Researchers Database

Nagai Katsumi

  • Integrated Educational Promotion Center
  • Higher Education Center
  • Professor
Last Updated :2025/04/19

Researcher Information

Research Interests

  • 言語学   音声学   linguistics   phonetics   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Linguistics

Academic & Professional Experience

  • 2000 - 2006  国立津山工業高等専門学校助教授
  • 1994 - 2000  大阪府立農芸高等学校教諭
  • 1987 - 1994  大阪府立香里ヶ丘高等学校教諭

Education

  •        -   Yamaguchi University  Faculty of Humanities
  •        -   Osaka University  Graduate School of Language and Culture
  •        -   University of Edinburgh  Department of Applied Linguistics

Association Memberships

  • International Phonetic Association   Japan Society for Speech Sciences   日本心理学会   日本音響学会   日本音声学会   Acoustical Society of America   

Published Papers

  • 日本語を母語とするイギリス英語学習者によるLとRの短期練習
    長井克己
    ことばの科学研究 24 17 - 31 2023/05 [Refereed]
  • 全学共通英語1年科目についてのアンケート調査
    長井克己
    香川大学教育研究 (20) 145 - 146 2023/03 [Refereed]
  • 英語の子音配列規則違反語を含む文の適格性判断に英語力と学習方略が及ぼす影響
    長井克己
    ことばの科学研究 (21) 113 - 120 2020/04 [Refereed]
  • 全学共通科目英語の新e-learning
    長井克己
    香川大学教育研究 (171) 103 - 107 2020/03
  • Learning of preaspirated consonants and artifical language
    NAGAI Katsumi
    Journal of the Japan Society for Speech Sciences (20) 21 - 30 2019 [Refereed]
  • Prefortis Vowel Clipping and Lexical Decision of CC(C)V(C) Words by Japanese Learners of English.
    長井 克己
    Journal of the Phonetic Society of Japan 22 (2) 44 - 55 2018/10 [Refereed]
  • 全学共通英語の新e-Learning試行とアンケート調査
    長井 克己
    香川大学教育研究 15 197 - 204 2018
  • 全学共通科目英語に関するアンケート調査
    長井 克己
    香川大学教育研究 14 107 - 114 2017
  • 英語カリキュラムに関するアンケート調査
    長井 克己
    香川大学教育研究 13 83 - 89 2016
  • 全学共通科目英語に関するアンケート調査とTOEICスコア
    長井 克己
    香川大学教育研究 12 129 - 134 2015
  • 日本人英語学習者による無意味語逆成と言い誤り
    長井克己
    音声言語VII 7 113-126  2015 [Refereed]
  • 「全学共通教育新カリキュラムの検証」
    平篤志; 葛城浩一; 齊藤和也; 寺尾徹; 佐藤慶太; 林敏浩; 長井克己; 最上英明; 石川雄一
    香川大学大学教育開発センター編『香川大学教育研究』 (第11号) 1-9頁  2014/03
  • 「共通科目英語カリキュラムとその評価」
    長井克己
    香川大学大学教育開発センター編『香川大学教育研究』 (第11号) 83-90頁  2013/03
  • NAGAI Katsumi
    Cognitive Studies Japanese Cognitive Science Society 18 (2) 320 - 328 1341-7924 2011/06 [Refereed]
  • Effect of pronunciation practices on the acquisition of artificial languages
    長井克己
    認知科学 (日本認知科学会) 18 320-328  2011 [Refereed]
  • 'Data analysis of TOEIC test at Kagawa University: 2010'
    長井克己
    Journal of higher education and research, Kagawa University 5 21-28  2011
  • Effect of pronunciation practices on the acquisition of artificial languages
    NAGAI K.
    Studies in phonetics and speech communication Kinki Society for Phonetics 6 225-233 - 233 2009 [Refereed]
  • Results of TOEIC test 2007-2008 and questionnaires to undergraduates at Kagawa University
