Researchers Database

MATSUSHIMA mitsuru

  • Faculty of Education
  • Teacher Training Courses
  • Professor
Last Updated :2025/04/24

Researcher Information

J-Global ID

Research Interests

  • 数学教育におけるEquityの実現   対話による数学学習   数学教育学   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Primary/secondary education and curricula

Academic & Professional Experience

  • 2023/04 - Today  香川大学 教育学部 数学講座 教授
  • 2017/04 - 2023/03  Kagawa UniversityFaculty of Education
  • 2013/04 - 2017/03  Hiroshima University
  • 1997/04 - 2013/03  静岡県公立小学校・中学校・特別支援学校, 教諭

Education

  • 2012/04 - 2015/03  Aichi University of Education  共同教科開発学専攻
  • 2010/04 - 2012/03  Shizuoka University  教育実践高度化専攻
  • 1993/04 - 1997/03  Tokoha University  初等教育課程 数学専攻

Association Memberships

  • 日本数学教育学会   全国数学教育学会   日本科学教育学会   日本教科教育学会   

Published Papers

  • 算数障害への支援:特別支援教育と数学教育のコラボレーションを目指して
    松島充
    LD研究 34 (1) 28 - 34 1346-5716 2025/02 [Invited]
  • CITIZENSHIP DEVELOPMENT THROUGH VALUE-BASED CONSENSUS BUILDING IN MATHEMATICAL SCIENCES EDUCATION
    Mitsuru Matsushima; Keiichi Nishimura; Rintaro Ueda
    Proceedings of the 27th ICMI Study Conference (Mathematics Education and the Socio-Ecological) 339 - 346 2025/01 [Refereed][Invited]
  • 「理論と実践の往還」を実現する教職大学院での授業デザイン ― 数学教育学と教育心理学の理論をもとに -
    松島充; 岡田涼; 清水顕人; 伊丹健人
    香川大学教育実践総合研究 香川大学教育学部 (49) 57 - 68 1345-708x 2024/09 [Refereed]
  • A PHENOMENOLOGICAL STUDY OF THE FORMATION PROCESS OF VALUES IN MATHEMATICS LEARNING
    Mitsuru Matsushima
    Proceedings of the 47th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Edcation 47 (1) 184 - 184 2024/07 [Refereed]
  • 比例的推論の基礎の形成に関わる活動 ― 身体化認知の視点から見た小学校低学年の音楽科と生活科 ―
    松島充
    日本科学教育学会年会論文集47 日本科学教育学会 99 - 102 2023/09
  • STATISTICAL PROBLEM SOLVING BASED ON CHILDREN’S VALUES IN MATHEMATICAL SCIENCES EDUCATION
    Mitsuru Matsushima; Daisuke Ishikawa; Keiichi Nishimura3
    The 21th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications The 21th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications 90 - 90 2023/09 [Refereed]
  • 数理科学教育における生徒の「合意形成」の様相:Ethics を視座として
    松島充;上田凜太郎;西村圭一
    春期研究大会論文集 日本数学教育学会 11 395 - 395 2023/06 [Refereed]
  • Curriculum models of Mathematical Science Education on school education: Referring disciplinary models of approach for STEM education & discipline concepts by Schwab. J.
    松嵜昭雄; 松島充; 西村圭一; 山口武志; 島田功
    数学教育学会誌 62 (3・4) 15 - 28 1349-7332 2022/03 [Refereed]
  • Appropriation mediates between social and individual aspects of mathematics education
    Mitsuru Matsushima
    14th International Congress on Mathematical Education, TSG56 1 - 4 2021/07 [Refereed]
  • A study on learning about the conditions of triangle formation in the unit of "triangle" in the third grade of elementary school: From the view point of the theory of development of geometric discourse
    MATSUSHIMA Mitsuru; SHIMIZU Akihito
    Research in Mathematics Education 26 (2) 45 - 57 2021/03 [Refereed]
  • Appropriation mediates between social and individual aspects of mathematics education
    Matsushima Mitsuru
    MATHEMATICS TEACHING RESEARCH JOURNAL Special Issue on Philosophy of Mathematics Education 12 (2) 107 - 117 2020/09 [Refereed]
  • Development of Mathematical Science Education in School Education: A Foundational Framework for Curriculum Design in Mathematical Science Education
    Takeshi YAMAGUCHI; Keiichi NISHIMURA; Isao SHIMADA; Mitsuru MATSUSHIMA; Akio MATSUZAKI
    Journal of Science Education in Japan 44 (2) 104 - 122 0386-4553 2020/06 [Refereed]
  • 専有の視点から見た数学学習の質的分析
    松島 充
    日本数学教育学会「第51回秋期研究大会発表集録」 113 - 120 2018/11 [Refereed]
  • Modeling of Trialogue in Mathematics Education: From the Viewpoint of the P.Ernest(2010)
    MATSUSHIMA Mitsuru
    全国数学教育学会「数学教育学研究」 24 (2) 109 - 118 2018/10 [Refereed]
  • Statistically deep learning based of the investigative cycle of a sixth-grade elementary school student
    MATSUSHIMA Mitsuru
    The proceeding of the 10th International Conference on Teaching Statistics (ICOTS10) 1 - 4 2018/07 [Refereed]
  • 算数・数学教育における協調的問題解決を実現する学習に関する研究
    松島 充
    数学教育学論究 105・106 41 - 51 2017/11
  • 算数・数学教育における協調的問題解決を実現する学習に関する研究(博士論文)
    松島充
    愛知教育大学・静岡大学大学院教育学研究科 共同教科開発学専攻 1 - 177 2014/11 [Refereed]
  • Jigsaw Method in Mathematics Education : Mathematical thinking in 6th erade unit "Volume of a Square Pillar and a Cylinder"
    MATSUSHIMA Mitsuru
    Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education Japan Society of Mathematical Education 96 (4) pp..16-23. - 23 0021-471X 2014/04 [Refereed]
  • 数学教育におけるCollaborative Learning研究の現状と課題
    松島充
    教科開発学論集 2 pp.239-245.  2014/03 [Refereed]
  • A Study on Problem Solving in Japanese Mathematics Education from Perspective of Social Constructivism of Mathematics Education : Based on Ernest's theory
    松島充
    数学教育学論究 日本数学教育学会 95 (臨時増刊) pp.321-328. - 328 2013/11 [Refereed]
  • 数学教育におけるジグソー学習法に関する研究と数学的コミュニケーション研究との比較
    松島充
    全国数学教育学会「数学教育学研究」 19 (2) pp..117-126.  2013/06 [Refereed]
  • Significance of Learner's Externalization and Argumentation in Research on Mathematics Education : Based on epistemology of mathematics and epistemology in mathematics education
    松島充
    教科開発学論集 愛知教育大学大学院・静岡大学大学院教育学研究科 共同教科開発学専攻 1 (1) pp..183-194. - 193 2187-7327 2013/06 [Refereed]
  • Various Projects on Mathematics Education in Science Museum
    NAGASAKI Eizo; MATSUSHIMA Mitsuru
    Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education Japan Society of Mathematical Education 94 (2) 2 - 7 0021-471X 2012/02 [Refereed]
  • Arithmetic Education in Finland : Teacher Training in Finland
    KUMAKURA Hiroyuki; KUNIMUNE Susumu; YOSHIDA Akeshi; SOMA Kazuhiko; MATSUMOTO Shinichiro; MATSUSHIMA Mitsuru
    Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education Japan Society of Mathematical Education 93 (12) 19 - 21 0021-471X 2011/12 [Refereed]
  • Arithmetic Education in Finland : Arithmetic Teaching in Finland
    KUMAKURA Hiroyuki; KUNIMUNE Susumu; YOSHIDA Akeshi; SOMA Kazuhiko; MATSUMOTO Shinichiro; MATSUSHIMA Mitsuru
    Journal of Japan Society of Mathematical Education Japan Society of Mathematical Education 93 (10) 18 - 23 0021-471X 2011/10 [Refereed]
  • Arithmetic Education in Finland : Educational system in Finland
    KUMAKURA Hiroyuki; KUNIMUNE Susumu; YOSHIDA Akeshi; SOMA Kazuhiko; MATSUMOTO Shinichiro; MATSUSHIMA Mitsuru
    Journal of Japan Society of Mathematical Education Japan Society of Mathematical Education 93 (8) 20 - 23 0021-471X 2011/08 [Refereed]
  • Study of the quality of creative thinking's by all member of the class: form the model of process of creative thinking
    MATSUSHIMA Mitsuru
    Journal of JASME Japan Academic Society of Mathematics Education 16 (2) 29 - 37 1341-2620 2010/06 [Refereed]

