Researchers Database

Todoroki Yasuko

  • Faculty of Education
  • Teacher Training Courses
  • Graduate School of Science for Creative Emergence
  • Division of Science for Creative Emergence
  • Professor
Last Updated :2025/04/24

Researcher Information

J-Global ID

Research Interests

  • 音声学   言語学   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Japanese linguistics

Academic & Professional Experience

  • 1993 - 1994  Osaka University of Foreign Studies

Education

  •        - 1993  Osaka University of Foreign Studies  外国語学研究科  日本語学
  •        - 1989  Tokyo University of Foreign Studies  Faculty of Foreign Studies  インドシナ語学科

Association Memberships

  • 日本比較文化学会   日本語学会   日本音声学会   日本音響学会   日本語教育学会   日本言語学会   計量国語学会   

Published Papers

  • 若い世代の方言の語彙とアクセント ―香川方言話者の調査から―
    轟木靖子
    間谷論集 日本語日本文化教育研究会 (18) 1 - 15 1882-1111 2024/03 [Refereed]
  • 「やさしい日本語」のわかりやすさと自然さについて
    轟木靖子; 高橋志野; 山下直子
    香川大学地域人材共創センター研究報告 香川大学地域人材共創センター (29) 23 - 29 2759-2138 2024/03
  • 小学校の総合的な学習の時間における防災教育 : 多文化共生の視点から
    轟木靖子; 山下直子
    香川大学教育実践総合研究 (45) 49 - 55 2022/09 [Refereed]
  • 地域の防災における外国人支援について—地震に対する備えを中心に—
    香川大学地域連携・生涯学習センター研究報告 (27) 1 - 8 2022/03 [Refereed]
  • 「やさしい日本語」を使った防災チラシの作成について : 日本人学生の活動の分析
    轟木靖子; 山下直子
    香川大学教育学部研究報告 (5) 69 - 76 2021/09 [Refereed]
  • 文の構造を反映したイントネーションの実現について : 「奈良のもみじを見た」「奈良でもみじを見た」の分析
    香川大学地域連携・生涯学習センター研究報告 (26) 1 - 7 2021/03 [Invited]
  • 「去年奈良のもみじを由美と見た」にみるイントネーションの地域差-岡山と香川の比較-
    轟木靖子
    香川大学教育学部研究報告 (26) 1 - 7 2020/03 [Refereed]
  • 防災・減災のための「やさしい日本語」 -チラシの作成タスクの分析から-
    轟木靖子; 山下直子
    香川大学地域連携・生涯学習センター研究報告 (25) 33 - 41 2020/03 [Refereed]
  • 香川方言の文末詞「な」の音調と使用における世代差について -「なんしょん(な)」「ご飯食べたん(な)」を中心に-
    轟木 靖子
    香川大学教育学部研究報告第I部 151 47 - 56 2019/03
  • 地域の日本語教室における日本語学習者と支援者の意識 : 香川県における日本語学習支援活動に関する調査より
    畑ゆかり; 山下直子; 轟木靖子
    比較文化研究 (134) 159 - 168 2019/01 [Refereed]
  • 香川方言の「なんしょん」「なんしょんな」の文末イントネーションの意味・機能について
    轟木 靖子; 飯田奈津美
    香川大学研究報告第I部 (149) 37 - 44 2018/03
  • 日本人学生と留学生の防災に対する意識について-アンケート調査の分析-
    轟木靖子; 髙橋志野; 山下直子
    香川大学生涯学習教育研究センター研究報告 (23) 75-81  2018/03 [Refereed]
  • 日本語母語話者のカタカナ語と類義語の使い分け-カタカナ語とその類義の和語・漢語の調査から-
    山下直子; 畑ゆかり; 轟木靖子
    香川大学教育学部研究報告第Ⅰ部 (第149号) 45-52  2018/03
  • 四国における外国人住民の防災について
    轟木靖子; 髙橋志野; 山下直子
    香川大学生涯学習教育研究センター研究報告 (22) 69-74  2017/03 [Refereed]
  • 終助詞の音調の記述方法について
    轟木靖子
    日本語学 明治書院 35 (11) 12-23 - 23 0288-0822 2016/10 [Refereed]
  • On Support System for Foreign People During Natural Disasters : An Analysis of Voluntary Work by Students
    轟木靖子; 山下直子
    香川大学教育実践総合研究 香川大学教育学部 (33) 135 - 140 1345-708X 2016/09 [Refereed]
  • 終助詞『ね』の2種類の上昇音調について-聴取テストにもとづく分析-
    轟木靖子
    音声言語 (VII) 49-63  2016/04 [Refereed]
  • Japanese Language Education for JSL Students: Relating to Kagawa and Ehime Prefectures
    轟木靖子; 髙橋志野; 山下直子
    香川大学生涯学習教育研究センター研究報告 香川大学生涯学習教育研究センター (21) 1-6 - 6 1342-0534 2016/03 [Refereed]
  • A listening test on words written in katakana, in taken by Korean, Thai and Chinese learners of Japanese, and their responses to a questionnaire on their attitudes to such words
    山下直子; 畑 ゆかり; 轟木靖子
    比較文化研究 日本比較文化学会 ; 1984- (119) 81-90 - 90 0914-0247 2015/12 [Refereed]
  • On the rising intonation of the sentence final particle "ne" in Japanese
    轟木靖子
    香川大学教育学部研究報告第Ⅰ部 香川大学教育学部 (144) 123-134 - 134 0454-9309 2015/09
  • Regional tonal differences in sentence final particles "yo" and "ne" in Japanese