    NAGAI Katsumi
    Journal of higher education and research, Kagawa University Kagawa University 5 21 - 28 1349-0001 2008/03
  • 'Data analysis of TOEIC test at Kagawa University: 2007-2008'
    長井克己
    Journal of higher education and research, Kagawa University 5 21-28  2008
  • Workshop for General Education in 2007
    中谷 博幸; 葛城 浩一; 中西 俊介; 辻上 佳輝; 松根 伸治; 長井 克己; 松島 欣哉
    Journal of higher education and research, Kagawa University Kagawa University 4 75 - 99 1349-0001 2007/03
  • Mouthing vowels interferes with language rhythm but writing circles does not: evidence from dual-task experiments
    Nagai Katsumi
    Journal of the Japan Society for Speech Sciences ことばの科学研究会 8 (8) 1 - 18 1345-7217 2007 [Refereed]
  • NAGAI Katsumi
    Journal of the Phonetic Society of Japan The Phonetic Society of Japan 11 (2) 79 - 93 1342-8675 2007 [Refereed]
  • 香川大学におけるTOEICテストの分析(2005-2006年度)
    香川大学教育研究 (4) 40 - 52 2006 [Refereed]
  • NAGAI Katsumi
    Journal of the Phonetic Society of Japan The Phonetic Society of Japan 9 (1) 85 - 92 1342-8675 2005 [Refereed]
  • コンジョイント分析の外国語教育への応用
    ことばの科学研究 2004 [Refereed]
  • 応用言語学事典(項目執筆)
    長井克己
    研究社 2003 [Refereed]
  • Speech timing by Japanese learners of English
    Proceedings of the 16th General Meeting of the Phonetic Society of Japan 2002 [Refereed]
  • Conjoint analysis of college students' desirable working knowledge of English
    Bulletin of Tsuyama National College of Technology 44 123 - 126 2002 [Refereed]
  • マルチタスク環境での反応時間測定プログラムについて
    ことばとコミュニケーション 3 86 - 87 1999 [Refereed]
  • Teaching Pronunciation of Japanese by the Verbo-Tonal method
    Proceedings of the First Conference on Teaching Method of Pronunciation of Japanese 1999 [Refereed]
  • Pitch Descending by British Learners of Japanese.
    Bulletin of the Society for the Study of English Education 33 71 - 80 1998 [Refereed]
  • Compensatory Lengthening by British Learners of Japanese
    Katsumi Nagai
    Japanese-language education around the Globe 国際交流基金日本語国際センタ- 8 (8) 87 - 97 0917-2920 1998 [Refereed]
  • 'Mora timing by British Learners of Japanese.' (Allan James ed.) Newsounds97. 240-248. Klagenfurt: Klagenfurt University Press. 'Mora timing by British Learners of Japanese.' (Allan James ed.) Newsounds97. 240-248. Klagenfurt: Klagenfurt University Press.
    Katsumi Nagai
    Newsounds97. (Allan James ed.) Klagenfurt: Klagenfurt University Press. 240 - 248 1997 [Refereed]
  • 外国語の発音におけるタイミング制御についての研究
    長井 克己
    1997 [Refereed]
  • A concept of 'critical period' for language acquisition
    Bulletin of the Society for the Study of English Education 32 39 - 56 1997 [Refereed]
  • A study of a Rhythm Perception Model
    Nagai Katsumi
    Journal of language and culture Osaka University 5 189 - 201 0918-1504 1996 [Refereed]

