Researchers Database

Yonemura Kohei

  • Faculty of Education
  • Teacher Training Courses
  • Professor
Last Updated :2025/04/24

Researcher Information

Degree

  • Doctor of Philosophy in Health and Sports Sciences(University of Tsukuba)
  • Master of Education(University of Niigata)

J-Global ID

Research Interests

  • 体育科教育学   physical education   sport pedagogy   

Research Areas

  • Life sciences / Physical and health education

Academic & Professional Experience

  • 2023/04 - Today  Kagawa UniversityFaculty of Education教授
  • 2007/04 - 2023/03  - 香川大学, 准教授
  • 2006/04 - 2007/03  - 香川大学, 助教授
  • 2005/04 - 2006/03  - 香川大学, 講師

Education

  • 2000/04 - 2005/03  University of Tsukuba  体育科学研究科  体育科学
  • 1997/04 - 1999/03  新潟大学大学院修士課程  教育学研究科  教科教育(保健体育)
  • 1993/04 - 1997/03  Niigata University  Faculty of Education  中学校教員養成課程(保健体育)

Association Memberships

  • 日本ハンドボール学会   体育授業研究会   日本スポーツ教育学会   日本体育・スポーツ経営学会   日本体育科教育学会   Japan Society of Physical Education, Health and Sport Sciences   