    轟木靖子; 山下直子
    香川大学教育学部研究報告第1部 香川大学教育学部 (142) 75-83 - 83 0454-9309 2014/09
  • Sentence final particles in Japanese: Interpretation of 'yo' and 'ne' by Chinese and Korean native speakers
    轟木靖子; 山下直子
    Studies in Comparative Culture 日本比較文化学会 (109) 27-39 - 39 0914-0247 2013/11 [Refereed]
  • Trial instruction: Listening test of Katakana-words and Korean students' attitudes toward learning Katakana- words
    山下直子; 畑ゆかり; 轟木靖子
    Japanese Language Education お茶の水女子大学日本言語文化学研究会 (45) 20-29 - 29 0917-4206 2013/06 [Refereed]
  • On the tones of sentence final particles "yo" and "ne" in Japanese
    轟木靖子; 山下直子
    香川大学教育学部研究報告第Ⅰ部 第139号,香川大学教育学部 香川大学教育学部 (139) 103-112 - 112 0454-9309 2013/03
  • Katakana-words-listening test and learners’ attitudes: a case study of Chinese-speaking learners
    山下直子; 畑ゆかり; 轟木靖子
    Bulletin of educational research and teacher developement of Kagawa university 香川大学教育学部 (26) 41-48 - 48 1345-708X 2013/03 [Refereed]
  • How do foreign students understand the tones of sentence final particles in Japanese?
    轟木靖子; 山下直子
    比較文化研究 (94) 261-276  0914-0247 2010/11 [Refereed]
  • 日本語学習者に対する音声教育についての考え方 ー教師への質問紙調査よりー
    轟木靖子; 山下直子
    香川大学教育実践総合研究 (18) 45-51  2009/03 [Refereed]
  • On tones and communicative functions of sentence final particles in Tokyo Japanese
    轟木靖子
    Studies in phonetics and speech communication 近畿音声言語研究会 (6) 5-28 - 28 2008/12 [Refereed]
  • Regional differences and common features in tones of sentence final particles: dialects in Tokyo, Osaka, Okayama, and Kagawa
    Yasuko Todoroki; Naoko Yamashita
    日本語教育 (136) 68 - 77 2008/01 [Refereed]
  • On the relationship between tone and communicative function of sentence final particles in Japanese -with a focus on research in Okayama, Kagawa and Tokushima-
    轟木 靖子; 山下 直子; TODOROKI; Yasuko; YAMASHITA, Naoko
    Memoirs of the Faculty of Education Kagawa University(Part1) Kagawa University 125 (125) 43-61 - 61 0454-9309 2006/03
  • On using nasal velar for /g/ in broadcasting
    轟木靖子; 河野葉子; TODOROKI; Yasuko; KOUNO, Yok
    Memoirs of the Faculty of Education Kagawa University(Part1) Kagawa University 122 (122) 47-58 - 58 0454-9309 2004/09
  • On the relationship between tone and communicative function of sentence final particles in Japanese
    轟木靖子; 山下直子; TODOROKI; Yasuko; YAMASHITA, Naoko
    Memoirs of the Faculty of Education Kagawa University(Part1) Kagawa University 122 (122) 29-45 - 45 0454-9309 2004/09
  • An Acoustical Analysis of Vietnamese Intonation
    轟木 靖子; TODOROKI; Yasuko
    Memoirs of the Faculty of Education Kagawa University(Part1) 香川大学 110 (110) 41-50 - 50 0454-9309 2000/07
  • 東京方言の終助詞「ね」「な」「か」の音調について
    轟木 靖子
    ことばの心理と学習(ことばの科学研究会, 金星堂) 1998/06 [Refereed]
  • On the intonation of Vietnamese questions
    轟木 靖子; TODOROKI; Yasuko
    IEICE Technical Report (The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers) (EA95-53) 23-29  1995/11 [Refereed]
  • On Heeban Accent Verb
    轟木 靖子; TODOROKI; Yasuko
    The Bulletin of the Phonetic Society of Japan 学術雑誌目次速報データベース由来 208 (208) 1-8 - 8 0911-0402 1995/04 [Refereed]
  • 文音調の表記方法についての試案
    轟木 靖子
    日本語・日本文化 (20) 69-85  1994/03 [Refereed]
  • 東京語の文末詞の音調と機能について
    轟木 靖子
    修士論文 1993/03 [Refereed]
  • 東京語の文末詞の音調と機能についての考察-「よ」を中心に-
    轟木 靖子
    日本語・日本文化研究 (2) 51-60  1992/11 [Refereed]