Conference Activities & Talks

  • 語彙記憶のための音素単位と音節単位の練習  [Not invited]
    長井克己
    第37回日本音声学会全国大会  2023/09  北星学院大学  日本音声学会
  • 語彙記憶のための音素単位と音節単位の練習  [Not invited]
    長井克己
    2023年(令和5年)度 第37回日本音声学会全国大会  2023/09
  • 文字と音の関係をおおまかに理解するとは? − 4音を3文字で書いてみる −  [Not invited]
    長井克己
    ことばの科学会研究例会  2024/03  関西学院大学梅田キャンパス  ことばの科学会
  • Change in formant frequencies and identification test scores.  [Not invited]
    長井克己
    研究例会  2023/03  Zoomによるオンライン開催  ことばの科学会
  • 'Change in formant frequencies and identification test scores.'
    NAGAI Katsumi
    Proceedings of Spring Meeting, the Japan Society of Speech Sciences  2022/03
  • Learning the correspondence between sounds and spelling patterns  [Not invited]
    NAGAI Katsumi
    JSSS open forum 2019  2019/10
  • 英語学習者による無意味sCVC語を含む文の知覚  [Not invited]
    長井 克己
    近畿音声言語研究会  2019/05
  • 日本人英語学習者によるゲール語子音の知覚  [Not invited]
    長井 克己
    近畿音声言語研究会  2018/10
  • 「文字と音の関係」と「音声の知覚・音韻の認識」について  [Not invited]
    長井 克己
    ことばの科学会  2018/05
  • フリーソフトウェアによる聴覚実験 ー グーグルフォームや praatによる実験の長所と短所 ー  [Not invited]
    ことばの科学会  2018/01
  • スコットランドのゲール語について  [Not invited]
    ことばの科学会  2017/03
  • 破裂音に続くLとRを持つ無意味語の母音時間長比較  [Not invited]
    近畿音声言語研究会  2016
  • 日本人英語学習者の語頭子音連続の発音とその語彙判断  [Not invited]
    日本音声学会90周年全国大会  2016
  • 無意味語発音時の言い誤りの傾向について  [Not invited]
    ことばの科学会(JSSS)  2015
  • 無意味語発音練習の逆成選好  [Not invited]
    近畿音声言語研究会  2014
  • 多言語オンライン教材poolsの音声を利用したゲール語子音のpreaspirationの観察  [Not invited]
    近畿音声言語研究会  2009
  • フリーソフトウェアによる音声編集(Audacityでリスニングテスト編集)と音声分析(praatで発音を見てみる)  [Not invited]
    第49回外国語教育メディア学会全国研究大会  2009
  • 理論言語学と関連分野-ことばの普遍性と獲得をめぐって-  [Not invited]
    ことばの科学会(JSSS)オープンフォーラム2009  2009
  • スコットランド・ゲール語のpreaspirationについて  [Not invited]
    近畿音声言語研究会  2008
  • 音声の利用により学習者が得るもの  [Not invited]
    ことばの科学会第4回シンポジウム発表  2008
  • Workshop for General Education in 2007
    中谷 博幸; 葛城 浩一; 中西 俊介; 辻上 佳輝; 松根 伸治; 長井 克己; 松島 欣哉
    Journal of higher education and research, Kagawa University  2007/03  Kagawa University
  • 二重課題タッピングによるリズム再生実験について  [Not invited]
    ことばの科学研究会  1998
  • 英国人学習者による日本語の音声的特徴について  [Not invited]
    日本音声学会全国大会  1998
  • 英国人日本語学習者におけるモーラの獲得  [Not invited]
    近畿音声言語研究会研究大会  1997
  • Compensatory Lengthening by Learners of Japanese  [Not invited]
    Annual Conference of Canadian Association for Japanese Language Education  1997
  • An experimental study of Rhythm Production Model  [Not invited]
    Northern European Language Acquisition Conference  1997

Research Grants & Projects

  • Phnemic awareness in language learning
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2021/04 -2024/03 
    Author : 長井 克己
     
    研究初年度として,先行研究の調査と予備実験を行った。文献調査は所属機関(香川大学)で利用可能な論文データベースと,他大学の利用を併用した。 本研究は,英単語の認識はその単純な構成音素の知覚だけで行われるのではなく,音韻的長さ(音節数)や音響的長さ(時間長)等の副次的情報も重畳的に影響を与えていると仮定して進められる。実験統制上,日英語両言語に存在しない音素を対象とした実験が望ましいことは明らかであるが,初年度は予備実験として英語音素を用いた。実験では日本語を母語とする学習者が英語の/l/と/r/の聞き取りと発音を集中的に練習した場合,音韻知覚成績と発話の音響的特徴(子音の第2及び第3共振周波数,いわゆるフォルマント)がどのように変化するかを,日本語のラ行子音との比較を行いながら調査した。練習期間も実験参加者も小規模であったため,音響的特徴の大きな変化は見られなかったが,/l/と/r/の聞き取り成績は,向上する傾向が見られた。研究結果は本年度末に学会で口頭発表を行った。 次年度は本実験の1つ目として,未知の語彙の学習を,対象言語の音素・その音素を含む音節・その音節を含む語全体の3種類の操作とともに行い,どの単位で練習する際に最も学習が促進されるかを調べたい。試験語は日英両言語で無意味語となるように組み合わせ,合成音声による人工言語として提示した後,その記憶再生成績を比較する計画である。 本実験の2つ目として,学習対象言語の文字と音声の関係を学ぶことが,その言語の習得に必須であるか否かも調べたい。英語の音素認識は母語話者のリーディング力と強い相関を持つことが知られているが,日本語を母語とする英語学習者でもリーディングとの関係が強いのだろうか。実験1の試験語を文字提示して記憶再生実験を行い比較してみたいと考えている。
  • Phonotactics and word recognition by Japanese learners of English
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2017/04 -2020/03 
    Author : Nagai Katsumi
     