Published Papers

  • ゴール型ゲームの体育授業における学習成果につながる言語活動の検討 -セストボール教材を用いた体育授業の分析を通して-
    米村耕平; 森下純弘
    香川大学教育実践総合研究 香川大学教育学部 (48) 69 - 77 1345-708x 2024/03 [Refereed]
  • 「初等授業研究」の成果と教員養成の課題
    北林雅洋; 小方朋子; 杉野本勇気; 佐藤明宏; 神野幸隆; 吉澤樹里; 米村耕平
    香川大学教育実践総合研究 香川大学教育学部 (47) 65 - 78 1345-708x 2023/09 [Refereed]
  • Effectiveness of "catch tennis" in upper grade physical education classes
    前場裕平; 米村耕平
    Japanese Journal of Teaching in Physical Education 23 39 - 46 2020/08 [Refereed]
  • Generation and Analysis of Common Evaluation Items in Visit to Health Education Class at Affiliated Schools in Cambodia's Visit to Japan
    MIYAMOTO Kensaku
    = Memoirs of the Faculty of Education Kagawa University. 151 101 - 111 2019/03
  • 戦術学習モデルの下位児への有効性に関する研究-ネット型教材に着目して-
    西原昂志; 米村耕平; 河本彬
    香川大学教育実践総合研究 (37) 115 - 125 2018/05 [Refereed]
  • ボール運動及びボールゲームの指導における困難性に関する小学校教員の意識調査
    西原昂志; 米村耕平; 山野萌
    香川大学教育実践総合研究 37 101 - 114 2018/05 [Refereed]
  • 保健科教育における現代的課題とアクティブラーニング
    宮本賢作; 増田一仁; 倉山佳子; 山神眞一; 石川雄一; 野崎武司; 上野耕平; 米村耕平
    香川大学教育学部研究報告 第1部 (149) 73‐81  0454-9309 2018/03
  • Practical Study on a Game of Tag Focusing on Helping Behavior of Children in Physical Education
    上野 耕平; 山神 眞一; 石川 雄一; 野﨑 武司; 宮本 賢作; 米村 耕平; 前場 裕平; 大西 美輪; 山路 晃代; 山本 健太; 増田 一仁; 倉山 佳子; 三宅 健司; 石川 敦子; 山西 達也
    香川大学教育実践総合研究 = Bulletin of educational research and teacher development of Kagawa University 香川大学教育学部 (36) 33-40 - 40 1345-708X 2018/03
  • Practical Study on Co-Relationship Class Management and P. E. Lesson
    野﨑 武司; 大西 美輪; 山神 眞一; 石川 雄一; 上野 耕平; 宮本 賢作; 米村 耕平; 前場 裕平; 石賀 惇也; 山路 晃代; 山本 健太; 増田 一仁; 倉山 佳子; 石川 敦子; 三宅 健司
    香川大学教育実践総合研究 = Bulletin of educational research and teacher development of Kagawa University 香川大学教育学部 (37) 27 - 35 1345-708X 2018/03
  • 西原康行; 米村耕平; Yasuyuki Nishihara; 米村耕平
    Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences Japan Society of Physical Education, Health and Sport Sciences 62 (1) 263-274 - 274 0484-6710 2017/06 [Refereed]
  • Development of the Physical Education Teacher Education in Master's Program
    Fukugasako Yoshihiko; Yonemura Kohei
    The journal of Ryutsu Keizai University 流通経済大学 49 (2) 151 - 160 0385-0854 2014/10
  • Present Situation of PE Teacher Training at Postgraduate Certificate in Education (PGCE) course in England : A Case of the University of Brighton
    Mori Hirofumi; Nakai Takashi; Yonemura Kohei
    京都女子大学発達教育学部紀要 京都女子大学発達教育学部 (9号) 117-123 - 123 1349-5992 2013/02 [Refereed]
  • 福ヶ迫 善彦; 米村 耕平
    日本体育学会大会予稿集 社団法人日本体育学会 64 384 - 384 2013
  • 教育実習をめぐる現状と教育実習を通した学生の意識の変容
    七條正典; 山岸知幸; 宮前義和; 松下幸司; 伊藤裕康; 松本康; 長谷川順一; 北林雅洋; 笠潤平; 野﨑武司; 米村耕平; 櫻井佳樹; 山下隆章; 山下真弓; 大西えい子
    香川大学教育実践総合研究 (24) 171-181  1345-708X 2012/03 [Refereed]
  • Research on Period of Practice Teaching based on Consciousness Survey Intended foyTeacher of School attached to the Faculty of Education at Kagawa University
    米村耕平; 有馬道久; 柴田昭二; 七條正典; 野崎武司; 坂井 聡; 大西えい子; 寺岡 英郎; 大嶋 和彦; 齋藤 知子; 西宇 宏美; 奈良 早苗
    Bulletin of Educational Reserch and Tracher Development of Kagawa University 香川大学教育学部 (23) p125-130 - 130 1345-708X 2011/09
  • ゴール型ゲームの発展段階に対応したハンドボールの授業実践
    米村耕平; 宮崎彰; 横手健太
    ハンドボール研究 日本ハンドボール協会 13 (13) 70-79 - 79 1882-8043 2011/07 [Refereed]
  • )(Development of Teacher Training Program in Physical Education Classes with the Collaboration of Elementary Schools Attached to the Faculty of Education at Kagawa University(PartⅤ))
    米村 耕平; 山神 眞一; 野﨑武司; 石川 雄一; 藤原章司; 田中 聡; 廣瀬貴志; 長町裕子; 山西達也; 宮崎彰; 北村篤子
    Bulletin of educational research and teacher development of Kagawa University 香川大学教育学部 (22) 169-175 - 175 1345-708X 2011/03 [Refereed]
  • Research on period of practice teaching based on consciousness survey intended for teacher of schools attached to the Faculty of Education at Kagawa University
    米村 耕平; 有馬 道久; 柴田 昭二; 七條 正典; 野﨑 武司; 坂井 聡; 大西 えい子; 寺岡 英郎; 大嶋 和彦; 齋藤 知子; 西宇 宏美; 奈良 早苗
    Bulletin of educational research and teacher development of Kagawa University 香川大学教育学部 (23) 125 - 130 1345-708X 2011
  • 米村 耕平; 田中 聡
    日本体育学会大会予稿集 社団法人日本体育学会 61 276 - 276 2010
  • Development of teacher training program in physical education classes with the collaboration of elementary schools attached with the faculty of education at Kagawa University (part 4)
    米村 耕平
    Bulletin of educational research and teacher development of Kagawa University 香川大学教育学部 (19) 57 - 64 1345-708X 2009
  • 木原成一郎; 日野克博; 米村耕平; 徳永隆治; 松田恵示; 岩田昌太郎
    広島大学大学院教育学研究科紀要第1部 学習開発関連領域 広島大学大学院教育学研究科 (57) 69 - 76 1346-5546 2008/12
  • A significance of "Mirai kara no Ryugakusei" for students' practical training: from investigation of students' consciousness about their motivation to participate
    Okada Tomoya; Nozaki Takeshi; Takagi Yumiko; Hino Yoko; Yamada Takashi; Yonemura Kohei; Okubo Tomoo; Kubo Naoto; Yamamoto Konomi
    Bulletin of educational research and teacher development of Kagawa University 香川大学教育学部 16 (16) 133 - 141 1345-708X 2008
  • Development of teacher training program in physical education classes with the collaboration of elementary schools attached to the faculty of education at Kagawa University (part 3)
    米村 耕平
    Bulletin of educational research and teacher development of Kagawa University 香川大学教育学部 (17) 51 - 61 1345-708X 2008
  • 木原 成一郎; 日野 克博; 米村 耕平
    Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University Part. 1 Learning and curriculum development 広島大学大学院教育学研究科 (57) 69 - 76 1346-5546 2008
  • A Case Study on Influence that Difference of Number of Students Exerts on Physical Education Class : Through the Analysis of the Apparatus Gymnastics Unit
    Yonemura Kohei; Nagamachi Yuko
    Bulletin of educational research and teacher development of Kagawa University Kagawa University 15 77 - 85 1345-708X 2007
  • Development of teacher training program by cooperation with elementary schools attached to the faculty of education, Kagawa University (part 2)
    Yonemura Kohei
    Bulletin of educational research and teacher development of Kagawa University 香川大学教育学部 15 (15) 87 - 100 1345-708X 2007
  • A case study on influence that difference of number of students exerts on physical education class: through the analysis of the apparatus gymnastics unit
    Yonemura Kohei; Nagamachi Yuko
    Bulletin of educational research and teacher development of Kagawa University 香川大学教育学部 15 (15) 77 - 85 1345-708X 2007
  • Examination of Teaching Strategies to Invent Momentum and Climate in Physical Education Class : Through the Analysis of the Apparatus Gymnastics Unit
    YONEMURA Kohei
    Bulletin of educational research and training of Kagawa University 香川大学教育学部 12 (12) 21 - 28 1345-708X 2006
  • Development of Teacher Training Program in Graduate School by Cooperation with Elementary Schools Attached to the Faculty of Education, Kagawa University
    Yonemura Kohei
    Bulletin of educational research and training of Kagawa University 香川大学教育学部 13 (13) 47 - 60 1345-708X 2006
  • Examination of teaching skills and strategies to establish momentum and positive climate in physical education class
    米村 耕平; 福ヶ迫 善彦; 高橋 健夫
    Japanese journal of sport education studies 日本スポーツ教育学会 25 (0) 191 - 196 0911-8845 2005/11
  • 小学校体育授業における教師のマネジメント方略に関する検討-特にボール運動単元の分析から-
    福ヶ迫 善彦; 鄭 ジュ赫; 米村 耕平; 細越 淳二; 高橋 健夫
    スポーツ教育学研究 日本スポーツ教育学会 25巻 (1号) 27 - 42 0911-8845 2005/07
  • YONEMURA Kohei; FUKUGASAKO Yoshihiko; YOSHINAGA Takeshi; TAKAHASHI Takeo
    International Journal of Sport and Health Science Japan Society of Physical Education, Health and Sport Sciences Vol. 2 25 - 33 1348-1509 2004
  • Yonemura Kohei; Fukugasako Yoshihiko; Takahashi Takeo
    Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences) 一般社団法人 日本体育学会 第49巻 (第3号) 231 - 243 0484-6710 2004
  • Curricula and Instructions of Physical Education Teacher Education at the University of Tsukuba: Teaching process of Physical Education Theory and Practice I, II & III
    長谷川悦示; 岡出美則; 高橋健夫; 萩原武久; 米村耕平; 松本奈緒
    筑波大学体育科学系紀要 筑波大学体育科学系 26 69 - 85 0386-7129 2003/03
  • 大津 展子; 高橋 健夫; 吉永 武史; 米村 耕平
    日本体育学会大会号 一般社団法人 日本体育学会 54 637 - 637 2003
  • Fukugasako Yoshihiko; SUROTO SUROTO; Komatsuzaki Satoshi; Yonemura Kohei; Takahashi Takeo
    Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences) 一般社団法人 日本体育学会 第48巻 (第3号) 281 - 297 0484-6710 2003
  • 資料論文 開脚跳びの習得に有効な運動のアナロゴンになりうる練習課題についての検討
    細越 淳二; 中村 剛; 米村 耕平
    スポ-ツ教育学研究 日本スポ-ツ教育学会 21 (2) 81 - 92 0911-8845 2001/12
  • 体育授業における児童の集団的・協力的活動を評価する形成的評価票の作成
    小松崎 敏; 米村 耕平; 三宅 健司; 長谷川 悦示; 高橋 健夫
    スポーツ教育学研究 日本スポ-ツ教育学会 21 ((2)) 57 - 68 0911-8845 2001/12
  • めあて学習をめぐる論議過程の検討
    SATO Katsuhiro; YONEMURA Kohei
    教育実践研究指導センター研究紀要 = 教育実践研究指導センター研究紀要 新潟大学教育学部附属教育実践研究指導センター 20 (20) 57 - 63 2001/09
  • 開脚跳びの習得に有効な運動のアナロゴンになりうる練習課題についての検討
    細越 淳二; 中村 剛; 米村 耕平; 高橋 健夫
    スポーツ教育学研究 日本スポ-ツ教育学会 21 ((2)) 81 - 92 0911-8845 2001
  • 戦後学校教育における学習指導論の検討―特にめあて学習をめぐる論議から―
    米村 耕平; 高橋健夫; 岡出美則; 長谷川悦司
    日本スポーツ教育学会第20回記念国際大会論集 503 - 508 2001
  • 戦後学校体育における学習指導論の検討--特にめあて学習をめぐる論議から (第5分科会 学校スポーツ教育)
    米村 耕平; 高橋 健夫; 岡出 美則
    スポーツ教育学研究 日本スポーツ教育学会 20 (0) 503 - 508 0911-8845 2000