Books etc

  • 防災と「やさしい日本語」2
    轟木靖子 (Editor)研究成果報告書 2022/03
  • 外国人住民支援を考慮した四国における地域防災についての研究
    轟木靖子 (Editor)令和2年度ダイバーシティ推進共同研究制度研究成果報告書 2021/03
  • 防災と「やさしい日本語」
    轟木靖子 (Editor)研究成果中間報告書 2020/03
  • 地域防災・減災のための「やさしい日本語」の普及と教育に関する研究 研究成果中間報告書(科研基盤(C) 17K2613)
    轟木 靖子 (Single work)2019/03
  • 四国における外国人住民災害時支援のあり方についての研究 成果報告書
    2017
  • 四国における外国人居住者のための地域日本語支援のあり方に関する研究 成果報告書
    2016
  • 日本語音声教育における文末イントネーションの指導に関する研究 研究成果報告書
    2015
  • 日本語を母語としない児童・生徒に対する日本語支援のあり方に関する研究 成果報告書
    2015

Conference Activities & Talks

  • 「やさしい日本語」を利用した外国人住民の支援について ー四国地域の事例を中心に-  [Not invited]
    轟木靖子; 高橋志野; 山下直子
    ダイバーシティ推進研究交流発表会オンライン2023  2024/03  オンライン  四国ダイバーシティ推進委員会
     
