Researchers Database

Hashimoto Tadayuki

  • Faculty of Medicine
  • Department of Clinical Psychology
  • Professor
Last Updated :2025/04/24

Researcher Information

Degree

  • Master(Educational Psychology)(Kyushu University)

J-Global ID

Research Interests

  • 協働的/治療的アセスメント   心理アセスメント   臨床心理学   Collaborative/Therapeutic Assessment   Psychological Assessment   Clinical Psychology   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Clinical psychology

Academic & Professional Experience

  • 2020/04 - Today  香川大学医学部臨床心理学科 / 医学系研究科臨床心理学専攻
  • 2015 - 2018  Kagawa UniversityFaculty of Education
  • 2015 - 2018  Kagawa University, Faculty of Education / Graduate School of Education, Associate Professor
  • 2018  - 香川大学医学部臨床心理学科・教育学研究科学校臨床心理専攻, 教授
  • 2018  - Kagawa University, Department of Clinical Psychology, Faculty of Medicine / Graduate School of Education, Professor
  • 2011 - 2015  Sapporo Gakuin UniversityFaculty of Humanities, Department of Clinical Psychology
  • 2011 - 2015  Sapporo Gakuin University, Faculty of Humanities, Department of Clinical Psychology, Associate Professor
  • 2002 - 2011  Sapporo Gakuin UniversityFaculty of Humanities, Department of Clinical Psychology
  • 2002 - 2011  Sapporo Gakuin University, Faculty of Humanities, Department of Clinical Psychology, Lecturer
  • 2008 - 2009  治療的アセスメントセンター, 客員研究員
  • 2008 - 2009  Center for Therapeutic Assessment, Visiting Scholar
  • 1999 - 2002  Kawasaki University of Medical WelfareFaculty of Health and Welfare, Department of Clinical Psychology
  • 1999 - 2002  Kawasaki University of Medical Welfare, Faculty of Medical Welfare, Department of Clinical Psychology, Assistant

Education

  •        - 1999  Kyushu University  Graduate School, Division of Education  Educational Psychology
  •        - 1999  Kyushu University  教育学研究科  教育心理学

Association Memberships

  • 日本心理臨床学会   日本人間性心理学会   包括システムによる日本ロールシャッハ学会   日本ロールシャッハ学会   Society for Personality Assessment   The International Society for the Rorschach   The Association of Japanese Clinical Psychology   The Japanese Association for Humanistic Psychology   Japan Rorschach Society for the Comprehensive System   The Japanese Society for the Rorschach and Projective Methods   