Books etc

  • Chapter10 A Reconsideration of Appropriation from a Sociocultural Perspective, In Bicudo, M. A. V. et al. (eds.), Ongoing Advancements in Philosophy of Mathematics Education.
    Mitsuru Matsushima (Contributor209-225)Springer 2023/10 469 17
  • 子どもの「問い」を生かす算数授業:「静岡」からの発信
    岡本光司 (Contributor184-191)静岡新聞社 2023/08 9784783880738 195 8
  • 教材研究×算数 大事なことがまるっとわかる超実践ガイド 小学校
    松島充 (Contributorインクルーシブデザインし続ける算数の教材研究,pp.128-133)明治図書 2023/05 9784184813250
  • Handbook of Jugyou Kenkyu in Mathematics Education -Resource for Lesson Study-
    日本数学教育学会 (Joint editor第3部第5章 研究としての授業研究の実際「学校現場の教員と大学教員の協働」(pp.226-233.))東洋館出版社 2021/08
  • Tips for creating an inclusive math class
    松島 充; 惠羅修吉 (Joint work)明治図書 2021/04
  • 改訂新版 講座 算数授業の新展開第3学年
    新算数教育研究会 (Contributorp.123,p.139)東洋館出版社 2019/06
  • 小学校算数 指導スキル大全
    授業力; 学級経営力; 編集部 (Contributorpp.74-77,pp.94-95)明治図書 2019/04
  • 算数科教育の基礎・基本
    算数科授業研究の会; 熊倉, 啓之; 近藤, 裕; 佐々木, 徹郎; 鈴木, 明裕; 瀬沼, 花子; 相馬, 一彦; 二宮, 裕之; 日野, 圭子; 松島, 充; 柗元, 新一郎; 山崎, 浩二 (Joint workⅡ「数と計算」の内容 §1数~§7除法(pp.18-31))明治図書出版 2019/02 9784180756384 135p
  • 算数教育指導用語辞典 第五版
    日本数学教育学会編 (Editor)教育出版 2018/08
  • 平成29年版学習指導要領改訂のポイント 小学校算数
    授業力; 学級経営力; 編集部 (Contributor)明治図書 2017/03
  • 真の問題解決能力を育てる算数授業 ― 資質・能力の育成を目指して ―
    西村圭一 (Contributor)明治図書 2016
  • The Philosophy of Mathematics Education
    Ernest,P (Joint translation第2章)東洋館出版社 2015/09
  • 子どもの「問い」を軸とした算数教育
    岡本光司; 両角達男 (Contributorpp.138-149)教育出版 2008/08

