学会 第23回学術集会ちば大会  2017
  • 里親等委託推進のための地域基盤づくりモデル構築に向けたアクションリサーチ  [Not invited]
    日本コミュニティ心理学会大会(第19回大会)  2016
  • 地域の心理臨床実践と認知行動療法  [Not invited]
    日本認知・行動療法学会 第42回大会  2016
  • 児童虐待への包括的地域支援モデルの構築に向けて  [Not invited]
    日本人間性心理学会第30回大会  2011

Research Grants & Projects

  • 平成28年度教育学部地域展開型アクティヴラーニング支援事業、「認知症デイケアの創設と展開に伴う『地域のつながりの場』の形成支援の実践に向けた取り組み」 140千円
    香川大学教育学部:
    Date (from‐to) : 2016/04 -2017/03
  • 坂出附属中学校・高松付属小学校、教育学部・附属共同研究プロジェクト研究、「物語り(ナラティヴ)」の観点からみた教育実践の理解とナラティヴ・エデュケーション(NE)の開発 140千円
    香川大学教育学部:
    Date (from‐to) : 2015/04 -2016/03
  • 厚生労働省委託事業「平成27年度子ども・子育て支援推進調査研究事業『里親など委託推進のための地域基盤づくりに関する研究』」 840千円
    厚生労働省:
    Date (from‐to) : 2015/04 -2016/03
  • 愛着障害への包括的アプローチに関する心理臨床学的研究 300千円
    児童養護施設讃岐学園:
    Date (from‐to) : 2013/04 -2014/03
  • 香川県委託事業「青少年育成支援団体活性化事業調査研究委託」 2730千円
    香川県:
    Date (from‐to) : 2012/04 -2013/03
  • Construction of the comprehensive community support model to child abuse and the necessity for Family care center
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    Date (from‐to) : 2011 -2012 
    Author : TAKEMORI Motohiko
     
    In this research, the questionnaire to children's homes all over the country was carried out. Based on the result, detailed interview investigation was conducted in three children's homes in Kagawa. The result of investigation showed that a children's home did not necessarily enter a child with a prospect at the time. Although a child abuse arises by the pathology of child-parent(s) relationship, the personnel feel difficulty for restoration of child-parent(s) relationship, or instruction to parent(s). Andthe personnel think that the correspondence to an abused child is difficult. The personnel, such as a juvenile instructor and a psychological therapist, think that stress is very high and is based on the difficulty of the correspondence to child's difficult behaviors and their parent(s). The psychological therapist thinks that we are not understood by other experts. The psychological therapist is expected not only psychotherapy but the coordinator's role. There is difficulty of cooperation in a children's home. In order to solve the structural problem of these children's homes, “ family care center” aiming at child-parent(s) joint therapy is built in the area outside institutions. And the function of a children's home is specialized and an overall community supports to child abused and family. The personnel evaluate highly such a "comprehensive community support model".

Social Contribution

  • 竜雲メンタルクリニック心理相談業務
    Date (from-to) : 1996/04-2020/03
    Role : Others
    Sponser, Organizer, Publisher  : 竜雲メンタルクリニック
    相談員


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.