Published Papers

  • 不安静穏化機能尺度の開発 因子構造、信頼性、妥当性の検討
    田澤 安弘; 橋本 忠行
    人間性心理学研究 日本人間性心理学会 37 (1) 57 - 68 0289-4904 2019/09 [Refereed]
  • 【心理専門職必携 ピンチに学ぶスーパーヴィジョンガイド】心理査定の誤りが発覚…そのときどうする? 協働的/治療的アセスメント
    橋本 忠行
    臨床心理学 (株)金剛出版 19 (3) 274 - 276 1345-9171 2019/05
  • 【水島人間学のひろがり】水島恵一の仕事 司法と教育・福祉を中心に
    橋本 忠行
    人間性心理学研究 日本人間性心理学会 36 (2) 173 - 179 0289-4904 2019/03
  • Experiences of Clients in "Summary and Discussion Sessions" of Therapeutic Assessment : Analysis of Five Cases by the EXP Scale, AQ-2, and SEQ-5
    橋本忠行; 坂中正義; 久蔵孝幸
    Japanese Journal of Humanistic Psychology 日本人間性心理学会 36 (1) 79 - 91 0289-4904 2018/09 [Refereed]
  • 社会活動を行う犯罪被害者遺族のレジリエンスの検討
    太田 美里; 岡本 祐子; 橋本 忠行
    心理臨床学研究 (一社)日本心理臨床学会 36 (3) 274 - 286 0289-1921 2018/08 [Refereed]
  • A Qualitative Analysis of Clients' Subjective Experiences in the Initial Session
    草岡章大; 岩壁茂; 橋本忠行(Akihiro Kusaoka; Shigeru Iwakabe; Tadayuki Hashimoto
    Japanese Journal of Clinical Psychology (株)金剛出版 17 (6) 840 - 849 1345-9171 2017/11 [Refereed]
  • 中国・四国部会研修会「人間性とコミュニティ」(山口)が開催されました
    橋本忠行; Tadayuki Hashimoto
    日本人間性心理学会ニュースレター (89) 2017/07
  • 【「こんなときどうする?」にこたえる20のヒント-心理職の仕事術】クライエントの話から何をどう読み取るのか? アセスメントの基本
    橋本 忠行
    臨床心理学 (株)金剛出版 17 (1) 27 - 30 1345-9171 2017/01
  • 短期療法によって介入した複雑性PTSDの一女性を対象とする単一事例研究 抑うつの変化および情動知能が抑うつに及ぼす影響に関する時系列分析による検討
    田澤 安弘; 橋本 忠行; 近田 佳江; 本田 泉
    アディクションと家族 日本嗜癖行動学会 31 (2) 141 - 149 1344-4743 2016/06 [Refereed]
  • ロールシャッハ法とのコラボレーション 治療的アセスメントにおけるクライエントの問いと質問紙法の活用
    橋本 忠行
    ロールシャッハ法研究 日本ロールシャッハ学会 19 90 - 93 1345-0743 2015/11
  • Development and Developing stage as Assessor
    橋本忠行; Tadayuki Hashimoto
    Bulletin of Clinical Psychology Center at Sapporo Gakuin University (15) p.i-iii  2015/07
  • Psychoeducational Approach for a family support: A Clinical Consideration on our some ideas for family intervention
    安岡譽; 橋本忠行; Homere Yasuoka; Tadayuki Hashimoto
    Bulletin of Clinical Psychology Center at Sapporo Gakuin University (15) p.25-33  2015/07 [Refereed]
  • A case study of Rorschach Feedback Session in a client in his late 20s suffering from withdrawal - Analysis by Grounded Theory Approach -
    橋本忠行; 安岡譽(Tadayuki Hashimoto; Homere Yasuoka
    Journal of Japanese Clinical Psychology (一社)日本心理臨床学会 30 (2) 205 - 216 0289-1921 2012/06 [Refereed]
  • Structured Role-play and Objective evaluation for a practicum of clinical psychology: A trial of SGSPE-RP; Sapporo Gakuin Structured Practice and Evaluation for Role-play
    橋本忠行; 佐野友泰; 葛西俊治; 小林好和; 田形修一; 滝沢広忠; 寺沢英理子; 森直久; 安岡譽; 井手正吾
    札幌学院大学心理臨床センター紀要 (第11号) p.17-28  2011/07 [Refereed]
  • Six months outcome for suicidal ideation in outpatient clinics for mental disorders
    足立直人; 横山太範; 村木彰; 川村邦彦; 金田圭司; 石川博基; 早苗麻子; 直枝裕之; 藤田毅; 橋本忠行; Naoto Adachi; Motonori Yokoyama; Akira Muraki; Kunihiko Kawamura; Keiji Kaneta; Hiroki Ishikawa; Asako Sanae; Hiroyuki Naoe; Takeshi Fujita; Tadayuki Hashimoto
    Journal of Japanese Association of Neuro-Psychiatric Clinics (191) p.121-126  2011/03 [Refereed]
  • Transition of Borderline Personality Disorder Concept and its Issues
    安岡譽; 橋本忠行; Homere Yasuoka; Tadayuki Hashimoto
    Bulletin of Clinical Psychology Center at Sapporo Gakuin University (15) p.101-111  2010/07 [Refereed]
  • A case study of Therapeutic Assessment
    橋本忠行; Tadayuki Hashimoto
    bulletin of Clinical Psychology Center at Sapporo Gakuin University (5) p.37-56  2005/07 [Refereed]
  • 言語性LDの疑われる小学生女児との遊戯療法過程
    森本 祐子; 進藤 貴子; 橋本 忠行; Yuk; Morimoto; Takako Shindo; Tadayuki Hashimoto
    川崎医療福祉大学心理教育相談室年報 5 p.69-80  2003/03