Books etc

  • 体育科教育学入門
    岡出, 美則; 友添, 秀則; 岩田, 靖 (Contributorインストラクション方略)大修館書店 2021/05 9784469269116 xii, 305p
  • アクティブ中学校体育実技
    池田, 延行 (Contributorハンドボール)大日本図書 2020/03 9784477032276 351p
  • 初等体育授業づくり入門
    岩田, 靖; 吉野, 聡; 日野, 克博; 近藤, 智靖 (Contributor第1節②子どもの評価からよい体育授業を探求する)大修館書店 2018/04 9784469268423 viii, 174p
  • エッセンシャル特別支援教育コーディネーター
    大学教育出版 2011 9784864290456
  • 図説新中学校体育実技
    大日本図書 2011 9784477023663
  • 教師として育つ:体育授業の実践的指導力を育むには
    明和出版 2010
  • 体育の授業者を育てる
    美巧社 2009
  • 「実践的指導力」を育成する体育教師教育プログラム開発のための実証的研究
    広島大学大学院教育学研究科教授 木原成一郎 2009
  • 平成19年度文部科学省研究委託「新教育システム開発プログラム」研究成果報告書『附属学校における少人数学級に関する調査研究-学級規模と教育的効果の相関に関する研究-』
    福岡教育大学 香川大学 山形大学 2008
  • 新しい体育授業の創造-スポーツ教育の実践モデル-
    大修館書店 2003 4469265292
  • 体育授業の雰囲気を観察する. 高橋健夫編「体育授業を観察評価する-授業改善のためのオーセンティック・アセスメント」
    明和出版 2003 9784901933032