    The objective of this study was to examine whether vowel duration and lexical decision time differ between CnV, CnVC(voiced), and CnVC(voiceless) words. After presenting monosyllabic English and nonsense words with onset consonant clusters to Japanese learners of English and native English speakers, participants were asked to judge whether the test words were English words or nonsense words, and next, they pronounced the test words. Their response time was measured, and their pronunciation was recorded to compare vowel durations. Their CVC test words had shorter vowels than CV words, and vowels preceding unvoiced consonants were shorter than vowels preceding voiced consonants. These effects were more conspicuous for native English speakers, though the same effects were detected for the Japanese speakers.
  • Speech errors by Japanese learners of English
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2012/04 -2015/03 
    Author : NAGAI Katsumi
     
    Speech errors in retrieving nonsense words were compared under two conditions. The nonsense test words were lengthened gradually by adding one syllable to the head of base words (condition 1: left-most derivation) and to the tail of base words (condition 2: right-most deviation). Results showed that left-most deviation of test words yielded more precise retrieval of test words than right-most deviation. Phonological analysis demonstrated a tendency for part of test words to (a) be substituted, (b) be missed, and (c) have a consonant and a vowel (CV syllable) added to them as a unit. Substitution (a) outnumbered missing (b), and additional syllables (c) were least frequently observed.
  • Studies of pronunciation practices for language learners
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2007 -2008 
    Author : NAGAI Katsumi
     
    本研究は外国語学習者が行う「シャドゥイング」と呼ばれる作業に注目し, その心理学的特徴の解明と効果の検証を試みたものである. 「シャドゥイング」中に行われる学習者の心的活動と, それに対応する音声の特徴を昨年度に引き続き調べるため, 無意味語と人工文法を利用した実験及び練習時に発せられる音声の音響的分析を行った
  • Phonetic and psycholinguistic analysis on the effects of pronunciation practice
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2005 -2006 
    Author : NAGAI Katsumi
     
    Teachers of foreign languages often have their students repeat their target pronunciation individually or in chorus. Because repetition after a teacher and repetition with a teacher are the most widely used ways of pronunciation practice in a language classroom, the aim of this paper was set to measure the effectiveness of the two types of pronunciation practice, using four experiments which focus on the temporal factor. In Experiment 1, Japanese learners of English were asked to imitate English and nonsense syllables, and their reaction time was measured. Average latency before launching repetition fell between 600ms and. 900ms, varying with the phonological length of the test words. In Experiment 2, pairs of nonsense and English words, which included difficult phonemic distinctions for Japanese learners of English such as between /l-r/ and /v-b/, were both a-repeated and w-repeated. In Experiment 3, pairs of English sentences, which had strong-weak and weak-strong stress patterns, were a-repeated and w-repeated. In both experiments, learners' practices were recorded and evaluated by British teachers of English. In Experiment 2, the results of nonsense words revealed that there was no significant difference in naturalness between a-repeat and w-repeat. However, a-repeat surpassed w-repeat in Experiment 3. In Experiment 4, subjects were presented the identical stress-patterns of test sentences but reproduced with short sinusoid waves. The learners a-repeated and w-repeated the patterns by pronouncing the monosyllable "ta." The results showed no difference between a-repeat and w-repeat, which implies that repetition of sentences is different from that of nonsense words. The naturalness of English sentences pronounced by learners was examined in Experiment 3, and the rhythm patterns, generated with spotted sine waves based on the power contours of the original test sentences, were investigated in Experiment 4. The results in Experiment 3-were based on naturalness scores given by native British listeners; the scores obtained in Experiment 4 were calculated from differences in time of speakers' productions. Comparison of the timing structure of the test sentences repeated by the participants in Experiment 3 with those of the results of Experiment 4 was done in order to ascertain to what degree is the timing structure of the original test sentences maintained by learners. Two more experiments succeeded in proving the effect of Time Order Error (TOE) on perception of Japanese geminated consonants. Test words considered to evoke the TOE were synthesized by adding a short syllable ba to the bisyllabic contol word baba. In Experiment 1, the test word bababa had a short-long timing structure among three ba syllables, which was considered to lower the perceptual threshold of geminate consonants. Fundamental frequencies of the same test words were manipulated in Experiment 2. The result indicated that stepped pitch counteracted the effect of TOE.
  • Experimental Study on the effect of pronunciation drills by Japanese learners of English
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2003 -2004 
    Author : NAGAI Katsumi
     