Conference Activities & Talks

  • CITIZENSHIP DEVELOPMENT THROUGH VALUE-BASED CONSENSUS BUILDING IN MATHEMATICAL SCIENCES EDUCATION  [Invited]
    Mitsuru Matsushima; Keiichi Nishimura; Rintaro Ueda3
    ICMI Study 27 MATHEMATICS EDUCATION AND THE SOCIO-ECOLOGICAL  2025/01  Ateneo de Manila University
  • ドイツ数学教授学との対比にみる我が国数学教育における「本質」の扱い  [Not invited]
    影山和也;松島充
    日本教科教育学会第50回全国大会  2024/11  筑波大学
  • 算数学習における子どもの価値観形成の過程 :小学校2年のある学級への1年間の現象学的な関与観察を通して  [Not invited]
    松島充; 鵜川護
    日本数学教育学会第57回秋期研究大会  2024/11  香川大学  日本数学教育学会
  • 算数障害への支援:特別支援教育と数学教育のコラボレーションを目指して  [Invited]
    松島充
    日本LD学会第33回大会  2024/10  神戸国際会議場  日本LD学会
  • AI 型ドリルによる数学学習の限界と数学教師の専門性  [Not invited]
    松島充; 市川隆介; 矢野利幸
    日本科学教育学会第48回年会  2024/09  函館工業高等専門学校  日本科学教育学会
  • A PHENOMENOLOGICAL STUDY OF THE FORMATION PROCESS OF VALUES IN MATHEMATICS LEARNING  [Not invited]
    Mitsuru Matsushima
    The International Group for the Psychology of Mathematics Education 47  2024/07  Auckland, New Zealand  The International Group for the Psychology of Mathematics Education
  • TASK DESIGN OF MATHEMATICAL SCIENCES EDUCATION IN JAPANESE UPPER SECONDARY SCHOOL  [Not invited]
    Rintaro UEDA; Mitsuru MATSUSHIMA; Keiichi NISHIMURA
    The 15th International Congress on Mathematical Education  2024/07  Sydney, Australia  International Congress on Mathematical Education
  • Mathematical Sciences Education to Develop Citizens Capable of Participating in Democratic Activities  [Invited]
    Keiichi Nishimura; Mitsuru Matsushima
    Intenational Conference of Mathematics Education 15  2024/07  Sydney, Australia  international Conference of Mathematics Education
  • 算数学習における子どもの価値観形成の過程:小学校4年のある学級への1年間の現象学的な関与観察を通して  [Not invited]
    松島充;鵜川護
    全国数学教育学会第60回研究発表会  2024/06  奈良教育大学  全国数学教育学会
  • インクルーシブ理数教育の概念化:その基盤と構成要素  [Not invited]
    影山和也; 松島充
    全国数学教育学会第61回研究発表会  2024/12  関東学院大学
  • エストニアにおけるデジタル教科書から考える教育DX  [Invited]
    松島充
    第42回海外教育事情調査研究会  2024/11  東京  文部科学省
  • エストニアの数学教科書  [Invited]
    松島充
    教科書セミナー「エストニア調査及びIARTEM2024(パリ大会)報告」  2024/09  教科書研究センター  教科書研究センター
  • Exploring Heteronomous and Interdependant Theory Building in Mathematics Education  [Not invited]
    Kazuya Kageyama; Mitsuru Matsushima
    15th International Congress on Mathematics Education  2024/07  Sydney
  • 「教科総合的な幼児数学教育プログラムにおける幼児の学びのプロセスと保育者の役割:身体化の理論を基に」に対する指定討論者発表  [Invited]
    松島充
    日本数学教育学会第12回春期研究大会  2024/06  東京学芸大学  日本数学教育学会
  • Toward for Constructing the Didactics of Mathematics Originating from Japan: In a Case of Scientific Research of ‘Grundvorstellungen’ in Modelling
    Akio Matsuzaki; Mitsuru Matsushima; Yuichiro Hattori
    10th International Conference of Research on Mathematics and Science Education  2022/12
  • Classroom Culture to Realize Equity in Mathematics Education  [Not invited]
    松島 充
    ジェンダーの視座を活かした「実世界と結びついた数学」 教材の評価と展望,webページ,https://math-gender-rwc.jp/essay-j.html  2022/03
  • 算数・数学に学びにくさのある子どもへの支援と配慮
    松島 充
    教科教育学・心理学・日本語教育の視点からインクルーシブな学びを考える(2) EVRI定例オンラインセミナ―講習会84  2021/07
  • 専有の視点から見た学習共同体と個の学習者のずれ  [Not invited]
    松島充;渡辺宏司
    第45回年会  2021/08  鹿児島大学(オンライン)  日本科学教育学会
  • 数学教育におけるEquityに関する研究動向  [Not invited]
    松島 充
    全国数学教育学会第51回研究発表会  2019/12
  • 通常の学級で学習上のつまずきを示す児童生徒への支援:算数・数学分野での試み  [Not invited]
    惠羅 修吉; 松島 充
    令和元年度日本教育大学協会四国地区研究集会「香川集会」  2019/12
  • メタルールの発達とその様相:小学校3年「三角形」実践のコモグニション分析から  [Not invited]
    松島 充; 清水顕人
    全国数学教育学会第50回研究発表会  2019/06
  • コモグニション論の視点から見た授業デザイン:小学校3年「三角形」の実践から  [Not invited]
    松島 充; 清水顕人
    全国数学教育学会第49回研究発表会  2019/02