    「やさしい日本語」を利用した外国人住民の支援に関連して、「やさしい日本語」が外国人に伝わりやすいか、という点と、「やさしい日本語」が日本人にとって「自然さ」の観点からみた時にどう感じるかの二つの観点からの分析・考察の必要性について述べた。
  • 伝統的なアクセントと共通語のアクセント:香川方言話者の例
    轟木靖子; 山下直子
    第43回日本語日本文化教育研究発表会  2023/03
  • 香川方言話者のアクセントについて -2拍名詞の分析-
    轟木靖子
    近畿音声言語研究会 2月月例会  2022/02
  • 外国人住民支援を考慮した四国における地域防災について
    轟木靖子; 髙橋志野; 山下直子
    ダイバーシティ推進研究交流発表会オンライン 2020  2021/02
  • 多文化共生社会の防災について  [Not invited]
    轟木 靖子; 山下 直子
    日本語教育学会2019年度第2回支部集会  2019/10
  • 総合的学習の時間における地域防災教育の試み -多文化共生の視点から-  [Not invited]
    轟木 靖子; 山下 直子
    日本比較文化学会関西・中国四国・九州三支部合同研究集会  2019/03
  • 日本語母語話者にとっての「やさしい日本語」-ストーリーテリングによる調査の分析-  [Not invited]
    轟木 靖子; 山下直子
    第34回日本語日本文化教育研究会  2019/03
  • 外国人住民の防災について考える -地域・学校との連携を中心に-  [Not invited]
    日本語教育学会2017年度四国支部集会  2017/12
  • 香川方言の「なんしょん」「なんしょんな」の文末イントネーションについて  [Not invited]
    近畿音声言語研究会  2017/07
  • 地域社会で支える外国人住民の防災  [Not invited]
    日本比較文化学会 中国・四国支部研究会  2017
  • 視聴覚効果を生かした教材の試案 −終助詞の音調を中心に−  [Not invited]
    日本語日本文化教育研究会  2015
  • 「終助詞「ね」の上昇音調について-「薬,全部飲んだね」を例にして-」  [Not invited]
    近畿音声言語研究会  2015
  • プレゼンテーションソフトを利用した終助詞の音調の指導法について  [Not invited]
    日本語教育学会研究集会(四国地区)  2014
  • 共通語における終助詞の音調の聞き取りについて −発話資料の分析−  [Not invited]
    近畿音声言語研究会  2013
  • 日本語教育における終助詞の音調の指導について -教師用テキストの作成を目指して-  [Not invited]
    日本語教育学会秋季大会  2013
  • 日本語教育における終助詞の音調の指導について −「よ」「ね」を中心に−  [Not invited]
    日本語日本文化教育研究発表会  2012
  • 共通語としての終助詞の音調について  [Not invited]
    日本語教育学会研究集会(四国地区)  2011

MISC

  • 日本語指導が必要な児童・生徒に対する支援について
    轟木靖子; 山下直子  柴田昭二先生御退職記念論文集  35-42  2016/03
  • 日本語を母語としない児童・生徒に対する日本語支援について
    轟木靖子; 山下直子  「日本語を母語としない児童・生徒に対する日本語支援のあり方に関する研究」成果報告書  2-3  2015/03
  • 日本語を母語としない児童・生徒に対する日本語支援のあり方に関する研究について
    轟木靖子  「日本語を母語としない児童・生徒に対する日本語支援のあり方に関する研究」成果報告書  2015/03
  • 韓国語・タイ語・中国語母語話者に対するカタカナ語の聞き取りテストと意識調査
    山下直子; 轟木靖子; 畑ゆかり; スニーラット・ニャンジャローンスック  英語と英文学と 田村道美先生退職記念論文集  83-90  2014/03
  • On the relationship between tone and communicative function of sentence final particles in Japanese: comparing three groups of Asian students
    轟木 靖子; 山下 直子  香川大学教育学部研究報告 第1部  (133)  89  -100  2010
  • 日本語音声教育についての考え方 -教師へのアンケート調査より-
    轟木 靖子; 山下 直子  終助詞の音調の分析と日本語教育への応用  75-84  2006/03  [Refereed]
  • 「な」「さ」「か」の音調と機能 -東京語の場合-
    轟木 靖子  外国語・外国語文学研究  (16)  75-90  1994/10  [Refereed]
  • 東京語の文末詞の音調と形容詞・動詞のアクセントについて
    轟木 靖子  STUDIUM  (20)  14-34  1993/03  [Refereed]
  • ベトナム語母語話者の問い返し文の音調について
    轟木 靖子  STUDIUM  19-  (19)  106-118  -118  1992/03  [Refereed]