Books etc

  • 心理的アセスメント
    橋本, 忠行; 酒井, 佳永 (Joint editor序論、第1章心理的アセスメントの考え方(プロセス-理解と支援をつなぐ-)、第2章相談・助言・指導などへの応用(協働的/治療的なアセスメント、「関与しながらの観察」と心理的アセスメント)、編者あとがき)木立の文庫 2019 9784909862020 178p
  • The Narrative Approach to Psychological Assessment: Essential points fostering collaborative therapeutic relationship
    HASHIMOTO Tadayuki (Joint editor第1章 協働的/治療的アセスメントとナラティヴ・セラピー、おわりに)Sogensha 2018 9784422116822 171p
  • アセスメントの心理学 : こころの理解と支援をつなぐ
    橋本, 忠行; 佐々木, 玲仁; 島田, 修 培風館 2015 9784563058920 x, 243p
  • ひきこもる心のケア:ひきこもり経験者が聞く10のインタビュー
    世界思想社 2015 9784790716655
  • The Psychology of Assessment - bridge from understanding to helping -
    Baihuukan 2015 9784563058920
  • Care for withdrawing mind: The 10 interviews by the person who had experienced in withdrawing
    Sekaisisousha 2015 9784790716655
  • 心理臨床のフロンティア - 若手臨床家の多様な実践と成長 -
    創元社 2012 9784422115269
  • 人間性心理学ハンドブック
    創元社 2012 9784422115498
  • The Frontier of Clinical Psychology: Various Practice and Growth in developing clinicians
    Sogensha 2012 9784422115269
  • Handbook of Humanistic Psychology
    Sogensha 2012 9784422115498
  • 臨床心理学キーワーズ
    ナカニシヤ出版 2004 4888488320
  • Keywords of Clinical Psychology
    Nakanishiya - Shuppan 2004 4888488320
  • 臨床心理アセスメント演習
    培風館 2003 9784563057336
  • Practicum of Psychological Assessment
    Baihuukan 2003 9784563057336