MISC

  • Toward Conceptualization of an Inclusive Science and Mathematics Education
    Kazuya Kageyama; Mitsuru Matsushima  Inclusive Design in Hiroshima meeting  2024/12
  • 教科書セミナー 「エストニア調査及びIARTEM2024(パリ大会)報告」 エストニアの数学教科書
    松島充  公益財団法人教科書研究センター 教科書セミナー  2024/09  [Invited]
  • 数学教育の視点から⾒たエストニアの教科書・教材
    松島充  公益財団法人教科書研究センター センター通信  (132)  8  -11  2024/06  [Invited]
  • 学び続ける人材の育成が求められる社会における算数・数学の学び:評価と児童生徒の資質・能力はどう変わったのか、さらにどう変えていくのか
    松島充  新しい算数研究  2024年4月号-  (633)  36  -39  2024/04  [Invited]
  • 現象学的手法を用いた学級文化の分析:長期的な関与観察による事例研究
    松島充  日本数学教育学会「第55回秋期研究大会発表集録」  55-  49  -52  2022/11
  • 数学教育研究におけるインクルーション概念の浸食
    影山和也; 松島充  日本数学教育学会「第55回秋期研究大会発表集録」  55-  337  -340  2022/11
  • Philosophy of Mathematical Science Education Oriented to Social Practice:From the Perspective of Democracy and Citizenship
    松島 充; 山口武志; 西村圭一; 島田 功; 鈴木和幸  日本科学教育学会第46回年会論文集  46-  91  -94  2022/09
  • Formation of the Basis of Proportional Reasoning from the Perspective of Embodied Cognition: A Case Study of Five-Year-Old Children
    松島 充  日本科学教育学会 第46回年会論文集  46-  191  -194  2022/09
  • 民主主義を実現する数学教育:数理科学的意思決定の視座から
    松島 充  日本数学教育学会「第54回秋期研究大会発表集録」  54-  73  -76  2021/10  [Refereed]
  • 知的障害特別支援学校における系統的な図形指導の検討:小学部・中学部・高等部の学びをつなぐ学習内容の充実を目指して
    藤澤麻子; 朝倉由里乃; 西浦修平; 松本裕美; 横田香織; 惠羅修吉; 松島充  香川大学教育実践総合研究  43-  27  -39  2021/10
  • 数学教育におけるEquityを実現するための学級文化
    松島充  webページ ジェンダーの視座を活かした「実世界と結びついた数学」教材の評価と展望(https://math-gender-rwc.jp/essay-j.html)  2021/08  [Invited]
  • The gap the learning community and individual learners from an appropriation perspective
    MATSUSHIMA Mitsuru; WATANABE Hiroshi  日本科学教育学会第45回年会論文集  45-  507  -510  2021/08
  • フロントライン教育研究 算数科における協調的問題解決を実現する学習
    松島 充  初等教育資料  2021年4月-  (1006号)  88  -91  2021/04
  • Dialogue in Mathematics Learning and in Teacher Professional Development
    MATSUSHIMA Mitsuru  Impact  2020-  (8)  32  -34  2020/12
  • 数学教育の目的としての民主主義的能力の育成:社会政治的視点からの考察
    松島 充  日本数学教育学会「第53回秋期研究大会発表集録」  53-  81  -84  2020/11  [Refereed]
  • The discourse analysis to realize deep mathematics learning: From the perspective of the Commognitive Conflict
    Matsushima Mitsuru; Ukawa Mamoru  Bulletin of Educational Research and Teacher Development of Kagawa University  (41)  35  -47  2020/09
  • Mathematica activities related to simultaneous equations with unsolvable and indefinite solutions: From lesson study with Arithmogon
    松島 充; 山下裕平  日本科学教育学会 第44回年会論文集  44-  599  -602  2020/08
  • How do we put together research results of mathematics lesson study?
    加藤久恵; 松島充; 高橋丈夫  日本数学教育学会「第8回春期研究大会論文集」  343  -350  2020/06
  • Visit reports and future perspectives for the faculty exchange between teachers college, National Chiayi University and Faculty of Education, Kagawa University
    松本博雄; 櫻井佳樹; 高木由美子; 寺尾徹; 松井剛太; 松島 充; 宮崎英一; 小川千春; 十川憲人; 筒井美帆; 三好文乃; 髙谷咲衣; 多胡千比呂; 山口華歩  Journal of Kagawa University International Office  11-  85  -93  2020/05
  • The lesson design to appreciate the essence of the positional notation: From the viewpoint of quantitative analysis of discourse structure