Conference Activities & Talks

  • ゴール型ゲームの体育授業における学習成果につながる話し合い活動の検討 -セストボール教材を用いた体育授業の分析を通して-  [Not invited]
    米村耕平
    日本体育科教育学会 第28回大会開  2023/07
  • 小学校体育授業における走り幅跳びの初心者指導について  [Not invited]
    米村耕平
    四国体育スポーツ学会愛媛大会  2022/03
  • ゴール型ゲームの体育授業における学習成果につながるグループによる話し合い活動の在り方.  [Not invited]
    米村耕平
    日本スポーツ教育学会 第41回学会大会  2021/10
  • ボール運動及びゲームで扱うボールの恐怖感が運動の苦手意識に与える影響  [Not invited]
    米村耕平; 池田幹莉杏
    四国体育スポーツ学会高知大会  2021/03
  • 学習者のゲーム様相の発展過程に対応したゴール型ゲームの有効性について -小学校中学年から中学校2年生段階へ向けた 系統的な指導のあり方-  [Not invited]
    米村耕平
    第66回日本体育学会  2015/08
  • 体育授業における思考力を高める学習過程の在り方-学習成果につながるグループによる話し合い活動を通して-  [Not invited]
    米村耕平
    第18回ハンドボール研究集会  2015
  • ゲームの発展過程に対応したゴール型ゲーム教材の開発から  [Not invited]
    日本体育学会第65回大会体育哲学専門領域シンポジウム  2014
  • ボール運動の授業における学習成果につながる言語活動のあり方  [Not invited]
    日本スポーツ教育学会第34回大会  2014
  • 11教-30-ポ-99 大学院課程における体育教師養成プログラム開発の試み(11 体育科教育学,一般研究発表抄録)  [Not invited]
    福ヶ迫 善彦; 米村 耕平
    日本体育学会大会予稿集  2013
  • ゲームパフォーマンス下位児のゲームパフォーマンス向上を目指したゴール型ゲーム指導の在り方 : 中学校保健体育授業におけるゴール型ゲーム単元事例を通して  [Not invited]
    日本体育学会 第64回大会  2013
  • マイクロティーチングを適用した体育実習プログラムの開発―現職教員の授業とマイクロティーチングを適用した大学院生の授業の比較から―  [Not invited]
    日本体育学会 第63回大会  2012
  • 現職教員による自主研修サークルに関する調査  [Not invited]
    日本スポーツ教育学会第32回学会大会  2012
  • 学習の勢いと肯定的な雰囲気を生み出すためのマイクロティーチングが学部学生による体育授業に与える影響  [Not invited]
    日本スポーツ教育学会第31回大会  2011
  • ゴール型ゲームの発展段階に対応したハンドボールの授業実践  [Not invited]
    第13回ハンドボール研究集会  2010
  • 組織的観察法を活用した模擬授業の受講学生による省察の検討  [Not invited]
    日本体育学会第61回大会  2010
  • 11教-3P-K67 組織的観察法を活用した模擬授業の受講学生による省察の検討(11.体育科教育学,一般研究発表抄録)  [Not invited]
    米村 耕平; 田中 聡
    日本体育学会大会予稿集  2010
  • 小学校体育授業における大学院生の教授技術向上に関する研究~相互作用行動に焦点をあてたマイクロティーチングの効果について~  [Not invited]
    日本体育学会60回大会  2009
  • 体育授業における学習の勢いと肯定的な学習の雰囲気を保障する指導方略の検討-附属小教員と大学院生の比較から-  [Not invited]
    日本スポーツ教育学会第29回大会  2009
  • 11-28-K313-4 小学校体育授業における大学院生の教授技術向上に関する研究 : 相互作用行動に焦点をあてたマイクロティーチングの効果について(11.体育科教育学,一般研究発表抄録,ひろしま発 ひとを育む体育・スポーツ)  [Not invited]
    世古 辰徳; 米村 耕平
    日本体育学会大会予稿集  2009
  • Development of teacher training program in physical education classes with the collaboration of Elementary Schools Attached to the Faculty of Education at Kagawa University  [Not invited]
    AIESEP 2008 World Congress  2008
  • 教員養成段階で行う体育の模擬授業の効果に関する事例研究(その1)-体育授業に必要な教師の能力に関する学生の気づきを評価するテスト映像の開発-  [Not invited]
    日本体育学会第59回大会  2008
  • 学級の人数の違いが体育授業に与える影響  [Not invited]
    日本スポーツ教育学会第28回大会  2008
  • Development of teacher training program in physical education classes with the collaboration of Elementary Schools Attached to the Faculty of Education at Kagawa University  [Not invited]
    AIESEP 2008 World Congress  2008
  • 11-10-10108-6 教員養成段階で行う体育の模擬授業の効果に関する事例研究(その2) : テスト映像を視聴した学生が気づいた体育授業に必要な教師の能力(体育科教育学3,11.体育科教育学,一般研究発表抄録)  [Not invited]
    木原 成一郎; 日野 克博; 米村 耕一; 徳永 隆治; 松田 恵示; 岩田 昌太郎
    日本体育学会大会予稿集  2008
  • 11-10-10108-5 教員養成段階で行う体育の模擬授業の効果に関する事例研究(その1) : 体育授業に必要な教師の能力に関する学生の気づきを評価するテスト映像の開発(体育科教育学3,11.体育科教育学,一般研究発表抄録)  [Not invited]
    米村 耕平; 木原 成一郎; 日野 克博; 徳永 隆治; 松田 恵示; 岩田 昌太郎
    日本体育学会大会予稿集  2008
  • 教員養成大学院段階で養成すべき小学校教師の体育の「実践的指導力」(小学校教師に求められる体育の「実践的指導力」をどう養成するのか,シンポジウム,体育科教育学,専門分科会企画)  [Not invited]
    米村 耕平
    日本体育学会大会予稿集  2006
  • 114J00113 ボール運動教材が授業の勢いへ及ぼす影響 : 特に,小学校体育授業における攻防入り乱れ型教材の分析を通して(11.体育科教育学,一般研究発表)  [Not invited]
    福ヶ迫 善彦; 米村 耕平; 細越 淳二; 高橋 健夫
    日本体育学会大会号  2004
  • 117 F10212 スポーツ教育モデルの有効性の検証 : フェアプレーと役割行動からみる児童の倫理観と社会性の発達  [Not invited]
    大津 展子; 高橋 健夫; 吉永 武史; 米村 耕平
    日本体育学会大会号  2003
  • 065B04115 総合型地域スポーツクラブへの移行に関する研究 : 小規模クラブと総合型地域スポーツクラブのSL理論による比較分析(体育経営管理)  [Not invited]
    米村 耕平; 佐藤 勝弘
    日本体育学会大会号  1998
  • 地域スポーツクラブの指導に関する研究 : スポーツクラブ指導法におけるSL理論の導入  [Not invited]
    米村 耕平; 佐藤 勝弘
    日本体育学会大会号  1997