Research Grants & Projects

  • 「やさしい日本語」を利用した外国人住民の支援について −四国地域の事例を中心に−
    科学技術人材育成費補助金事業「ダイバーシティ研究環境実現イニシアティブ(牽引型)」:令和5年度ダイバーシティ推進共同研究制度
    Date (from‐to) : 2023/07 -2024/03 
    Author : 轟木靖子
     
    四国における外国人住民の支援について、「やさしい日本語」をとおした一般の日本人の支援について分析・考察をおこなった。「やさしい日本語」は言葉の専門家でなくとも利用することが可能で、外国人との意思疎通には重要なものである。
  • 方言調査における調査協力者選定のための新しい手法に関する研究
    科学研究費補助金:
    Date (from‐to) : 2021/04 -2024/03 
    Author : 轟木靖子・山下直子
  • 語彙知識に着目したカタカナ語学習教材の開発およびその効果の検証
    日本学術振興会:科学研究費
    Date (from‐to) : 2020/04 -2024/03 
    Author : 山下直子・轟木靖子
     
    従来,周辺的な存在とされてきたカタカナ語の一部は基本語彙として定着し,類義の和語や漢語と共存するようになったが,両者の使い分けは日本語学習者にとって難しい。本研究ではカタカナ語の効果的な語彙指導を検討するため,文脈によってカタカナ語と類義語を学習者がどのように使い分けているのかを明らかにすることめざしている。今年度は,これまでデータの収集をおこなってきた調査の結果をまとめた。まず,中上級レベルの日本語学習者と日本語母語話者を対象としてカタカナ語とその類義語が使われる文脈を設定し,ふさわしいと思う語を選ぶ質問紙調査のデータの分析をおこなった。その結果,多義的なカタカナ語をさまざまな文脈で使うことが難しいなど,学習者は文脈によって使い分けの難しさが異なることが明らかになった。 また,コーパスを利用して日本語学習者がカタカナ語と類義の和語や漢語をどのように使用しているのかを調査した。昨年度,実施した日本語母語話者のコーパスを用いた調査では,カタカナ語とその類義語の使い分けの基準が認められ母語話者の使用状況の一端が明らかになった。本年度はそこで課題として残された学習者の使用を明らかにするため,国立国語研究所の「I-JAS」多言語母語の日本語学習者横断コーパスでの使用状況を分析した。学習者がカタカナ語を使う文脈,意味やカタカナ語と共起する語(コロケーション)を分析し母語話者との比較をおこなって,日本語学習者がカタカナ語のサ変動詞をどのように使っているのかを探った。その結果,おおむね母語話者と同様の使用が確認された語もある一方で,共起語の選択と類義語との使い分けが学習者にとって課題であることがわかった。 研究成果の一部は,日本語教育学会春季大会(2021年5月)等において発表し『日本語教育連絡会議論文集』34に論文を投稿した。
  • A study on a method of using plain Japanese for non-native speakers of Japanese
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2017/04 -2022/03 
    Author : Todoroki Yasuko
     