    Matsushima Mitsuru; Tamaki Yuji  Bulletin of educational research and teacher development of KAGAWA UNIVERSITY  (40)  27  -35  2020/03
  • 対話による数学学習の深まりの構造とその過程:社会文化的アプローチの専有の概念から
    松島 充  日本数学教育学会「第52回秋期研究大会発表集録」  395  -398  2019/11  [Refereed]
  • A commognitive analysis on deep learning in mathematics education
    MATSUSHIMA Mitsuru  The Seventh Chiayi-Kagawa University Workshop  2019/10
  • A commognitive analysis on deep learning in mathematics education
    MATSUSHIMA Mitsuru; HORIBA Noriaki  日本科学教育学会 年会論文集  43-  375  -378  2019/08
  • A proposal of the curriculum structure models of Mathematical Science Education: Focus on the disciplinary approaches for STEM education
    MATSUZAKI Akio; MATSUSHIMA Mitsuru  日本数学教育学会「第7回春期研究大会論文集」  7-  149  -156  2019/06
  • 算数科教育法を通した学生の数学観,数学教育観の変容
    松島 充  日本科学教育学会年会論文集  42-  229  -232  2018/08
  • The development of students' beliefs in mathematics and mathematics education
    MATSUSHIMA Mitsuru  The 7th joint symposium CMU and KU  39  -43  2018/08
  • Creation of mathematical sciences education as a new academic field based on the perspective of design science in school mathematics : Focusing on values, value propositions and dialogue
    SIMADA Isao; MATSUSHIMA Mitsuru  日本数学教育学会「第6回春期研究大会論文集」  27  -34  2018/06
  • 十進位取り記数法のよさの感得を目指したデザイン研究-数学史を用いたジグソー学習法-
    松島 充  日本数学教育学会「第50回秋期研究大会発表集録」  211  -214  2017/11  [Refereed]
  • インクルーシブ教育システムの基盤となる学習環境整備のあり方の検討:通常学級の教員による特別支援学級での授業実践から
    梶山雅司; 髙阪英徳; 城一樹; 高橋望; 松島充; 朝倉淳; 植田敦三; 伊藤圭子; 牟田口辰己; 川合紀宗; 氏間和仁; 林田貴志; 河口真希; Basister Michel Pampelon  広島大学学部・附属学校共同研究機構研究紀要  44-  133  -139  2016/03
  • 数学教育における協働学習-これまでの協働学習研究の成果と今後の展望-
    松島 充  日本数学教育学会「第48回秋期研究大会発表集録」  379  -382  2015/11  [Refereed]
  • 算数科における問題づくりを活用した協調学習のデザイン研究
    松島 充; 熊野めぐみ  日本科学教育学会第39回年会 秋田大会  362  -363  2015/08
  • 協調的問題解決を実現する学習の研究の枠組みー「数学学習の言語使用サイクル」の構築ー
    松島 充  日本数学教育学会「第47回秋期研究大会発表集録」  21  -24  2014/11  [Refereed]
  • すべての子どもに「算数・数学で学び合う力」を育成する学習方法論-獲得のメタファーと参加のメタファーの視点からー
    松島 充  日本数学教育学会「第45回数学教育論文発表会論文集」  45-  797  -802  2012/11  [Refereed]
  • 知識構成型ジグソー学習を用いた算数教育-外化の活動の保障の観点から-
    松島 充  日本数学教育学会「第44回数学教育論文発表会論文集」  44-  693  -698  2011/11  [Refereed]
  • 統計的推理力の育成に向けた小学校6学年の子どもの実態 : 「資料の調べ方」の実践を通して
    松島 充  日本科学教育学会年会論文集  35-  197  -200  2011/08
  • Challenge to Design Research for Collaborative Learning : In arithmetic practice using jigsaw method
    MATSUSHIMA Mitsuru; MIWA Ayano; SONEDA Taro; SAKAI Nobuyuki; MASUKAWA Hiroyuki  Research report of JSET Conferences  2011-  (1)  25  -30  2011/03
  • 数学的モデル化と創造性-創造的思考を育成するための授業構成-
    松島 充  日本数学教育学会「第43回数学教育論文発表会論文集」  43-  495  -500  2010/11  [Refereed]
  • 数学教育学と創造性育成- 収束的思考モデルと数学的抽象・数学的一般化 -
    松島 充  日本数学教育学会「第42回数学教育論文発表会論文集」  42-  121  -126  2009/11  [Refereed]
  • 問題解決力育成のための実証的研究 - 振り返りにおけるメタ認知に焦点を当てて -
    松島 充  日本数学教育学会「第41回数学教育論文発表会論文集」  41-  81  -86  2008/11  [Refereed]
  • 問題解決力育成のための操作的活動に関する研究
    松島 充  日本数学教育学会「第40回数学教育論文発表会論文集」  40-  31  -36  2007/11  [Refereed]
  • 算数科における課題設定力の育成に関する実証的研究
    松島 充  日本数学教育学会「第39回数学教育論文発表会論文集」  39-  751  -756  2006/11  [Refereed]