MISC

  • 子ども実態に応じて教材化した台形ゴールハンドボール
    米村耕平  楽しい体育の授業  37-  (2)  28  -28  2024/02
  • チームビルディングを実現する作戦タイムを取り入れた授業モデル ゴール型:ハンドボール
    米村耕平  楽しい体育の授業  35-  (10)  14  -15「  2022/10
  • 主体的・対話的で深い学びをしかける.
    米村耕平  楽しい体育の授業  34-  (10)  43  -44  2021/10
  • 「運動が苦手な子ども」から出発する教材づくり
    米村耕平  体育科教育  66-  (6)  26  -29  2018/06
  • 簡易化されたゴール型ゲーム教材の開発とその有効性
    米村耕平  学校教育  (1175)  14  -21  2015/07
  • 体育授業における学習困難児の指導
    米村耕平  女子体育  56-  (12・1)  40-45  2013/12
  • 教師が子どもと創るフライング・ベースボール
    前場裕平; 米村耕平; 穴吹哲郎  体育科教育  61-  (10)  64-67  2013/10
  • プレー上の制限(緩和)の観点からの簡易化されたゲームづくりのあり方
    米村耕平  体育科教育  61-  (10)  61-63  2013/10
  • A significance of "Mirai karano Ryugakusei" for regional contribution: how to achieve heart-to-heart relationship between staffs and primary school children
    高木由美子; 小方朋子; 岡田知也; 野﨑武司; 日野陽子; 宮崎英一; 米村耕平; 大久保智生  Bulletin of educational research and teacher development of Kagawa University  21-  (21)  107  -116  2010
  • A significance of "Mirai karano Ryugakusei" for faculty development: investigation of staff consciousness about their motivation to participate
    高木由美子; 岡田知也; 野﨑武司; 日野陽子; 小方朋子; 米村耕平; 大久保智生; 久保直人; 山本木ノ実  Bulletin of educational research and teacher development of Kagawa University  18-  (19)  21  -28  2009
  • Development of Teacher Training Program by cooperation with Elementary Schools Attached to the Faculty of Education, Kagawa University(PartⅡ)
    岡田泰士; 藤原章司; 山神眞一; 野崎武司; 石川雄一; 米村耕平; 米村博司; 廣瀬貴志; 長町裕子; 横山新二; 宮崎彰; 北村篤子  Bullentin of Education Research and Teacher Development of Kagawa University  (15)  87  -100  2007
  • Case studies on teacher's management strategy in ball game unit at elementary school level
    FUKUGASAKO Yoshihiko; Joo-Hyung Jung; YONEMURA Kohei; HOSOGOE Junji; TAKAHASHI Takeo  Japanese Jornal of Sport Education Studies  25巻-  (1号)  27  -42  2005
  • 114J00113 ボール運動教材が授業の勢いへ及ぼす影響 : 特に,小学校体育授業における攻防入り乱れ型教材の分析を通して(11.体育科教育学,一般研究発表)
    福ヶ迫 善彦; 米村 耕平; 細越 淳二; 高橋 健夫  日本体育学会大会号  (55)  595  -595  2004/09
  • Relationship between "Climate of physical education class" and student' formative evaluation of it
    YONEMURA Kohei; FUKUGASAKO Yoshihiko; TAKAHASHI Takeo  Japanese Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences  第49巻-  (第3号)  231  -243  2004
  • Developing a formative evaluation instrument foreusing on students' interactive and cooperative behaviors in physical education class
    KOMATSUZAKI Satoshi; YONEMURA Kohei; MIYAKE Kenji; HASEGAWA Etsushi; TAKAHASHI Takeo  Japanese Journal of Sport Education Studies  21-  ((2))  57  -68  2001
  • A study on Movement Tasks as Analogon to acquire the Skills of the Astride Vault
    HOSOGOE Junji; NAKAMURA Tsuyoshi; YONEMURA Kohei; TAKAHASHI Takeo  Japanese Journal of Sport Education Studies  21-  ((2))  81  -92  2001
  • Examination of instructional theory in physical education
    YONEMURA Kohei; TAKAHASHI Takeo; OKADE Yoshinori; HASEGAWA Etsushi  Proceeding of the International Conference for the 20th Anniversary of the Japanese Society of Sport Education  503  -508  2001
  • Study of Leadership Style of Regional Sports Club : Introductionof Situational Leadership Theory
    Katsuhiro SATO; Kohei YONEMURA  Memoirs of the Faculty of Education and Human Sciences. Humanities and social sciences  1-  (1)  61  -67  1998/09
  • 065B04115 総合型地域スポーツクラブへの移行に関する研究 : 小規模クラブと総合型地域スポーツクラブのSL理論による比較分析(体育経営管理)
    米村 耕平; 佐藤 勝弘  日本体育学会大会号  (49)  396  -396  1998/08
  • 地域スポーツクラブの指導に関する研究 : スポーツクラブ指導法におけるSL理論の導入
    米村 耕平; 佐藤 勝弘  日本体育学会大会号  (48)  363  -363  1997/08