    This study investigates the skills necessary for Japanese people when using ‘plain Japanese’ with non-native speakers of Japanese. When natural disasters, such as major earthquakes or floods occur, ‘plain Japanese’, yasashii Nihongo, can be used to give non-native speakers of Japanese instructions on how to escape from the damage caused by such disasters. In order to reduce the damage in disaster areas, it is necessary for all Japanese people, not only teachers of Japanese language for foreigners, to be able to use plain Japanese. From the results of questionnaire survey, it was found that it is easy to reduce the number of kanji characters and use a furigana script to show their pronunciation. However, it proved difficult to determine which information was essential or not, or that which could be discarded. The results also revealed that non-native speakers of Japanese were not familiar with countermeasures for earthquakes in daily life, such as in securing furniture to walls.
  • 外国人住民支援を考慮した四国における地域防災についての研究
    ダイバーシティ推進共同研究制度:
    Date (from‐to) : 2020/06 -2021/03 
    Author : 轟木靖子・髙橋志野・山下直子
  • A study on vocabulary knowledge of katakana words for development of teaching materials
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2017/04 -2020/03 
    Author : Yamashita Naoko
     
    The purpose of this research is to investigate the distribution of katakana words and their synonyms in wago and/or kango to develop teaching materials for Japanese language learners. Focusing on “use” of vocabulary knowledge, we analyzed the contexts and collocations of katakana words by native speakers of Japanese and Japanese language learners. The result shows that the learners and native speakers use katakana words according to different rules. It became evident that the learners have difficulty acquiring native-like intuition about when to use katakana words vs. their synonyms.
  • 四国における外国人住民災害時支援のあり方についての研究
    女性研究者研究活動支援事業:
    Date (from‐to) : 2016/06 -2017/03 
    Author : 轟木靖子・髙橋志野・山下直子
  • 四国における外国人居住者のための地域日本語支援のあり方に関する研究
    H27年度女性研究者研究活動支援事業
    Date (from‐to) : 2015/06 -2016/03 
    Author : 轟木靖子; 髙橋志野; 山下直子
  • On a teaching method of sentence final tones in Japanese speech education
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2011/04 -2015/03 
    Author : TODOROKI Yasuko; YAMASHITA Naoko
     
    The aim of this study is to show a method of teaching sentence final tones in Japanese, especially the tones of the sentence final particles “yo” and “ne”. Sentence final particles are important in Japanese conversations, not only with regard to choice but also intonation used. We described a teaching tool for SFP tones, using an iPad with the presentation software “Keynote”. The intonation of a sentence is shown by the movements of the hiragana characters of a sentence in this software. A model recording can be heard after the movement of the hiragana characters by tapping the screen. The advantage of this tool is that it is possible for every Japanese teacher to be able to teach SFP tones using this tool even if the teacher is not so well acquired with phonetics or phonology. Moreover, a foreign student can learn sentence final tones by him/herself and check his/her pronunciation.
  • A study of acquisition of Katakana words by Chinese and Korean learners and their attitudes toward learning said words
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2011 -2013 
    Author : YAMASHITA Naoko; TODOROKI Yasuko; HATA Yukari
     
    Seeing the difficulty of L2 learners of Japanese in studying katakana words (i. e., those written in katakana, e. g., loanwords), it cannot be said that teachers give enough guidance concerning katakana words. Learners of Japanese as a second language need to understand katakana words on many occasions. More research should be carried out to accumulate data to develop methods and materials for teaching and learning katakana words more effectively. The purpose of this study is to analyze learners' difficulties in learning katakana words and their attitudes towards learning katakana words. We conducted katakana word listening tests focusing on notation and meaning and then conducted questionnaires to Korean and Chinese learners of Japanese on their attitudes toward learning katakana words. We also examined the effects of katakana word instruction. The results show that such instruction is effective and can improve learners' attitudes.
  • The analysis of the tones at sentence final particles in Japanese and its application to Japanese language education
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2003/10 -2005/03 
    Author : TODOROKI Yasuko; YAMASHITA Naoko
     