Awards & Honors

  • 2013/11 日本数学教育学会 学会賞(大学院生研究奨励部門)
     JPN

Research Grants & Projects

  • Interdisciplinary research for developing a platform oriented toward inclusive science and mathematics education
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2022/04 -2026/03 
    Author : 影山 和也; 小山 正孝; 川合 紀宗; 木下 博義; 松浦 拓也; 三好 美織; 熊谷 恵子; 松島 充
  • インクルーシブ理数教育の実現を志向するプラットフォーム構築のための学際的研究
    科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2022/04 -2026/03 
    Author : 影山 和也
     
    本研究は、異領域間の対話のためのプラットフォームを構築することによって、インクルーシブ理数教育を実現するための基礎づけを行うことを目的としている。従来、理数系教育については様々な「学びにくさ」が言われてきたが、学習上必要な負荷と取り除くべき障害との線引きは案外曖昧であったと言わざるを得ない。さらには、教育の当事者ら自体が何らかのドグマ(記号を使わねば数学的実践とは言えないなど)に陥っていることからくる「学ばせにくさ」もある。そこで本研究では、理数系教育に対する固定観念に挑戦しながら、すべての人たちがそれぞれのニーズと仕方で学びを進めていけるような理論的実践的取り組みを提案したい。
  • Research on class culture that fosters co-agency through dialogue in mathematics learning
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    Date (from‐to) : 2022/04 -2026/03 
    Author : 松島 充
  • 社会的実践を志向する学習領域「数理科学」の構築に関する総合的研究
    日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2020/04 -2024/03 
    Author : 西村 圭一; 山口 武志; 長尾 篤志; 椿 広計; 伏屋 広隆; 清水 宏幸; 清野 辰彦; 松島 充; 青山 和裕; 松嵜 昭雄; 松原 憲治; 上野 耕史; 鹿野 利春; 古家 正暢; 笠井 健一; 小林 廉; 島田 功
     
    本研究は,未来社会を創っていくための資質・能力を育むという積極的な意思のもと,社会的実践を志向する学習領域「数理科学」の学校教育への実装化を課題に据え,児童生徒が一連の「社会的実践プロセス」において,数理科学の手法や方法を用いる様相を明らかにするとともに,教師のタスクデザイン力に着眼した教師教育について実証的に考究することを目的とするものである。 初年次である2020年度は,研究分担者に,大学等の研究者,指導主事や小・中・高等学校の教諭を加えた,総勢43名からなる研究組織で,理念班,カリキュラム班,タスク・授業デザイン班,教師教育班に分かれて研究を進めた。主な成果は,以下の四点である。第一に,STEM教育のdisciplinaryモデルとシュワブによるディシプリンの概念を参照して,学校教育における数理科学教育のカリキュラム構成モデルを検討し論文にまとめた。また,デューイ(1968)のプラグマティズムの考えを中心に,社会的実践を志向する学習領域「数理科学」の,学校教育に対する教育学的意義について検討を進めた。第二に,中学校技術科の「技術の見方・考え方」,高等学校情報科の「情報の科学的な見方・考え方」を拡張するという方針のもと,数理科学の手法・方法,見方・考え方に付随して働く社会科,技術科,情報科,理科等の各教科固有の見方・考え方を整理した。第三に,いわゆる文理が融合している社会情報学部における卒業研究の取り組みを共有し,本研究で開発する教材の方向性を確認した。また,小学校,中学校,高等学校の校種別のWGに分かれ,社会的実践プロセスを内在する教材の候補となる題材・素材を収集し,教材の構想を練った。第四に,社会的実践を志向する教材を開発し授業化する上での鍵となる見方・考え方を事例的に同定するために,題材・素材から教材を構想するプロセスに関するデータを収集した(映像記録を含む)。
  • 対話の相互作用モデルの構築と数学学習を深める授業デザイン原則の抽出の往還
    日本学術振興会:科学研究費補助金 若手研究
    Date (from‐to) : 2019/04 -2022/03 
    Author : 松島 充
  • Comprehensive study on construction of mathematical science education based on design science in school education
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2016/04 -2020/03 
    Author : NISHIMURA Keiichi
     