Research Grants & Projects

  • Development of Professional Learning Community through Lesson Study on Physical Education Using Online System
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2024/04 -2028/03 
    Author : 久保 研二; 中島 寿宏; 木原 成一郎; 米村 耕平; 宮本 隆信; 米沢 崇; 大後戸 一樹; 中西 紘士; 日野 克博; 加登本 仁; 村井 潤
  • Examining teaching materials and tools that create language activities that lead to learning outcomes in goal-based game classes
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2018/04 -2024/03 
    Author : 米村 耕平
     
    昨年度開発された教材および教具を用いた、ボール運動ゴール型ゲーム授業の指導プログラムを附属高松小学校および附属坂出小学校の体育授業に適用し、その有効性について予備調査を行った。予備調査では、学習課題の課題解決に向けた児童間の言語活動を促す学習カードやゲーム映像、ゲームデータといった学習資料の工夫や提示するタイミングに重点を置いて実践を行った。また、授業そのものの正否を確かめるために、体育授業の形成的授業評価票を適用し学習者が満足する授業であったかどうか検討し、開発された教材の有効性については、対象授業のゲームをVTRにて撮影し、ゲーム中に発揮された学習者のゲームパフォーマンスをGPAIを用いて評価・分析を行う。くわえて、学習者の言語活動については各グループの活動を記録し内容をテキスト化して評価し検討を行った。 その結果、学習者のGPは単元を通して80%以上の適切率を維持することができた。これは、予備調査で適用した学習指導プログラムは学習者にとって易しい教材であり、多くの成功体験を保障したことがわかり、学習成果を生み出す教材として有効であることが明らかになった。また、学習者は前半のリーグ戦では「どこに動けばよいのか」「どの攻撃の組み立てが効果的なのか」といったことが不明確な状態でプレーしていたが、グループ内での言語活動を通して、ゲームデータから学習課題や課題意識の明確化、プレー集からは「どこに動けばよいのか」「どうすれば解決できるのか」「効率よい攻撃方法」など技能下位児を含めすべての子どもが学習の筋道や解決の見通しを持つことができた。このことから、学習資料を工夫した学習過程は、学習者の課題解決に向けた言語活動を生み出し、ゲームパフォーマンスの向上寄与したことが明らかとなり、学習成果につながる言語活動を生み出すゴール型ゲーム教材および学習過程の在り方が確認できた。
  • VR技術を用いた教師の即時的な課題解決方略を高めるシステムの開発
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2019/04 -2022/03 
    Author : 西原 康行; 内山 渉; 鵜瀬 亮一; 生田 孝至; 米村 耕平; 姫野 完治; 木下 直彦; 佐藤 大輔; 大森 豪
     
    本研究は,研究代表者が行なってきた暗黙知研究を拠り所として、【課題1】体育教師が授業時のVR映像とアイトラッキング(どこを観ているのか)を自覚化して課題確定できる360度動画システムを開発するとともに,【課題2】脳の島皮質(内受容感覚)刺激から自覚化をピンポイントで確定して効率的に授業時の即時的な課題解決方略を立てる力量を高める方法を確立する. 本研究課題は,VR技術を用いて教師の即時的な課題解決方略を高めるシステムを開発することである.1年目は,初心者教師(以下:初心者)と熟達教師(以下:熟達者)がそれぞれに同一の体育授業のVR映像を観て,アイトラッキングによる視点ポイント,語り(なぜそこに注視するのか)のアノテーションを同期させるシステムを開発した.また,本システムは,他者の意見を記録・集積する集合知のデジタルアーカイブとしても機能させる予定である.2年目は,本システムを用いて,初心者の内受容感覚(MRI及び簡易脳波測定)から課題解決方略を抽出して自覚化のトレーニングを図り,初心者の即時的な課題解決方略を高める方法論を確立する.熟達者3名,初心者3名を研究対象として,即時的な課題解決方略を立てる力量向上トレーニングを行なう予定である.3年目はN市内の数校の小・中学校(体育授業研究会に参加している教師)において導入して「形成的授業評価」「教師のモラールサーベイ」「協調的授業改善の日常化」の視点から汎用性を検証する.
  • Development of a lesson improvement video system that enhances the teaching ability of university physical education teachers
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2016/04 -2020/03 
    Author : Nishihara Yasuyuki
     
    We have studied and clarified the characteristics of situation awareness in classroom teaching by skilled and novice teachers with the use of video system. In addition, we have also clarified the kind of awareness and learning that could occur in the minds of novice teachers when they observe the videos of the skilled teachers’ situation awareness. Many skilled teachers analyze what happens in front of their eyes by considering the flow of lessons and the overall plan, not by simply deeming it as some sort of phenomenon. In other words, skilled teachers try to analyze the various factors that bring about what they see from a comprehensive viewpoint.
  • Practical Lesson Study for P.E. as Universal Design
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2014/04 -2018/03 
    Author : NOZAKI Takeshi
     
    The purpose of this study is to develop the Universal Design (UD) Model for P.E. and to verify the effectiveness of the Model. 1) The Universal Design Model for P.E. is developed in terms of Learning Contents, Materials, Teaching Methods. 2) Some type of Rope Movement are developed as UD materials. Its effectiveness are verified in the case of Middle Standing Teacher. 3) Its effectiveness are not verified in the case of Beginner Teacher. 4) Most of Beginner Teachers has their weakness especially on long term vision for promoting relationship of students, and on orchestrate their learning process along the students. UD model for R.E. are not perfect for the beginners.
  • Development of Video Annotation System for Physical Education Teacher's Ability in Class
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2013/04 -2017/03 
    Author : Nishihara Yasuyuki
     