    The aims of this study are : (1)to investigate the correspondences of tones of the sentence final particles to communicative functions in modern standard Japanese, and (2)to make a framework of teaching tones of sentence final particles for education of Japanese as a foreign language. 1.The results of the listening test administered to native Japanese speakers show that some types of tones are applied to sentence final particles in the same way in any areas in Japan, despite the fact that in a few areas the accentual conjunctions of sentence final particles differ from those in the other areas ; (1)'yo' in a low level tone is used for expressing a speaker's opposite idea or complaint against the addressee, (2)'ne' or 'na' with an interrogative rise for expecting a reaction of the addressee, (3)'ka' with an interrogative rise for requiring an answer from the addressee, and (4)'yo', 'ne', and 'na' in a falling tone for the speaker's emotion. 2.The analysis of the questionnaire given to Japanese language teachers shows that they think it the most important subject to teach segmental pronunciation and that the second importance is given to sentence final tones. The third is sentential intonation, the fourth is word accent, and tone of sentence final particles has the least importance. The number of teachers who have ever taught tones of sentence final particles ranked the third after that of segmental pronunciation or dictation and sentence final tones. It seems that topics concerned with Japanese phonetics or phonology are made temporarily, not successively in class.

Social Contribution

  • 外国人からみた日本語の不思議
    Date (from-to) : 2015-Today
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川大学生涯学習教育・研究センター
    Event, Program, Title : 公開講座
  • ぼうさいまちカフェ「やさしい日本語にチャレンジ ー災害時の情報をわかりやすく伝えようー」
    Date (from-to) : 2024/02/06-2024/02/06
    Role : Lecturer
    Category : Seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 高松市総務局危機管理課
    General 一般市民の方を対象に、「やさしい日本語」をつかった災害時の情報伝達についてのセミナーをおこない、実際に「やさしい日本語」を使って文を作る等の活動をおこなった。「やさしい日本語」は以前よりも見られる機会が多くなったが、日本人の普段の言い回しや話す順番等とは異なる方法が必要なので、初めての方にとってはやや難しかったようである。これを機会に興味を持ったという方が多く実施してよかったと感じた。
  • 「やさしい日本語」を使ってみよう
    Date (from-to) : 2023/10/11-2023/11/01
    Role : Lecturer
    Category : Seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香大発・多文化共生プロジェクト主催セミナー
    香川大学 外国人のための「やさしい日本語」について学び、実際に「やさしい日本語」を使った表現を工夫してみる
  • 外国人からみた日本語の不思議
    Date (from-to) : 2023/05/14-2023/06/11
    Role : Lecturer
    Category : Seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川大学地域連携・生涯学習センター
    Event, Program, Title : 公開講座
    General 香川大学地域連携・生涯学習センター この講座では,外国人の視点から日本語の不思議なところについて 考えます。香川県でも,さまざまな言語や文化を背景とする人々が暮 らすようになりました。このような日本語を母語としない人と日本語 で話すことがあるかもしれません。ふだん何気なく使っている日本語 も,母語としない人の視点からみると不思議なことがあります。日本 語の発音や文字のしくみ,語や文の規則を客観的にとらえたうえで, 日本語でのコミュニケーションについて一緒に考えましょう。日本語 教育の入り口をのぞいてみませんか。
  • 教員研修会での指導助言
    Date (from-to) : 2023/02
    Role : Advisor
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川大学教育学部附属高松小学校・初等教育研究発表会
  • Date (from-to) : 2022/07-2022/08
    Role : Lecturer
    Category : Seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川大学経済学部
    Event, Program, Title : 香大発・多文化共生プロジェクト「やさしい日本語講習会」
  • 教員研修会での指導助言
    Date (from-to) : 2022/02
    Role : Advisor
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川大学教育学部附属高松小学校・初等教育研究発表会
  • 教員研修会での指導助言
    Date (from-to) : 2021/02
    Role : Advisor
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川大学教育学部附属高松小学校・初等教育研究発表会
  • 教員研修会での指導助言
    Date (from-to) : 2020/02
    Role : Advisor
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川大学教育学部附属高松小学校・初等教育研究発表会
  • Date (from-to) : 2019/07/23-2019/07/23
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 高松市
    Event, Program, Title : ぼうさいまちカフェ
  • 教員研修会での指導助言
    Date (from-to) : 2019/02
    Role : Advisor
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川大学教育学部附属高松小学校・初等教育研究発表会
  • 教員研修会での指導助言
    Date (from-to) : 2018/02
    Role : Advisor
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川大学教育学部附属高松小学校・初等教育研究発表会
    指導・助言
  • 教員研修会での指導助言
    Date (from-to) : 2018/01
    Role : Advisor
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川大学教育学部附属坂出小学校・初等教育研究発表会
    指導・助言
  • 教員研修会での指導・助言
    Date (from-to) : 2017/10
    Role : Advisor
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県小学校教育研究活動生活・総合的な学習部会研究発表会
    指導・助言, 東かがわ市立大内小学校
  • 教員研修会での指導・助言
    Date (from-to) : 2017/07
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県小学校教育研究会生活・総合的な学習部会夏季研修会
    指導・助言
  • 教員研修会での指導助言
    Date (from-to) : 2017/02
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川大学教育学部附属高松小学校・初等教育研究発表会
    指導・助言
  • 教員研修会での指導助言
    Date (from-to) : 2017/01
    Sponser, Organizer, Publisher  : 東かがわ市立大内小学校・校内研究会
    指導・助言の補助
  • 生涯学習教育研究センター公開講座
    Date (from-to) : 2016/09-2016/10
    Sponser, Organizer, Publisher  : 一般市民・香川大学生涯学習教育研究センター
    講師
  • 生涯学習教育研究センター公開講座
    Date (from-to) : 2015/09-2015/10
    Sponser, Organizer, Publisher  : 一般市民・香川大学生涯学習教育研究センター
    講師
  • 生涯学習教育研究センター公開講座
    Date (from-to) : 2014/09-2014/10
    Sponser, Organizer, Publisher  : 一般市民・香川大学生涯学習教育研究センター
    講師