    First, the "Basic Framework of Mathematical Science Education" and the "Basic Structure of Lessons" based on it were outlined, and the philosophy of Mathematical Science Education in school education was clarified. In addition, the Multi-Interdisciplinary model was presented as a curriculum composition model for mathematical science education. Second, the methods that are useful for mathematical science decision-making are organized into a framework consisting of "phase" using the method and "objectives", "activities" specific to the method. Third, I developed 12 teaching materials for elementary, junior high, and high schools and designed lessons. Lessons were held for six of them, and suggestions for teaching and learning were obtained. Fourth, we conceived a workshop for mathematics teachers in order to cultivate their view of mathematical science education.
  • すべての子どもが算数・数学学習を深める算数・数学の授業デザインの理論と実践の往還
    日本学術振興会:科学研究費補助金 研究活動スタート支援
    Date (from‐to) : 2017/04 -2019/03 
    Author : 松島 充
  • 算数・数学の接続における中1ギャップの軽減を目指した小学校高学年時における演繹的推論の力の育成に関する研究
    一般財団法人百十四銀行文化新財団:百十四銀行学術文化振興財団学術部門助成金
    Date (from‐to) : 2017/12 -2018/12 
    Author : 松島 充
  • 算数・数学教育におけるジグソー学習法の授業デザインに関する研究
    日本学術振興会:科学研究費補助金 奨励研究
    Date (from‐to) : 2013/04 -2014/03 
    Author : 松島 充
  • 算数を協定的に創り上げていく段階における創造過程モデルに関する研究
    日本学術振興会:科学研究費補助金 奨励研究
    Date (from‐to) : 2010/04 -2011/03 
    Author : 松島 充
  • 算数の本質に迫る「問い」を連鎖的に生み出す算数的活動と評価に関する実証的研究
    日本学術振興会:科学研究費補助金 奨励研究
    Date (from‐to) : 2005/04 -2006/03 
    Author : 松島 充