    This study shed light on tacit knowledge in teachers in physical education and investigated a possibility of a mechanism for forming the teacher’s ability. Specifically, as a pilot study, a video annotation system in which teachers could improve cooperative learning of physical-education lessons was introduced into elementary school physical education, and the system effectiveness was investigated. As a result, in the targeted elementary school physical education lessons, teachers were able to determine problems of their lesson contents and manifested self-awareness of their teaching abilities. Furthermore, teachers clarified class assignments as a prerequisite for lesson improvement using the video annotation, and as a result, approaches of a teacher, difference between the study content and actual condition of children, and difficulty of daily classes were recognized.
  • Development and consideration of effectivity of the goal-type game teaching materials which correspond to the developmental process of the game
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2012/04 -2015/03 
    Author : YONEMURA Kohei
     
    This research developed the goal type game teaching materials mainly on the swift attack from a relation with the developed process of the game aspect of the learner and inspected positively from the data which indicates learner's game performance about its validity. As a result, the following points became clear.1)In all studied grades, the level of the game was raised through a unit progressively, and a learner came to be able to learn it by a higher game.2)The class evaluation for the class practice that they set in this study acquired a high value in all classes, and children were satisfactory enough as a physical education class.3)The teaching materials which I applied in this study guaranteed the appearance of the appropriate play of a high ratio of the learner, and the advancement of the game was possible with the progress of the unit.
  • The development of the suppoet model to the practical teaching performance with PD model and the team of mentor
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2011/11 -2014/03 
    Author : NAKAI TAKASHI; YONEMURA Kouhei; MORI Hirofumi; ITO Takekazu
     
    We could develop the support system with ICT to support the professional development of the teacher. That is named Movie Reflector Server. By using this system,the teachers in the mentor team teach each other by reflecting the video of own and the others lessons. We found some results that professional teacher played a vital role of the professional development of bignning teachers. however the age and sex of the member in the team influence the reflection and the colleagueship.
  • Designing Teaching Method to Facilitate Learning Group Activity in terms of Special Support Education
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2010/04 -2014/03 
    Author : NOZAKI Takeshi; IIMURA Atsuko; HOSOGOE Junji; YONEMURA Kohei
     
    The purpose of this study is to revive the Group Study Theory in PE. Main results are as follows: 1) It is required to bridge between the Group Study Theory and Universal Design in Class Lesson. 2) It is required to consider the diagnostic approach on child's cognitive characteristic as a serious factor. 3) It is important to foster the class climate as receptive, affirmative, and inquisitive.
  • Development of teaching practice program in physical education class of applying the micro-teaching
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    Date (from‐to) : 2010 -2011 
    Author : YONEMURA Kohei
     
    In this study, the physical education classes which the graduate student who carried out micro-teaching performed was compared with the physical education classes which the primary teacher performed. As a result, a difference was not observed in the data of the atmosphere and momentum of class in both lessons. Therefore, the validity of the micro-teaching for producing the positive class atmosphere and momentum of class became clear.
  • Enhancing the practical knowledge of physical education teachers using the on-going method and the cognitive review method
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2009 -2011 
    Author : NISHIHARA Yasuyuki; IKUTA Takashi; YONEMURA Kouhei
     
    Sports education is based on the movement of both the teacher and student over a wide spatial area. For this reason, teachers require a higher level of cognition, including spatial cognition, physical cognition, cognition of the energy of the class and preemptive cognition than when teaching in a classroom situation. This study trialed an on-going method of attaching a microphone to the teachers to record a running narration throughout the course of the class and a method of cognitive review method involving attaching a CCD camera to the heads of the teachers to record on VTR what the teachers were seeing. Results revealed that the on-going method was useful in showing up no little narrative of the experienced teacher. It was also shown that there was a tendency for the novice teacher to arrive at similar narrative as the experienced teacher during the cognitive review method.
  • Examination of Teaching Skills and Strategies to Invent Momentum and Positive Climate in Physical Education Class
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2008 -2009 
    Author : YONEMURA Kohei
     
    The purpose of this study was to examine the effectiveness of the teaching skills and strategies to invent momentum and positive climate of physical education class. Main findings were as follows : 1) The effectiveness of the teaching skills and strategies to invent momentum and positive climate were clarified by the collected data. 2) The difference of primary teacher and student teacher's teaching ability was clarified by the collected data.
  • 体育授業中の「学習の勢い」と「学習の雰囲気」が子どもの授業評価に及ぼす影響
    Date (from‐to) : 2000 -2005
  • Effects of Momentum and Climate in Physical Education Class on Students’ Formative Evaluation
    Date (from‐to) : 2000 -2005
  • 体育教師教育研究
    Date (from‐to) : 2005
  • Physical Education Teacher Education
    Date (from‐to) : 2005
  • 体育授業の基礎的条件に関する研究
    Date (from‐to) : 2000
  • Research on basic condition of physical education class
    Date (from‐to) : 2000