Conference Activities & Talks

  • Collaborative/therapeutic assessment of an elderly Japanese client suffering from chronic pain  [Not invited]
    2nd International Collaborative / Therapeutic Assessment Conference  2017
  • 協働的/治療的アセスメントの臨床と研究 -ナラティブの視点-  [Not invited]
    日本人間性心理学会 中国・四国部会 第1回研修会  2016
  • 治療的アセスメントにおけるパーソナリティ・認知特性の理解とCBT技法の活用(自主シンポジウム「治療的アセスメントについて考える(その7)」内での発表)  [Not invited]
    日本心理臨床学会第35回大会  2016
  • 犯罪被害者遺族の意味づけプロセス-レジリエンスの環境要因に着目して-  [Not invited]
    日本心理臨床学会第35回大会  2016
  • 小学校教員のネガティブ・ポジティブ職業生活出来事とうつとの関連に関する予備的分析  [Not invited]
    日本教育心理学会第58回総会  2016
  • Understandings of Personality/Cognitive style and Applications of CBT techniques in Therapeutic Assessment(In Researchers' holding Symposium "Thinking about Therapeutic Assessment part 7" )  [Not invited]
    日本心理臨床学会第35回大会  2016
  • 犯罪被害者遺族の意味づけプロセス-レジリエンスの環境要因に着目して-  [Not invited]
    日本心理臨床学会第35回大会  2016
  • 治療的アセスメントにおけるナラティブの変化と工夫(自主シンポジウム「治療的アセスメントについて考える(その6)」内での発表)  [Not invited]
    日本心理臨床学会第34回大会  2015
  • Transition of Clients' Narrative and its resource in Therapeutic Assessment(In Researchers' holding Symposium "Thinking about Therapeutic Assessment part 6" )  [Not invited]
    日本心理臨床学会第34回大会  2015
  • Case Presentation: Does our son have “ADHD?” –How TA-C brings new understanding to parents-  [Not invited]
    京都大学グローバル生存学(GSS)大学院連携プログラム「子どもと家族の治療的アセスメント」(講師: Stephen E. Finn)中での口頭発表  2014
  • Continuous Training to Develop Clinical Skills as an Assessor (In Symposium Lecture “Future Training and Education of Psychological Assessment: USA and Japan”)  [Not invited]
    21th International Congress of Rorschach and Projective Methods  2014
  • Therapeutic Assessment-Child model for an ordinary Japanese family -Does our son have “ADHD?”-  [Not invited]
    1th Collaborative/Therapeutic Assessment Conference  2014
  • 治療的アセスメント(大会シンポジウム「ロールシャッハ法とのコラボレーション」内で発表)  [Not invited]
    日本ロールシャッハ学会第18回大会  2014
  • Case Presentation: Does our son have “ADHD?” –How TA-C brings new understanding to parents-  [Not invited]
    京都大学グローバル生存学(GSS)大学院連携プログラム「子どもと家族の治療的アセスメント」(講師: Stephen E. Finn)中での口頭発表  2014
  • Continuous Training to Develop Clinical Skills as an Assessor (In Symposium Lecture “Future Training and Education of Psychological Assessment: USA and Japan”)  [Not invited]
    21th International Congress of Rorschach and Projective Methods  2014
  • Therapeutic Assessment-Child model for an ordinary Japanese family -Does our son have “ADHD?”-  [Not invited]
    1th Collaborative/Therapeutic Assessment Conference  2014
  • Therapeutic Assessment (In Symposium "Collaboration with Rorschach Methods")  [Not invited]
    日本ロールシャッハ学会第18回大会  2014
  • Repeated Therapeutic Assessment with borderline client who has Childhood Trauma (In Symposium "An International Perspective: Assessment’s Role in Uncovering and Coping with Client Trauma")  [Not invited]
    30th Annual Meeting of Society for Personality Assessment  2013
  • 治療的アセスメントと解決志向ブリーフセラピー(自主シンポジウム「治療的アセスメントについて考える(その5)」内での発表)  [Not invited]
    日本心理臨床学会第32回大会  2013
  • Repeated Therapeutic Assessment with borderline client who has Childhood Trauma (In Symposium "An International Perspective: Assessment’s Role in Uncovering and Coping with Client Trauma")  [Not invited]
    30th Annual Meeting of Society for Personality Assessment  2013
  • Therapeutic Assessment and Solution Focused Brief Therapy (In Researchers' holding Symposium "Thinking about Therapeutic Assessment part 5")  [Not invited]
    日本心理臨床学会第32回大会  2013
  • 治療的/協動的アセスメント(CTA)の概要と研究法(自主シンポジウム「治療的アセスメントについて考える(その4)」内での発表)  [Not invited]
    日本心理臨床学会第31回大会  2012
  • 治療的アセスメントにおけるクライエントとセラピストの相互作用-SEQ-5、AQ-2、EXPスケールによる検討-  [Not invited]
    日本人間性心理学会第31回大会  2012
  • Basic Concept of Therapeutic Assessment and its Research Method (In Researchers' holding Symposium "Thinking about Therapeutic Assessment part 4")  [Not invited]
    日本心理臨床学会第31回大会  2012
  • Repeated Therapeutic Assessment with Borderline client. (In Symposium "Bringing Tests to Life in Collaborative/Therapeutic Assessment")  [Not invited]
    20th International Congress of Rorschach and Projective Methods  2011

MISC

  • An essay on the status quo and future change of human existence (sex, gender, and sexuality) in the times of iPS cell's creation and it's biological application
    安岡 譽; 橋本 忠行  札幌学院大学人文学会紀要 = Journal of the Society of Humanities  (98)  83  -113  2015/10
  • レジリエンシーと肯定的な意味の付与が「ストレス関連成長」に与える影響
    岩野 卓; 樋町 美華; 橋本 忠行; 坂野 雄二  日本行動療法学会大会発表論文集  34回-  406  -407  2008/11
  • P2-32 心理的な成長を促す出来事に関する検討(ポスター発表II,教育・福祉・健康分野への進展)
    岩野 卓; 樋町 美華; 橋本 忠行; 坂野 雄二  日本行動療法学会大会発表論文集  (33)  318  -319  2007/11

Research Grants & Projects

  • 治療的アセスメント短縮版の開発と適用に関する実証的研究ー複数施設における効果検証
    日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    Date (from‐to) : 2017/04 -2021/03 
    Author : 宮崎 友香; 田澤 安弘; 橋本 忠行
     