Social Contribution

  • 香川大学教育学部附属高松小学校研究発表会 指導・助言
    Date (from-to) : 2025/02/06-2025/02/07
    Role : Lecturer
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川大学教育学部附属高松小学校
    Teachers
  • 香川大学教育学部附属坂出小学校研究発表会 指導・助言
    Date (from-to) : 2025/01/31-2025/01/31
    Role : Lecturer
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川大学教育学部附属坂出小学校
    Teachers
  • 尾道市立因北小学校校内研修 指導・講演
    Date (from-to) : 2025/01/30-2025/01/30
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 尾道市立因北小学校
    Teachers
  • 大学出前授業
    Date (from-to) : 2024/11/30-2024/11/30
    Role : Lecturer
    Category : Visiting lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川大学教育学部附属坂出中学校
    Junior high school students
  • 尾道市立高須小学校授業公開 全体講演
    Date (from-to) : 2024/11/21-2024/11/21
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 尾道市立高須小学校
    Teachers 尾道市立高須小学校
  • 第57回中国・四国算数・数学教育研究(鳥取)大会 指導・助言
    Date (from-to) : 2024/11/07-2024/11/08
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 日本数学教育学会
    Teachers
  • 海田町立海田南小学校公開研究会 指導・講演
    Date (from-to) : 2024/10/11-2024/10/11
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 海田町立海田南小学校
    Teachers
  • 坂出市立松山小学校校内研修 指導・講演
    Date (from-to) : 2024/09/25-2024/09/25
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 坂出市立松山小学校
    Teachers
  • 高松市立円座小学校校内研修 指導・講演
    Date (from-to) : 2024/09/19-2024/09/19
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 高松市立円座小学校
    Teachers
  • 坂出市立松山小学校校内研修 指導・講演
    Date (from-to) : 2024/08/22-2024/08/22
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 坂出市立松山小学校
    Teachers
  • 香川県立中部特別支援学校公開講座 指導・講演
    Date (from-to) : 2024/08/20-2024/08/20
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県立中部特別支援学校
    Teachers
  • 尾道市立高須小学校校内研修 指導・講演
    Date (from-to) : 2024/08/06-2024/08/06
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 尾道市立高須小学校
    Teachers
  • 日本数学教育学会 第106回算数・数学教育研究(大阪)大会 指導・講演
    Date (from-to) : 2024/08/02-2024/08/02
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 日本数学教育学会
    Teachers
  • 海田町立海田南小学校校内研修 指導・講演
    Date (from-to) : 2024/07/31-2024/07/31
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 広島県海田町立海田南小学校
    Teachers
  • 高松市立円座小学校校内研究 指導・講演
    Date (from-to) : 2024/07/26-2024/07/26
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 高松市立円座小学校
    Teachers
  • 令和6年度 小学校算数の授業づくり研修講座
    Date (from-to) : 2024/07/24-2024/07/24
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県教員センター
    Teachers
  • 浜松市立佐鳴台小・中学校区合同研修会 指導・講演
    Date (from-to) : 2024/06/26-2024/06/26
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 浜松市立佐鳴台小学校
    Teachers 浜松市立佐鳴台小学校
  • 令和6年度第1回佐鳴台中学校区小中合同研修会 講師(インクルーシブな授業と「令和の日本型学校教育」)
    Date (from-to) : 2024/06/26-2024/06/26
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 浜松市佐鳴台小学校・佐鳴台中学校
    Teachers 浜松市立佐鳴台小学校
  • 尾道市立因北小学校校内研修 指導・講演
    Date (from-to) : 2024/06/14-2024/06/14
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 尾道市立因北小学校
    Teachers
  • 坂出市立松山小学校校内研修 指導・講演
    Date (from-to) : 2024/06/05-2024/06/05
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県教育委員会
    Teachers
  • 広島市立東浄小学校校内研修 指導・講演
    Date (from-to) : 2024/05/17-2024/05/17
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 広島市立東浄小学校
    Teachers
  • 広島市立戸坂小学校校内研修 指導・講演
    Date (from-to) : 2024/05/10-2024/05/10
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 広島市立戸坂小学校
    Teachers
  • 高松市立円座小学校校内研修 指導・講演
    Date (from-to) : 2024/05/02-2024/05/02
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 高松市立円座小学校
    Teachers
  • 令和5年度香川県学力等調査結果分析検討会議委員
    Date (from-to) : 2023/08/01-2024/03/31
    Role : Commentator
    Category : Others
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県教育委員会
  • 令和5年度特別支援教育推進総合事業に係る専門家チーム委員
    Date (from-to) : 2023/04/01-2024/03/31
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県教育委員会
    Event, Program, Title : 令和5年度特別支援教育推進総合事業に係る専門家チーム委員
    Teachers
  • 高松市立古高松小学校学校運営協議会委員
    Date (from-to) : 2023/04/01-2024/03/31
    Role : Advisor
    Category : Others
    Sponser, Organizer, Publisher  : 高松市教育委員会
    Event, Program, Title : 高松市立古高松小学校学校運営協議会委員
    Others
  • 広島市立東浄小学校 校内研究講師
    Date (from-to) : 2023/09/29-2023/09/29
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 広島市立東浄小学校
    Teachers
  • 広島市立幟町小学校 校内研究講師
    Date (from-to) : 2023/09/22-2023/09/22
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 広島市立幟町小学校
    Teachers
  • 尾道市立因北小学校 校内研究講師
    Date (from-to) : 2023/09/20-2023/09/20
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 尾道市立因北小学校
    Teachers
  • 尾道市立因北小学校 校内研究講師
    Date (from-to) : 2023/08/02-2023/08/02
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 尾道市立因北小学校
    Teachers
  • 広島県海田町立海田南小学校 校内研究講師
    Date (from-to) : 2023/08/01-2023/08/01
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 広島県海田町立海田南小学校
    Teachers
  • 香川県中学校教育研究会数学部会 講師
    Date (from-to) : 2023/07/31-2023/07/31
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県中学校教育研究会
    Teachers
  • 尾道市立高須小学校 校内研究講師
    Date (from-to) : 2023/07/28-2023/07/28
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 尾道市立高須小学校
    Teachers
  • 広島市立幟町小学校 校内研究講師
    Date (from-to) : 2023/06/27-2023/06/27
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 広島市立幟町小学校
    Teachers
  • 尾道市立因北小学校 校内研究講師
    Date (from-to) : 2023/06/15-2023/06/15
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 尾道市立因北小学校
    Teachers
  • 高松市立円座小学校 校内研究講師
    Date (from-to) : 2023/06/08-2023/06/08
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 高松市立円座小学校
    Teachers
  • 広島市立東浄小学校 校内研究講師
    Date (from-to) : 2023/05/12-2023/05/12
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 広島市立東浄小学校
    Teachers
  • 高松市立円座小学校 校内研究講師
    Date (from-to) : 2023/05/11-2023/05/11
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 高松市立円座小学校
    Teachers
  • 広島市立幟町小学校 校内研究講師
    Date (from-to) : 2023/04/18-2023/04/18
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 広島市立幟町小学校
    Teachers

Academic Contribution

  • 日本数学教育学会 会員制度等検討特別委員会Cチーム委員
    Date (from-to) :2024/09/01-Today
    Role: Planning etc
    Type: Academic society etc
    Organizer, responsible person: 日本数学教育学会
  • 日本数学教育学会 算数教育編集部幹事
    Date (from-to) :2024/09/01-Today
    Role: Peer review
    Type: Academic society etc
    Organizer, responsible person: 日本数学教育学会
  • 日本数学教育学会 会員制度等検討特別委員会アクションプランワーキンググループ委員
    Date (from-to) :2024/05/08-2025/06/09
    Role: Planning etc
    Type: Academic society etc
    Organizer, responsible person: 日本数学教育学会・代表理事 清水 美憲
  • 日本数学教育学会 第57回秋期研究大会 実行委員長
    Date (from-to) :2024/04/01-2024/11/03
    Role: Planning etc
    Type: Academic society etc
    Organizer, responsible person: 日本数学教育学会
  • 日本科学教育学会編集委員会特集編集部会 委員
    Date (from-to) :2024/04/01-2024/09/30
    Role: Planning etc
    Type: Academic society etc
    Organizer, responsible person: 日本科学教育学会・編集委員長 青山和裕
  • 日本数学教育学会 出版部常任幹事
    Date (from-to) :2024/04/01-2024/08/31
    Role: Planning etc
    Type: Academic society etc
    Organizer, responsible person: 日本数学教育学会


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.