Social Contribution

  • 東かがわ市教育振興審議会委員
    Date (from-to) : 2023/10/01-2024/03/31
    Role : Advisor
    Category : Others
    Sponser, Organizer, Publisher  : 東かがわ市教育委員会
  • 香川県「インクルーシブ体育授業研究推進委員会」委員長
    Date (from-to) : 2023/06/05-2024/03/10
    Role : Advisor
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県教育委員会
  • 香川県中学校部活動地域移行等推進協議会委員
    Date (from-to) : 2023/06-2024/03
    Role : Advisor
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県教育委員会
  • 令和5年度インクルーシブ体育授業研究会
    Date (from-to) : 2023/11/29-2023/11/29
    Role : Advisor
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 三豊市立財田小学校
    Event, Program, Title : 令和5年度インクルーシブ体育授業研究会
    Teachers 三豊市 財田小学校第四学年ゲーム領域ゴール型ゲームの授業を参観し、指導および助言を行った。
  • 学習指導要領から考えるこれから目指すべき「よい体育授業」の検討
    Date (from-to) : 2023/11/17-2023/11/17
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 摂津市教育委員会
    Event, Program, Title : 令和5年度摂津市立大三中学校研究発表会
    摂津市立摂津中学校 現行学習指導要領の内容およびこれまでの体育授業研究の成果を基に中学校保健体育授業で目指すべきよい体育授業の在り方について講演を行った。
  • 学習指導要領から考えるこれから目指すべき「よい体育授業」の検討
    Date (from-to) : 2023/11/17-2023/11/17
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 摂津市学校マネジメント推進事業
    Event, Program, Title : 令和5年度摂津市立第三中学校研究発表会
  • 丸亀市中学校教育研究会総合研究会保健体育科研究授業及び研究討議の指導助言
    Date (from-to) : 2023/10/25-2023/10/25
    Role : Advisor
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 丸亀市中学校教育研究会
    Event, Program, Title : 丸亀市中学校教育研究会総合研究会
    Teachers 丸亀市 丸亀市立東中学校第一学年球技「ハンドボール」の授業および授業に対する研究討議に対し指導および助言を行った。
  • 丸亀市中学校教育研究総合研究会の保健体育科研究授業及び研究討議の指導助言
    Date (from-to) : 2023/10/25-2023/10/25
    Role : Advisor
    Sponser, Organizer, Publisher  : 丸亀市中学校教育研究会
  • まんのう町立教育委員会研究指定校研究発表会公開授業保健体育科の指導・助言
    Date (from-to) : 2023/10/02-2023/10/02
    Role : Advisor
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : まんのう町教育委員会
    Event, Program, Title : まんのう町立教育委員会研究指定校研究発表会
    Teachers まんのう町 満濃中学校第一学年「ダンス」の授業を参観し、指導および助言を行った。
  • まんのう町教育委員会研究指定校研究発表会 公開授業 保健体育科の指導助言
    Date (from-to) : 2023/10/02-2023/10/02
    Role : Advisor
    Sponser, Organizer, Publisher  : まんのう町教育委員会 まんのう町立満濃中学校
  • 学習指導要領と考えるよい体育授業
    Date (from-to) : 2023/07/26-2023/07/26
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県小学校教育研究会
    Event, Program, Title : 令和5年度香川県小学校教育研究会体育部夏季研修会
    Teachers 宇多津町立宇多津小学校 現行学習指導要領の内容から導かれるよい体育授業の在り方について講演を行った。
  • 学習指導要領と考えるよい体育授業
    Date (from-to) : 2023/07/26-2023/07/26
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県小学校教育研究会 香川県小学校教育研究会体育部会
    Event, Program, Title : 令和5年度香川県小学校教育研究会 体育部夏季研修会
  • 共に認め合い、高め合う児童の育成~すべての児童が「前向きに」取り組む体育科授業の創造~
    Date (from-to) : 2023/07/06-2023/07/06
    Role : Advisor
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 高松市立新番丁小学校
    Event, Program, Title : 新番丁小学校校内研修会
    Teachers 高松市 小学五年生ボール運動ネット型ゲームの授業を参観し、指導および助言を行った。
  • 令和5年度中学校研究会三観中研研究授業
    Date (from-to) : 2023/06/28-2023/06/28
    Role : Advisor
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県中学校教育研究会
    Event, Program, Title : 令和5年度中学校研究会三観中研研究授業
    Teachers 観音寺市立豊浜中学校 豊浜中学校第二学年体つくり領域の体育授業を参観し、指導および助言を行った。
  • 共に認め合い、高め合う児童の育成~すべての児童が「前向きに」取り組む体育科授業の創造~
    Date (from-to) : 2023/06/26-2023/06/26
    Role : Advisor
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 高松市立新番丁小学校
    Event, Program, Title : 高松市新番丁小学校校内研修会
    Teachers 高松市 小学校三年生のゲーム領域ネット型ゲームの授業を参観し、指導および助言を行った。
  • 香小研仲善支部体育部会研修会
    Date (from-to) : 2023/06/14-2023/06/14
    Role : Advisor
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香小研仲善支部体育部会
    Event, Program, Title : 香小研仲善支部体育部会研修会
    Teachers 多度津町 小学校六年生マット運動領域「シンクロマット」の体育授業を参観し、指導および助言を行った。
  • 香川県「障害の有無にかかわらず共に学ぶ体育授業の充実」推進委員会 委員長
    Date (from-to) : 2022/06/10-2023/03/31
    Role : Advisor
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県教育委員会
  • 教科の専門性パワーアップ事業「福山市中学校教科別一斉研修(保健体育)
    Date (from-to) : 2018/06-2019/02
    Role : Advisor
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 福山市教育委員会
  • 平成30年度「子どもが輝く学びづくりプロジェクト」授業研究会
    Date (from-to) : 2018/10
    Role : Lecturer
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県教育委員会
  • 平成30年度福岡県体育研究所専門研修(短期研修)講座
    Date (from-to) : 2018/07
    Role : Lecturer
    Category : Seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 福岡県体育研究所
    Event, Program, Title : 平成30年度福岡県体育研究所専門研修(短期研修)講座

Academic Contribution

  • 関西体育授業研究会顧問
    Date (from-to) :2023/04/01-Today
    Role: Others
    Type: Academic society etc
    Organizer, responsible person: 関西体育授業研究会
    国内
  • 体育授業研究会研究委員
    Date (from-to) :2023/04/01-Today
    Role: Planning etc
    Type: Academic society etc
    Organizer, responsible person: 体育授業研究会
    国内


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.