    Repetition after a teacher (a-repeat) and repetition with a teacher (w-repeat) are the most widely used ways of pronunciation practice in a language classroom. The aim of the present research is to measure the effectiveness of the two types of pronunciation practice through four experiments focusing on the temporal factor. In Experiment 1, Japanese learners of English were asked to imitate English and nonsense syllables, and their reaction time was measured. Average latency before launching repetition fell between 600ms and 900ms, varying with phonological length of the test words. In Experiment 2, pairs of nonsense and English words, which included difficult phonemic distinctions for Japanese learners of English such as between /1-r/ and /v-b/, were both a-repeated and w-repeated. In Experiment 3, pairs of English sentences, which had strong-weak and weak-strong stress patterns, were a-repeated and w-repeated. In both experiments, learners' practices were taped and evaluated by British teachers of English. In Experiment 2, the results of nonsense words revealed that there was no significant difference in naturalness between a-repeat and w-repeat. However, a-repeating surpassed w-repeat in Experiment 3. In Experiment 4, subjects were presented the identical stress patterns of test sentences reproduced with short sinusoid waves. The learners a-repeated and w-repeated the patterns by pronouncing monosyllabic word "ta." The result showed no difference between a-repeating and w-repeat, which implied an advantage of repetition of sentences over that of nonsense words.
  • 外国語の発音におけるタイミング制御と作動(短期)記憶との関係についての研究
    日本学術振興会:科学研究費助成事業 若手研究(B)
    Date (from‐to) : 2001 -2002 
    Author : 長井 克己
     
    語学の学習では教師(または教材)の発音を聞いた後に学習者が繰り返す活動がよく行われるが,発音練習には様々なバリエーションがあり,その有効性を検証した研究は少ない.本研究では教師の発音を聞いた後に学習者が発音を繰り返す練習("Repeat after me."型)と,教師の発音を聞いた後に学習者が発音を繰り返す際に教師も同時に発声している練習("Repeat with me."型)の区別を明らかにすることにより,より有効な発音練習とはどういう形式であるのかを明らかにする.実験1では教師のモデル発音を聞いてから何秒後に学習者の発話が行われるかを日本語と英語の無意味音節を用いて調べ,無標のラグタイムが600から900ms程度であることを確認した.実験2ではl-rやb-vに代表される日本人学習者にとって難しいと言われる音を含む単語のペアを,実験3では強弱・弱強パタンを持った英文を,それぞれ教師のモデル発音に続いて(a-repeat),あるいは教師と一緒に(w-repeat)発音してもらい,学習者の発話の自然性はどちらの練習方法が高くなるかを英語母語話者による聴覚実験で調べた.その結果,英文の再生ではa-repeatの方がより自然な発音となることが分かった.実験4では実験3で用いた英文の持つリズムに着目し,同じリズムパタンを持つビープ音を学習者に提示して単音節taで実験3と同様に2通りの発音練習を行った.単音節語の再生では成績に差は出ず,リズム再生は音声で行う方がより正確なものとなることが示唆された. (研究成果報告書を別途作成中・雑誌論文投稿中)
  • Rotary International Academic-Year Ambassadorial Scholarship (University of Edinburgh, Scotland)
    University of Edinburgh:Rotary International Academic-Year Ambassadorial Scholarship (University of Edinburgh, Scotland)
    Date (from‐to) : 1996 -1997

Social Contribution

  • 免許法認定公開講座 (中二種免(英語),英語音声学概論)
    Date (from-to) : 2016/08-Today
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 小学校教員対象
  • 小学校外国語のための免許法認定講習
    Date (from-to) : 2023/08/05-2023/08/06
    Role : Lecturer
    Category : Qualification seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川大学教育学部
    Event, Program, Title : 小学校外国語のための免許法認定講習
    Teachers

Academic Contribution

  • ことばの科学会
    Date (from-to) :2023/01/01-2024/12/31
    Role: Planning etc
    Type: Academic society etc
    Organizer, responsible person: 副会長
  • Issues in applied linguistics
    Date (from-to) :2006
    Organizer, responsible person: (UCLA)


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.