    本研究の目的は,Finn(1997,2007)が考案した欧米で臨床的有効性が確認され普及が進んでいる治療的アセスメントの本邦導入に際し,本邦の医療体制や心理臨床業務の現状に合った短縮版を作成し,その効果検証を行うことである。本邦においてRCT(Randomized Controlled Trial;無作為化比較対照試験)研究が行われていない領域であり,本研究ではRCT研究を行い実証的な知見を提示する。また対象者の愛着スタイルに応じた治療的アセスメントの適用と効果についても明らかにする。
    本研究は,研究1から研究4までの4つの研究で構成されており,そのうち平成30年度では,初年度に準備を進めていた研究1,2の実施と統計解析を行う計画であった。実際には,まず治療的アセスメント群,伝統的アセスメント群両群の実施マニュアルを整備し,必要な心理尺度,検査道具等を完備して,各群ごとに予備調査を行い,マニュアルと手続きを修正した。その上で,第三者評価を受けてさらにマニュアルと手続きを修正し,完成させた。次に,治療的アセスメント群,伝統的アセスメント群の研究実施協力者を確定し,研究実施の質の均一化を図るために,各群の実施マニュアル作成者が各群ごとに事前トレーニングを2回実施した。さらに,研究参加協力者を募集し,研究スケジュールを組んで,研究を開始した。平成30年度では,目標としているデータ数に達しておらず統計解析までには至らなかったが,研究を開始することができ,順調に研究を進められた。
  • Empirical Studies on Therapeutic Assessment: Issues and Adaptation in Japan
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2016/04 -2021/03 
    Author : Hashimoto Tadayuki
     
    Therapeutic Assessment(Finn, 2007) is a new paradigm in which psychological testing is used to help people understand themselves better and find solutions to their persistent problems. In order to enhance clinical practice in Japan, the following four issues were examined: (1) verification of clinical effectiveness through empirical research, (2) promotion through good practice, (3) optimization of procedures to suit the actual needs of each facility, including medical, educational, and judicial fields, and (4) cultural factors that affect the relationship between clients and assessors. As a result of quantitative and qualitative analysis using the EXP scale (Ikemi et al., 1986) and other instruments, as well as multiple case studies, its effectiveness has been confirmed. Also "Assessment Intervention Session by PF Study” was developed.
  • 治療的アセスメント短縮版の開発と適用に関する実証的研究ー複数施設における効果検証
    Date (from‐to) : 2017 -2021
  • An ERP study on the time course of face and facial expression processing
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2003 -2005 
    Author : OKITA Tsunetaka; SHIMIZU Jun; YOSHIZAKI Kazuto; KONISHI Kenzo; TACHIBANA Hisao; HASHIMOTO Tadayuki
     
    1.In a modified Sternberg memory scanning task, using photos of human faces, a slow negative wave sensitive to a memory set size was observed at the posterior sites for test stimuli. The onset latency of negativity was shorter by 50-60 ms over the scalp contralateral to the visual field of test stimuli, comparing to the ipsilateral scalp. These results suggest that memory set (target) information is maintained in both left and right posterior brain areas, and identification of the test stimulus as a target is an independent process in each hemisphere. In addition, when requiring switching memory set faces, P3 latency (reflecting the time of stimulus evaluation) was not affected, indicating advance reconfiguration of task processing systems before the task-relevant stimulus presentation. 2.Changes of gaze direction or facial expression elicited a similar size of the right temporal posterior N170 to those simultaneous changes, suggesting that the N170 reflects a common process after parallel modules for those processing. In an attempt to investigate the use of gaze direction to infer the mental state of another person, when the gaze was rarely directed to an object, a complex wave of N2-P3a was elicited in normal adults, but not in a case of autistic child, suggesting a useful tool to test the deficits of ‘theory-of-mind'. 3.Fifteen normal elderly participants and 15 patients with Parkinson's disease (PD) performed a face recognition memory task. P170 latency and amplitude for unfamiliar faces were similar between both groups. ERP amplitude between 300-500 ms poststimulus in control subjects showed a positive shift for immediate repetition (lag 0) at all sites and for delayed repetitions (lag 1 and 3) at the Fz site, while effects in the PD group were not noted at any site. These data suggest intact perception but impaired recognition memory for unfamiliar faces in PD. In addition, recognition memory deficits in PD may result from impairment of comparison of structural representations of presented faces with stored representations of faces known to the observer.
  • The Empirical Research of Therapeutic Assessment: Issues and Methods for Application in Japan
    Date (from‐to) : 2005

Committee Membership

  • 2016 -2018   The Japanese Association for Humanistic Psychology   Editor   The Japanese Association for Humanistic Psychology


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.