Media Coverage

  • 誰にでも伝わる情報提供を 外国人の目線で考える「防災」【こつこつ防災】
    Date : 2021/11
    Writer: Myself
    Publisher, broadcasting station: KSB瀬戸内海放送
    Program, newspaper magazine: KSBニュース こつこつ防災
    https://news.ksb.co.jp/article/14483395 Media report

Academic Contribution

  • 日本比較文化学会 中国・四国支部
    Date (from-to) :2023/04/01-Today
    Role: Planning etc
    Type: Academic society etc
    Organizer, responsible person: 日本比較文化学会 中国・四国支部長
    香川大学教育学部 轟木研究室 日本比較文化学会中四国支部長として、日本比較文化学会中国・四国支部研究発表会を開催した。また支部の会員の研究活動促進のための情報提供をおこなっている。
  • 日本比較文化学会中国・四国支部研究発表会
    Date (from-to) :2022/09/03
    Role: Planning etc
    Type: Academic society etc
    Organizer, responsible person: 日本比較文化学会中国・四国支部
  • 日本比較文化学会関西・中国四国・九州三支部合同研究会
    Date (from-to) :2021/12/19
    Role: Planning etc
    Type: Academic society etc
    Organizer, responsible person: 日本比較文化学会中国・四国支部
  • 日本比較文化学会中国・四国支部研究発表会
    Date (from-to) :2021/08/08
    Role: Planning etc
    Type: Academic society etc
    Organizer, responsible person: 日本比較文化学会中国・四国支部
  • 日本比較文化学会中国・四国支部研究発表会
    Date (from-to) :2020/09/26
    Role: Planning etc
    Type: Academic society etc
    Organizer, responsible person: 日本比較文化学会中国・四国支部


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.